PROTESTEZ – 63. Din vremea pandemiei (1)

14 iunie 2020 – încă o zi care o să fie ținută minte de unii: fuse Alin Cristea, iar, la Poarta Pantofiștilor.

O astfel de fotografie e istorică, mai ales pentru e făcută în timpul pandemiei.

În articolul trecut, cu nr. 62, din seria PROTESTEZ am afișat cîte o poză, din 12 martie 2020, cu baptiști la închinare în curtea Bisericii Emanuel din Oradea și cu penticostali de la Biserica Betel, unde erau 70 de persoane – mai puțin de 100, conform cerințelor statului român.

Iată, au trecut 3 luni de pandemie, în care a trebuit să respectăm mai multe seturi de reguli.

Bisericile evanghelice au căutat soluții pentru această perioadă de pandemie, care i-a luat pe toți, în lume, pe nepregătite.

Din nefericire, bisericile din ghetoul pocăiesc, chiar dacă au trebuit să iasă dintre ziduri, au dus cu ele, în curte (și pe Internet) vechile obiceiuri proaste.

25 iunie 2017

14 iunie 2020

Ambele fotografii surprind REALITATEA din timpul predicii.

Cred că ajuns la 10.30 azi și am fost aprostrofat de cel de la microfon, Teofil Tășădan: „N-ai voie să pozezi aici!”

Omul își apăra teritoriul…

Dar eu NU eram în perimetrul pe care îl delimita prin „AICI”.

Toate fotografiile și înregistrările pe care le-am făcut azi le-am făcut din afara perimetrului denumit de Teofil Tășădan prin AICI.

O simplă întrebare: Dacă ar veni jurnaliști orădeni sau reporteri de la Cluj sau București, ASTA li s-ar zice?

Nu s-ar face IAR de rîs conducerea Bisericii Providența?

Cum s-a făcut de rîs, de exemplu, în seara de 24 decembrie 2017, cînd am fost din nou în fața Porții Pantofiștilor (după ce la 12.00 fusesem bătut, asta însemnînd și o lovitură cu bocancul în rinichiul drept, cînd eram la pămînt, de 2 gardieni în curtea Bisericii Providența) – pastorul SS Iluțan a chemat din nou poliția, care a constatat că nu am făcut nimic pentru care să fie chemată poliția și i-a pus în vedere pastorului să nu mai cheme pentru orice poliția (de urgență), că există amenzi pentru astfel de apeluri nejustificate.

Ieri am anunțat întîlnirea Bisericii Penticostale Învierea din Oradea în aer liber, azi, 14 iunie 2020. Aș fi vrut să mă duc să fac cîteva poze, pentru posteritate, cum am făcut și cînd au inaugurat o sală pe str. Sovata.

Și cum am făcut MULTE fotografii, de-a lungul anilor, la peste 100 de evenimente ale evanghelicilor români, în Oradea și alte orașe – Cluj, Arad, Timișoara, Petroșani, București, Constanța.

Cultura română e una minoră și pentru că nu au fost produse, de-a lungul secolelor, suficiente lucrări SCRISE.

Cultura evanghelică este, de asemenea, de tip minorat, întrucît lipsesc elemente de bază, precum ar fi o revistă a evangheliclor, baze de date (cum am făcut eu de-a lungul anilor, suplinind comoditatea evidentă a instituțiilor confesionale din ghetoul pocăiesc) etc.

Am văzut că e departe (pentru mine) să merg în Ioșia, la întîlnirea în aer liber a Bisericii Penticostale Învierea.

După ora 10.00 am auzit, de la balconul meu de la etajul 4 (din fața casei familiei Cornea, unde s-a întîlnit Biserica Credința, acum Providența), că se cînta undeva.

Așa cum am auzit duminica trecută, dar după 12.00. Am ieșit pe geam și am văzut că doi bărbați de la Providența au fost cu cina la familia Cornea.

Azi am văzut copii în curtea bisericii, așa că m-am gîndit că e întîlnire, în aer liber, la Biserica Providența.

