Sinteza – Cătălin Raiu: De ce a fost atât de uşor restricţionată libertatea religioasă a românilor în pandemie?

„Standardele internaționale spun că libertatea religioasă poate fi restricționată doar cu îndeplinirea simultană a mai multor condiții: modalitatea de restricționare să fie cuprinsă în lege, să nu discrimineze față de alte domenii ale societății sau între diverse comunități religioase, să fie proporțională cu binele general urmărit (în cazul nostru, cu sănătatea generală a populației) și să se păstreze în logica neutralității statului față de viața religioasă. Nu numai că aceste condiții au lipsit în cazul României, dar autoritățile n-au reușit să arate empatie cu oamenii și să comunice constructiv, ci pe un ton despotic și negativ, ceea ce a dus mai întâi la confuzie, iar mai apoi a împins nervii la maxim, mai ales ai celor care-și doreau să participe la pelerinajele din luna octombrie.”

„În logica democrației și drepturilor omului, religia e ca sexul. Statul nu are instrumente să cunoască valoarea spirituală a Euharistiei sau cultului moaștelor, la fel cum nu are dreptul să interfereze cu aspectele intime ale sexualității. Democrația interzice imixtiunea statului în chestiunile care țin de intimitatea directă a persoanei (sexualitate, religiozitate, sentimente etc.). În schimb, statul poate utiliza un tip de cunoaștere seculară și fără conotații teologice. În acest caz, statul are obligația să cunoască pelerinajul respectându-i miezul teologic și admițând simultan că nu-l poate evalua cu instrumente seculare. Pentru autorități, pelerinajul este o adunare cu caracter privat, desfășurată simultan în spațiul privat al Bisericii, dar și în spațiul public (stradă, trotuar, piață publică) și care trebuie să se supună unor reguli generale ale distanțării fizice, nu unor reguli particulare cu substrat teologic. Mai pe românește, statul nu poate interzice „atingerea raclei”, pentru că nu știe ce valoarea spirituală are pentru credincioși racla cu moaștele Sf. Parascheva, dar poate interzice la modul general „atingerea obiectelor sacre” sau, și mai democratic, poate emite un ghid general pentru participarea în siguranță la manifestări religioase, așa cum tocmai a făcut guvernul britanic. Deci, n-aș folosit cuvinte atât de tari, precum batjocură sau umilire, ci mai degrabă indiferență, necunoaștere, rea-voință etc.”

http://www.revistasinteza.ro/de-ce-a-fost-atat-de-usor-restrictionata-libertatea-religioasa-a-romanilor-in-pandemie

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s