Caleidoscop creștin – 27 iulie 2020

Listă actualizată de-a lungul zilei

Top Posts – 27 iulie 2020

27 iulie 2020, 19.00

Din istoria blogosferei evanghelice – 27 iulie (2020)

2011 – Dionis Bodiu: La revedere, John Stott!

2013 – Marius Silveșan: Conferință mondială pan creștină de la Moscova 1982 – măsuri întreprinse de Securitate

2013 – Eugen Matei: Wayne Grudem și raftul teologic propriu

Azi în Istoria Bisericii – 27 iulie

2011 – A murit John Stott, cleric anglican, unul dintre liderii mișcării evanghelice mondiale. În 2005, revista TIME l-a menționat pe lista celor mai influenți 100 de oameni din lume.

1926William Sangster a fost ordinat în Wesley Chapel. A devenit unul dintre liderii cu influenţă ai metodiştilot britanici, cărora le-a cerut în mod constant să se întoarcă la rădăcinile lor și să caute credința profundă.

1681Donald Cargill a fost spînzurat la Edinburgh pentru credința sa.

DIVERSE

Eugen Matei despre Teologia sistematică a lui Grudem

„Citind sistematica lui Grudem gradul de lipsă de considerație pentru creșterea organică a doctrinei într-un manual care se intenționează academic mă duce la disperare. În ce mă privește, eu nu mi-aș lua aroganța să prezint doctrina Trinității (un subiect care nu este în Biblie) fără să pronunț măcar odată cuvântul „Calcedon”.”

http://chibzuieli.wordpress.com/2013/07/27/wayne-grudem-si-raftul-teologic-propriu

De citit cu atenţie şi cuvintele adăugate de Dănuţ Mănăstireanu:

http://danutm.wordpress.com/2013/07/27/wayne-grudem-si-raftul-teologic-propriu

„Înscrierea la Seminar a înseamnat, din punctul de vedere al autorităților comuniste, să intri naiv într-o școală de mutilare a caracterului și de încovoire a coloanei vertebrale. ,,Școala teologică“ de la București nu avea profesori. Aveam să ne dăm foarte repede seama de aceasta. În afară de Ioan Bunaciu, director și profesor, de strădaniile căruia nu s-a îndoit niciodată nimeni, alți profesori veritabili nu existau. Ne vizitau sporadic câțiova păstori cărora fratele Bunaciu le punea câte un curs în mână și le arăta de unde și până unde să ne citească. […]

Bucuria noastră că am ajuns la Seminar a fost urmată de o mare dezamăgire. Dormeam bine, mâncam bine, dar de învățat n-aveam de la cine să învățăm mare lucru. Unii dintre noi lăsaseră acasă soții și copii mici și sufereau că trebuie să facă un așa mare sacrificiu pentru … așa de puțin. Prin anul doi de ,,studii“, toți cei din promoția noastră au scris un ,,memoriu“ către bisericile din țară care ne trimiseseră să studiem la Seminar. Le-am adus la cunoștință ,,farsa“ căreia nu doream să-i devenim părtași și le ceream să impună conducerii cultului angajarea unor persoane, respectate pentru pregătirea lor teologică și pentru caracterul creștin, ca profesori alături de Ioan Bunaciu.”

http://rascruci.wordpress.com/4-anii-de-seminar-educatie-prin-reactie

„Primul, și probabil cel mai important dintre cuvintele pe care aș vrea să le discut acum, este „pocăința“. Provenind din verbele slavonești kajatisen, cu varianta perfectivă pokajatisen, cuvîntul românesc intră în limba literară ca traducere a grecescului metanoia în primele ediții românești ale Scripturii. Cu toate acestea, în limba literară contemporană a ajuns să prevaleze sensul de regret, părere de rău și în al treilea rînd recunoașterea unei greșeli. Recunoașterea greșelii măcar conține ideea de cunoaștere, de înțelegere a unei mecanism de acțiune eronat. Cuvîntul s-a degradat suplimentar prin substantivizarea participiului pocăit cu sensul depreciativ de adept al unei grupări religioase neoprotestante și deci în discordanță cu majoritatea ortodoxă. Pocăitul nu mai fumează, nu mai bea, chiar merge la biserică, deși o denumește bethel sau casă de rugăciune, sau casă a adunării Domnului. Pocăitul și-a schimbat viața, ceea ce-l face ridicol în ochii majorității. Nu discut aici cîtă vreme ține schimbarea și cît din această schimbare este cu adevărat o transformare morală și cît o schimbare de paradigmă culturală, fapt este că însăși schimbarea este condamnabilă în ochii majorității. În cele din urmă, chiar în interiorul limbajului ortodox pocăința a ajuns să denumească una din cele șapte taine ale Bisericii ortodoxe, taina pocăinței sau a mărturisirii păcatelor, indicînd astfel alunecarea sensului spre semnificație de greșeală și regret. Este vorba despre o juridizare a pocăinței, care ar consta astfel în categorizarea erorii și deci în identificarea amendei onorabile care să o repare. Gestionarul acestei justiții psihologizate este preotul duhovnic, care stabilește un canon prin care este răscumpărată greșeala.”