Mi-am făcut socoteala să trec să fac cîteva poze, apoi să mă duc la Biserica Emanuel să fac cîteva poze, una fiindu-mi necesară pentru un articol pe care îl amîn de cîteva săptămîni, despre această perioadă, care să fie tradus în engleză și publicat într-o revistă online din SUA despre români.

Dar socoteala de-acasă nu s-a potrivit cu cea de la… Poarta Pantofiștilor. Unde am fost întîmpinat precum am scris mai sus. În plus, Gabi Vișan m-a abordat cu nesimțire de trei ori, ultima dată după ce s-a încheiat slujba, cînd ducea scaunele înăutru: „Alin, nu vii să duci scaunele?”

Am răspuns: Nu am voie să intru.

Am fost curios azi și dacă o să apară gardienii. N-au apărut.

Să nu mai fie AICI-ul lui Tășădan zonă supravegheată video?…

Tîrziu a apărut o maşină de poliţie… Nu am dejunde să ştiu dacă a fost chemată pentru (ne)cazul Alin Cristea.

Am ascultat predica la gard, a fost FOARTE cald. După ce s-a încheiat slujba, un tînăr (căsătorit, cu copii) mi-a adus o sticlă cu apă. Am refuzat zicînd: Dacă era acum 15 minute, era misto. Asa, acum, trec strada și ajung acasă.

Așadar, nu am mai mers la Biserica Emanuel. Am stat în picioare mai bine de o oră și jumătate, la Poarta Pantofiștilor.

Două chestiuni din predică care m-au intrigat:

– Cică: „Dumnezeu face lucrurile clare.” Mențiunea părea să se refere la ordinea din natură.

Or fi lucrurile clare pentru Dumnezeu, dar mai puțin pentru oameni. Tîrziu și-au dat oamenii seama că pămîntul e rotund. Și abia de cîteva zile s-a anuntaț că a fost descoperită a 5-a stare a materiei.

– Referința la ce se întîmplă în SUA a fost partinică, pastorul nemenționînd RASISMUL. În Germania peste 100.000 de oameni au ieșit în stradă, pentru a protesta împotriva violenței polițiștilor și a rasismului. Nu e obiceiul pocăiților români să participe la proteste pentru DREPTATE. De asemenea, n-ar fi stricat o mențiune despre 14 iunie ca Ziua Mondială a Donatorului de sînge.

PROTESTEZ, așadar, față de imaturitatea conducerii Bisericii Providența de a face față unor chestiuni din spațiul PUBLIC.

Bine ar fi ca și cei precum Teofil Tășădan (de care sînt pline bisericile din ghetoul pocăiesc) să priceapă că Isus i-a TRIMIS pe urmașii Săi, nu și-a marcat teritoriul (terestru) prin… AICI.

Deplîng mentalitatea parohialistă (biserică de cartier) a multor biserici din ghetoul pocăiesc.

Cu o astfel de mentalitate sînt crescuți tinerii din aceste biserici. Care mai iau o gură de aer pe la AICI-uri mai ample precum BBSO, Cireșarii, Harvest. Dar cum cei de la BBSO sînt puii emanueliștilor (cum am scris în mai multe rînduri)…

PROTESTEZ față de ritmul lent al dinamicii mediului confesional evanghelic românesc.

Scriam ieri (unui grup de zeci de pastori baptiști, cărora le trimit, de mai multe luni, de anul trecut, vreo 5-6 mesaje pe email ÎN FIECARE ZI):

În timp ce Viorel Iuga face gargară (referința era la Scrisoarea către Klaus Iohannis)…

…la Beiuș au fost botezate 59 de persoane duminică, deodată, fiecare într-o piscină gonflabilă

…și pentru mîine, la București, Florin Ianovici a anunțat că au fost instalate 133 de corturi.

Mare lucru era pentru Biserica Providența să asigure umbrele pentru toți care participă la slujbă? Sau o prelată MARE deasupra AICI-ului?

Mare, da…

Cum mare lucru a fost și să aibă grijă de site-ul Bisericii Providența – n-au mai fost afișate articole din… 1 noiembrie 2018!

