IDEILE lui Dumnezeu (1) – Păcatul

Cine citește fie și numai capitolul 1 din Geneza observă rapid că lui Dumnezeu îi vin IDEI – cerurile, pămîntul, lumina, viețuitoarele.

Apoi Dumnezeu a zis: „Să facem om după chipul Nostru, după asemănarea Noastră…”

Iar la începutul capitolului 2 apare conceptul de ODIHNĂ.

Însă nu Dumnezeu a dat nume animalelor, ci le-a adus la om, „să vadă cum are să le numească”.

Lui Adam, creaţia lui Dumnezeu, i-au venit IDEI.

Din perspectiva IDEILOR lui Dumnezeu, planul de răscumpărare, alcătuit înainte de întemeierea lumii, este climaxul IDEOLOGIEI lui Dumnezeu.

Planul de răscumpărare e un concept care are sens doar în legătură cu PĂCATUL.

PĂCATUL este unul dintre conceptele majore ale lui Dumnezeu.

Ispitirea omului în Eden are loc DUPĂ geneza secundă – facerea femeii din adormitul Adam.

PĂCATUL este una din principalele IDEI cu care tradiția iudeo-creștină s-a pricopsit.

De-a lungul secolelor, evreii, poporul ales de Dumnezeu unic, și creștinii, răscumpărați de Dumnezeu triunic, au trebuit, în vederea propovăduirii Răscumpărării divine, să vorbească permanent despre PĂCAT.

Sistemul jertfelor, la evrei, și Răstignirea lui Isus din Nazaret, la creștini, reprezintă noțiunile fundamentale pentru conceptualizarea PĂCATULUI și a Răscumpărării.

Istoria omenirii nu are sens fără IDEILE lui Dumnezeu, dintre care PĂCATUL și Răscumpărarea ocupă locul central.

De aceea, Biserica nu este un concept TEOLOGIC mai important decît Împărăția lui Dumnezeu, pe care o propovăduiau Ioan Botezătorul și Isus.

Împărăția și Pocăința sînt cele două concepte fundamentale cu care au lucrat Ioan Botezătorul și Isus.

Biserica nu poate fi mai mare decît Hristosul care a întemeiat Biserica.

Împărăția și Pocăința sînt IDEILE lui Dumnezeu care au rezultat din tandemul ideatic Păcat – Răscumpărare.

De aceea, definirea PĂCATULUI și a Mîntuirii este sarcina de bază a TEOLOGIEI, apoi eclesiologia, antropologia, escatologia etc.

Cu precizarea că dogma de bază a creștinismului este dogma Sfintei Treimi, adică instanța supremă care definește păcatul.

Iată cîteva dimensiuni prin care teologiile creștine definesc PĂCATUL:

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s