„Degradarea substantivului po­că­in­ță și a verbului a se pocăi lip­sește limba română de cuvîntul prin care să numească schimbarea de paradigmă a cunoașterii. Juridizarea și penitențializarea spiritualității duc la inerția pe care societatea o instalează în orice spiritualitate publică, dar desființarea oricărei referințe pozitive la încercarea de conștientizare a erorii spirituale duce spre anarhie și implozie a umanului. Cea mai mare aventură a conștiinței duhovnicești, dezvăluirea bogăției și complexității ființării metafizice, s-a lăsat asasinată de bășcălia care nu mai crede în morală.”

http://dilemaveche.ro/sectiune/din-polul-plus/articol/cuvinte-asasinate

“Aproapele tău nu este doar vecinul tău, care locuiește lângă tine la bloc sau în ghetou. Aproapele tău este persoana pe care ai fost învățat să nu o iubești. Pentru evreii din vremea lui Isus, erau samaritenii. […]

A-ți iubi aproapele înseamnă a iubi persoana pe care obișnuiai să o urăști.

Un creștin nu are nicio scuză pentru prejudecăți. Prejudecățile păgânilor se pot explica, dar în cazul creștinului nu există nicio explicație. Nicio justificare. Nu vom avea niciodată de trecut o barieră culturală mai mare decât a avut Isus. El a învățat limbajul nostru, a trăit în lumea noastră, a mâncat mâncarea noastră… dar mai ales Și-a asumat păcatele noastre. Cum am putea noi, care am fost iubiți atât de mult, să nu facem același lucru pentru alții? Dacă ți se pare greu să depășești diferențele rasiale, mai gândește-te. Cu excepția cazului în cazului în care ești evreu, un străin a murit pe cruce pentru păcatele tale. ” (p. 101-102)

Despre viață: sursă de inspirație și răspunsuri la întrebările viații – Max Lucado, Editura Scriptum, Oradea, 2017, 313 p.

“Biserica seamănă cu o familie plecată în vacanța de vară. Cunoști experiența. Se urcă în mașină și pleacă la drum. La început, entuziasmul este la culme și toți sunt bine dispuși. Dar cei aproape cinci sute de kilometri parcurși pe autostradă își spun cuvântul. Johhny nu încape pe banchetă. Heather nu vrea să împartă perna. Tata refuză să întrebe pe cineva încotro trebuie să o ia când se rătăcește, iar mama trebuie să meargă din nou la toaletă. Bomboanele cad pe mochetă. Picioarele încep să emane un miros neplăcut și tensiunea crește. Există un moment în orice excursie în care toți membrii familiei au același gând: Mă voi da jos din mașină. Voi face autostopul. Voi merge pe jos. Voi face orice. Numai să ies din mașina asta.

Dar ieșim? Nu, rămânem în mașină. De ce? În primul rând, nu putem ajunge la destinație de unii singuri și, în al doilea rând, suntem o familie. […]

Ne îmbrăcăm diferit. Gândim diferit. Suntem diferiți. Dar dacă ne aflăm în aceeași mașină, condusă de același Tată, care se îndreaptă spre aceeași destinație, putem oare să nu ne acceptăm unii pe alții?” (p. 141-142)

Despre viață: sursă de inspirație și răspunsuri la întrebările viații – Max Lucado, Editura Scriptum, Oradea, 2017, 313 p.