Toamna trecută am lansat, în mai multe rînduri, următoarea formulă:

Cele trei figuri publice ale evanghelicilor orădeni (și din România și din diaspora) din ultimele trei decade sînt: Iosif Țon, ultimul mare mit al baptiștilor români, ctitor de instituții confesionale (anii ’90), Paul Negruț, rectorul Universității Emanuel (anii 2000), Alin Cristea, mogulul blogosferei evanghelice (anii 2010).

Urmînd să scriu, cîndva, un articol argumentativ.

Va fi de fapt o serie de articole:

3 decenii de manipulare (1) – Iosif Ţon, Paul Negruţ, Alin Cristea

Alin Cristea, 53 de ani (peste 3 săptămâni)

Peste 10 ani de blogging, peste 100 de bloguri, peste 100.000 de postări

Creștin postprotestant, evanghelic moderat – baptist postconservator

Blogger, catrenist, golan 2017

Nepotul lui Gligor Cristea, unul dintre pionierii credinţei baptiste în România

Editorul blogului România Evanghelică (49.000 de postări), al blogului RoEvanghelica (39.000 de postări) și al altor 100 de bloguri

Editorul revistei Oradea Evanghelică (3 numere)

Editorul revistei DUMBRAVA (un număr)

Editorul revistei electronice File de istorie baptistă (2 numere)

Mogulul blogosferei evanghelice

Licențiat în teologie baptistă (Institutul Biblic Emanuel Oradea, 1999, cursuri la zi)

Licențiat în topografie minieră (Institutul de Mine Petroșani, 1993, cursuri la zi)

Președintele Asociației Thymos – 10 ediții ale Premiilor Thymos pentru bloguri evanghelice

“Evanghelicul român cu cea mai mare vizibilitate pe Internet” (Răsvan Cristian Stoica, 2011)

„Patriarhul blogurilor evanghelice” (Corneliu Constantineanu, 2014)

„A guru of media” (Sebastian Văduva, 2015)

„Arhivarul evanghelicilor romani” (Cătălin Dupu, 2015)

„Cel mai bun jurnalist creştin al momentului în România (Mihai Chiriguţ, 2006)

“Cel mai cu vechime jurnalist evanghelic în spațiul virtual” (Daniel Bulzan, 2007)

„Merită cu prisos titlul de Evangelical Media Champion (Mihai Ciucă, 2007)

„Prin intermediul internetului a trimis mii de mesaje informative creştinătăţii române din întreaga lume (Caius Obeada, 2007)

„Alin Cristea are un stil aparte de a spune lucrurile, șocant pentru mintea noastră de evanghelici, neevlavios de multe ori, dar este unul dintre puținii oameni care au imaginea de ansamblu asupra mediului evanghelic online…” (Laurențiu Balcan, 2014)

„Alin Cristea a stârnit (mereu) mai mult interes decât toți politicienii care au trecut (sau nu) prin UEO [Universitatea Emanuel Oradea]” (Marius Teodoru, 22 octombrie 2014)

„Alin imi plac la nebunie mesajele tale teologice ce proving din enciclopedia experientei tale, imi plac ca nu sunt biased, nu ai nici o influenta, you go sola Scriptura! Mi-ar place sa citesc o carte teologica marca Alin Cristea, teologie pura.” (Felix Macovei, 21 august 2017)

„Alinierea gandirii cu exprimarea verbala/in scris. Nu am intalnit pe nimeni care sa fie atat de deschis sa descrie ce gandeste (poate pentru ca ei considera ca e nepotrivit sau nu e relevant)…dar asta inseamna sinceritate si in parte, umblare in lumina. Noi…restul..ne fortam la o piosenie de suprafata (I’m still fighting with it)” (Darius Ile, 6 iulie 2017)

„Cred ca, prin ce faci tu, reusesti sa aduci un echilibru, intr-o zona extrem de dezechilibrata.

