3 decenii de manipulare (2) – Strategii și tehnici de manipulare pe Internet (1)

       

Iosif Țon

În august 2006 a fost inițiată lista de discuţii (Yahoogroups) Masa Rotundă, a lui Iosif Țon. A funcționat pînă în februarie 2007, avînd peste 700 de membri. Pe această listă a apărut eseul, de cîteva pagini, al lui Iosif Țon, intitulat „Eu şi Securitatea”.

Masa Rotundă a jucat mai multe roluri în protoistoria Internetului evanghelic românesc.

Pe blogul Pătrăţosului (Marius Cruceru) – lansat în octombrie 2006, a fost dinamic în perioada februarie 2007 – august 2012 -, au fost propuse multe subiecte interesante, au fost multe discuții, dar puține dezbateri, care au suferit din pricina iresponsabilității lui Marius Cruceru, care a recunoscut în cîteva rînduri că a greșit lăsînd comentariile la liber.

Pătrățosu a devenit fenomenul blogosferei evanghelice, dar DUPĂ fenomenul Masa Rotundă, de scurtă durată, care a anticipat atît dinamica blogoferei evanghelice în epoca Pătrățosului (2007-2012), cît și cel mai important fenomen din istoria postdecembristă a evanghelicilor români – Mișcarea Străjerilor (2010-2011), fenomen major care nu a fost abordat de școlile teologice de la București și Oradea. INTERNETUL a devenit, așadar, principalul perimetru public de ‘dezbatere’ pentru evanghelicii români în secolul XXI.

Paul Negruţ

Paul Negruţ şi-a declarat lipsa de interes pentru folosirea Internetului, dar asta nu înseamnă că nu a folosit cîteva ocazii pentru a-și exhiba arta manipulării ŞI în spaţiul virtual.

Blogul său a avut o perioadă foarte scurtă de vizibilitate în ianuarie-martie 2009 (47 de postări!), articolele lui Paul Negruț despre subiecte importante avînd un material consistent.

Pînă în 2017 Paul Negruț a mai avut cîteva articole.

După 2 ani și jumătate de hibernare (!), a afișat 2 postări în 14 și 17 aprilie 2020.

Ca lider a două instituții importante – Universitatea Emanuel și Biserica Baptistă Emanuel din Oradea -, Paul Negruț a ratat conexiunea cu spațiul virtual, unde strategiile și tehnicile de manipulare diferă fundamental de cele pe care le folosește instituțional.

Instituțiile confesionale, inclusiv Uniunea Bisericilor Creștine Baptiste din România, au avut mult de pierdut din pricina atitudinii refractare față de Internet a lui Paul Negruț și a celor din speța lui.

Mahării confesionali au continuat să manipuleze ghetoul pocăiesc.

Dar anul pandemiei, 2020, a creat presiuni asupra instituțiilor pentru a folosi (mai eficient) Internetul.

Alin Cristea

Mogulul blogosferei evanghelice a avut de-a lungul anilor diverse proiecte, care s-au înmulțit și i-au conferit statutul de figură publică în istoria postdecembristă a evanghelicilor români.

Dinamica (şi succesul) lui Alin Cristea contrastează cu inabilitățile lui Iosif Țon și Paul Negruț în ceea ce privește strategiile și tehnicile de manipulare pe Internet.

Peste 10 ani de blogging, peste 100 de bloguri, peste 100.000 de postări – iată cifre care indică această dinamică.

Se poate relativ ușor trage concluzia că Alin Cristea a reprezentat, în primul deceniu al secolului XXI, vîrful de lance al evanghelicilor români pe Internet.

Există suficiente declaraţii (publice) în acest sens:

– Cel mai cu vechime jurnalist evanghelic în spaţiul virtual (Daniel Bulzan, 2007)

– Prin intermediul internetului a trimis mii de mesaje informative creştinătăţii române din întreaga lume (Caius Obeada, 2007)

– Merită cu prisos titlul de Evangelical Media Champion (Mihai Ciucă, 2007)

– Unul dintre puținii oameni care au imaginea de ansamblu asupra mediului evanghelic online… (2014)

– Alin Cristea a stârnit (mereu) mai mult interes decât toți politicienii care au trecut (sau nu) prin UEO [Universitatea Emanuel Oradea] (Marius Teodoru, 2014)

– Patriarhul blogurilor evanghelice (Corneliu Constantineanu, 2014)

– A guru of media (Sebastian Văduva, 2015)

– Cel mai celebru blogger evanghelic din România. (Ionel Tuţac, 2015)

– Arhivarul evanghelicilor români. Cu o tenacitate olimpică, acesta arhivează tot ce prinde, bun sau rău, din mijlocul creștinilor evanghelici de la noi spre folosul comunității. (Cătălin Dupu, 2015)

– Mogulul presei evanghelice (Nicolae Geantă, 2015)

– Neobosit luptător al lui Hristos în mediul virtual. (Emanuel Adrian Sârbu, 2019)

Alin Cristea însă nu este înregimentat religios, cum nu este înregimentat nici politic, cultural, financiar sau în vreun alt fel.

Nu este puțin important să reținem faptul că toate cele trei figuri publice ale evanghelicilor români postdecembriști sînt identificate cu Oradea, primul motor al evanghelicilor din România (și diaspora).

Cum nu e puțin important să reținem faptul că doi dintre cei mai importanți bloggeri evanghelici (blogosfera evanghelică conține peste 1.000 de bloguri în limba română) – Alin Cristea, Teofil Stanciu, Dionis Bodiu – sînt din Biserica Baptistă Providența din Oradea, care a fost ani buni simbolul rezistenței în fața sistemului emanuelist negruțian.

Teofil Stanciu, cel mai bun eseist dintre bloggerii evanghelici români, a scris CLAR, încă din 2017, că mediul toxic emanuelist din Oradea (universitatea și biserica) este caracterizat de manipulare și obediență.

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s