“Pentru mine este evident că televizorul ne-a modelat cultura mult mai mult decât oricare alt mijloc, persoană sau eveniment, încă din 1948 când a început să fie produs în scară largă. În ultimii 40 de ani a fost dominatorul cel mai mare din viața omului și nu încape îndoială că va continua să-și mențină enorma influență în viețile noastre și în secolul XXI. Viața în America gravitează într-o mare măsură în jurul timpului petrecut în fața televizorului. Acesta reprezintă unul dintre acele lucruri necesare într-o casă americană, pe care le considerăm ca pe ceva implicit viețuirii și arareori ne întrebăm ce efect are asupra noastră.

Însă în ultimii 20 de ani experții au început să analizeze efectele pe care le are televizorul asupra audienței sale și au început să-i avertizeze pe americani că televizorul are o influență nefastă asupra vieților noastre.” (p. 155)

“Pentru orice creștin, a gândi că poate să urmărească televizorul cu regularitate și să nu fie afectat în mod negativ de efectele sale cumulate în timp, este o pură nebunie. Televizorul îngrijește de orice poftă a firii pământești. El prezintă în mod constant “pofta firii, pofta ochilor și lăudăroșenia vieții”. Televizorul distorsionează realitatea, spune minciuni și onorează soluțiile pe termen scurt. Actorii și actrițele personifică firea pământească și pun în scenă toate fanteziile ei dezgustătoare.” (p. 158-159)

Intoxicat de Babilon: înşelarea copiilor lui Dumnezeu în zilele in urmă – Steve Gallagher, Societatea Biblică din România, Oradea, 2014, 252 p.

“Oricât de neplăcut ar fi să recunoaștem acest lucru, o mare parte din critica pe care biserica a primit-o de-a lungul vremii a fost meritată. În scurgerea istoriei, mult rău a fost comis de oameni care au pretins că acționează în numele lui Cristos. În multe locuri din lume biserica are un renume prost, iar o retrospectivă a acțiunilor ei dintr-un anumit loc scoate la iveală motivele întemeiate pentru disprețul cu care este privită. Și comportamentul incriminat poate fi cu ușurință considerat, chiar dacă în mod greșit, ca fiind realitatea pretutindeni, fiindcă deviațiile se bucură de obicei de mai multă atenție decât norma. În zilele noastre, mare parte din ceea ce oferă emisiunile creștine de televiziune îi uluiește pe sceptici și îi stânjenește pe creștini. Cei care se folosesc de numele lui Cristos în avantaj propriu vor da socoteală înaintea lui Dumnezeu. Dar eu eu vă îndrept atenția nu spre ei sau spre vreun alt om, ci spre persoana lui Isus Cristos. Uitați-vă cine este El și cine pretinde El a fi.”

Ravi Zacharias, Poate omul să trăiască fără Dumnezeu?, Editura Cartea Creștină, Oradea, 2009

CITATE şi DECLARAŢII

Un sistem corupt și bolnav anesteziază până la anihilare, printre altele, și capacitatea de a ne asuma responsabilități personale. – Dionis Bodiu

Spiritualul precede, transcende și influențează politicul, economicul sau socialul. – Adrian Papahagi

Nu lipsa membrelor era problema, ci lipsa credinței și a speranței a atras după sine disperarea ce m-a sufocat. – Nick Vujicic

Nu tot ce vedem este real! Frumusețea pe care o vedem deseori pe reviste și la televizor este artificială și virtuală. – Adrian Condria

Binecuvintarile lui Dumnezeu nu ne sunt date ca noi sa ne simtim bine! – Nelu Filip

We cannot inherit Christianity… God has no grandchildren. – Billy Graham

Anxiety (Not clinical, but rather the regular angst we have) is a daily statement to God saying, „I don’t think you have my best interest in mind.” – Timothy Keller

A gospel is an announcement of something that has happened in history, something that’s been done for you that changes your status forever. – Timothy Keller

Ultimately, the gospel is offensive because the cross stands against all schemes of self-salvation. – Timothy Keller

O biserică sănătoasă este aceea în care temerile noastre pier. Le străpungem cu Scriptura, cu psalmi de bucurie și de jale. – Max Lucado

In all history, there’s only been one perfect person and leader, and we nailed him to a cross.The rest of us need grace. – Rick Warren

Humility isn’t denying my strengths; it’s being honest about my weaknesses. – Rick Warren

Peace with God means conflict with the world, for the goal of the promised future stabs inexorably into the flesh of every unfulfilled present. – Jurgen Moltmann

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s