Din istoria blogosferei evanghelice – 6 august

2007 – Marius Cruceru: Ce am de comentat la comunicatul de presă al UBR?

„1. Preşedintele UBR este o funcţie reprezentativă, este adevărat, dar nu cred că are dreptul să vorbească în dreptul credincioşilor baptişti (articulat, adică în dreptul majorităţii lor sau, mai rău, în dreptul tuturor). Sînt sigur că nici un credincios baptist normal la cap nu se bucură că patriarhul a murit, dar nici nu „ne alăturăm credincioşilor ortodocşi în regrete”. Dacă ne alăturăm, cum anume ne-am alătura? Pentru că noi nu regretăm la fel, în acelaşi grad şi nu avem aceleaşi obiceiuri de întristare în vederea morţilor. Dînşii cu morţii lor, noi cu morţii noştri şi cu obiceiurile şi regretele noastre. Se putea găsi o exprimare care să nu implice astfel de afirmaţii? Cred că da.

2. Nu cred că UBR-ul ca instituţie şi nici preşedintele acesteia au îndrituirea să evalueze activitatea de 21 de ani a răposatului. “Dedicare şi jertfă personală”? Cine spune asta şi de ce? Dedicare pentru ce, în slujba cărei cauze, a „luptei pentru pace” (veche formulă din scrisorile adresate tovarăşului)? Din punctul nostru de vedere, jertfa personală faţă de ce, din perspective noastră teologică, dedicare faţă de ce? Putea fi evitată o asemenea evaluare? Cred că da. Noi ne evaluăm conducătorii noştri, dînşii pe ai lor, fiecare după criteriile teologice şi administrative proprii. Instituţii ale statului cum ar fi comisiile pentru condamnarea comunismului, CNSAS-ul şi altele, ne evaluează şi pe unii şi pe alţii.”

2013 – Timothy Keller: Argument pentru Dumnezeu (6)

argument-pentru-dumnezeu-180

Argument pentru Dumnezeu – Timothy Keller, Editura Kerigma, Oradea, 2013, 296 p.

„Conceptul general – anume că orice ființă umană are libertatea și dreptul de a-și stabili propria moralitate – se întemeiază pe credința că lumea spiritului nu se aseamănă deloc cu lumea în care ne ducem existența cotidiană. Dar chiar crede cineva acest lucru? Ani la rând, după fiecare serviciu divin de duminică dimineața sau seara, mai rămânem încă o oră în sala mare a bisericii pentru a răspunde la întrebări. Sute de oameni rămâneau la discuții. Una dintre cele mai frecvente afirmații pe care le auzeam era: “Fiecare om are dreptul şi libertatea de a stabili pentru sine însuşi ce este bine şi ce este rău.” Celui care făcea această afirmaţie, îi răspundeam întotdeauna printr-o întrebare: “Există în lume, chiar acum, în acest moment, o persoană care să facă lucruri pe care tu crezi că ar trebui să înceteze imediat să le facă, indiferent dacă persoana respectivă este convinsă că ceea ce face este bine?” Răspunsul, invariabil, era: “Da, bineînţeles.” Apoi puneam o a doua întrebare: “Nu înseamnă aceasta că eşti convins că există o realitate morală care ne transcende, care nu este definită de noi şi căreia trebuie să i se dea ascultare, indiferent de ce crede sau simte o persoană?” Aproape întotdeauna, răspunsul la această întrebare era tăcere, fie că era una meditativă, fie una din care răzbătea nemulţumirea.” (p. 67-69)

2014 – Alin Cristea: Scrie în Statutul Uniunii Baptiste că pastorii nu au voie să se implice în politică? NU!

„Formula folosită de Otniel Bunaciu, președintele Uniunii Baptiste, în Interviul din 6 august 2014„pastorii nu au voie să se implice în politică” – este o formulă ambiguă, conformă însă cu mentalitatea ambiguă a pocăiților cînd vine vorba de (implicarea în) politică.

Pentru pocăiți – grup social-confesional adesea caracterizat de antiintelectualism și cu un grad scăzut de cultură politică, economică, literară sau… religioasă – POLITICĂ sună prost, și nu stau să se gîndească CE înseamnă de fapt politică: administrație locală, regională, culturală, reprezentarea cetățenilor la diferite foruri și evenimente, diplomație etc.

„Noi nu facem politică” este unul dintre cele mai tîmpite sloganuri ale pocăiţilor. Şi unul dintre cele mai ipocrite!…

Cică păstorii nu se implică în politică. Dar săptămînă de săptămînă şi lună de lună ce fac, nu politică? De-aia bisericească (şi confesională)…”

2014 – Mai mult decât simple păreri (6)

mai-mult-decat-simple-pareri-180

Mai mult decât simple păreri: trăiește credința pe care o declari – Ravi Zacharias (ed.), Editura Scriptum, Oradea, 2014, 454 p.

Sam Soloman: “Din perspectivă apologetică, este important să înţelegem că multe filozofii sau ideologii nebiblice folosesc o terminologie biblică, dar înțeleg cu totul altceva prin fiecare termen. Islamul este un exemplu excelent din acest punct de vedere, căci aproape toată terminologia sa este împrumutată din Biblie – însă conceptele și definițiile sale sunt fundamental și dramatic diferite. […]

Islamul nu poate fi definit ca o religie în sensul occidental al cuvântului; de asemenea, nu poate fi numit credință. Erudiții musulmani spun că islamul este un sistem atotcuprinzător – un sistem sociopolitic, socioreligios, dar și socioeconomic, socioeducațional, legislativ, judiciar și militar, care guvernează toate aspectele vieții aderenților săi, relațiile cu alți musulmani și cu cei ce nu sunt musulmani.” (p. 90-92)

2014 – Eugen Matei: „A Common Word” și răspunsul de la Yale: Context

2014 – Emanuel Conțac: Păcatul capital al blogosferei evanghelice este proferarea de afirmații calomnioase despre adversari

Publicitate
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s