Din ce observ eu, mare parte din evanghelici se arunca in exprimari, pompoase, nerealiste, uneori false ( fie pe fond de necercetare sau lipsa de cultura fie pentru a manipula) si altfel de lucruri de acest gen. Ori tu ai darul de a aduce cu picioarele pe pamant astfel de manifestari…” (Corneliu Paraschiv, 21 decembrie 2017)

„Alin Cristea, neobosit luptător al lui Hristos în mediul virtual.” (Emanuel Adrian Sârbu, 29 octombrie 2019)

https//roevanghelica.wordpress.com/alin-cristea

http://asociatiathymos.wordpress.com/referinte

Alin Cristea – un protestatar orădean împotriva corupției din guvern, dar și împotriva corupției din instituțiile religioase

Din seria SCRISORI DESCHISE

Scrisoare deschisă către Ioan Panican (06.02.2019)
Scrisoare deschisă către conducerea Uniunii Penticostale din România (03.09.2018)
https://roevanghelica.wordpress.com/2018/03/11/scrisoare-deschisa-catre-bisericile-care-sarbatoresc-azi-11-martie-ziua-mamei/ (11.03.2018)
PROTESTEZ față de comoditatea spirituală și indiferența civică a baptiștilor și penticostalilor români (22.12.2017)
Scrisoare de dispreț față de baptiștii și penticostalii români (20.12.2017)
Scrisoare de dispreț față de baptiștii și penticostalii orădeni (08.12.2017)
Reformațiunea administrativă și antireformismul spiritual – Scrisoare deschisă către Marius Birgean și Emil Bartoș (11.11.2017)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Emanuel din Oradea (01.06.2017)
Scrisoare deschisă către Consiliul Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România – 30 mai 2017
Ionescu la Capitală – Scrisoare deschisă către Biserica Penticostală Betel din București (30.05.2017)
Ionescu în deplasare – Scrisoare deschisă către Biserica Penticostală Poarta Cerului din Timișoara (27.05.2017)
Despre Cristian Ionescu – Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara (24.05.2017)
Egoismul penticostalilor – Scrisoare deschisă către conducerea Cultului Penticostal din România (23.05.2017)
Scrisoare deschisă către Ben-Oni Ardelean și ceilalți parlamentari evanghelici prezenți duminică, 26 februarie 2017, la Biserica Penticostală „Sfânta Treime” din Bistriţa (27.02.2017)
Scrisoare de dispreț față de baptiștii și penticostalii orădeni (11.02.2017)
Scrisoare deschisă către Consiliul Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România (07.07.2016)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara – 25 aprilie 2016
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara (04.02.2016)
Scrisoare deschisă către Uniunea Bisericilor Creștine Baptiste din România (29.04.2015)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Golgota din Arad (17.02.2015)
Scrisoare deschisă către conducerea Cultului Penticostal din România (13.11.2014)
Scrisoare deschisă către Federaţia Baptistă Europeană (24.09.2013)
Scrisoare deschisă către pastorul Petrică Vidu (17.03.2012)

Din seria REPLICI

Despre practica excomunicării – Replică lui Vasile Filat
Postmodernism – Replică lui Iosif Țon
Atenție la lipsa de mînie – Replică unui articol apărut pe blogul lui Daniel Brânzei
Behăitul evanghelicilor români – Replică lui Samy Tuțac
Despre conflict – Replică lui Andrei Jurescu
Amabilitatea, un concept ambiguu – Replică lui Mihai Huşanu
Tolba cu tîmpenii (000088) – Replică lui Chris
Zeciuiala – Replică lui Vladimir Pustan
Templul Duhului Sfînt – Replică lui Marius Cruceru
Patologie baptistă – Replică la articolul lui Marius Cruceru despre provocările baptiștilor din acești ani
Despre Biserica Providența Oradea – Replică lui Iosif Țon
De ce să (NU) mergem la biserică – Replică lui Peter Rong și lui Samy Tuțac
Despre curaj, adevăr și responsabilitate – Replică lui Samy Tuțac
Să nu fim doar morali, ci spirituali – Replică lui Florin Ianovici
Biserica nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Viorel Iuga
Biserica nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Alex Neagoe
Fundamentele Bisericii – Replică lui Luigi Mițoi
Cînd temeliile se surpă – Replică lui Vasile Taloș
Referendumul NU este buricul Împărăției lui Dumnezeu – Replică lui Viorel Iuga
Isus NU e Învațătorul, ci Domnul și Mîntuitorul – Replică lui Luigi Mițoi
Despre FUNDAMENTELE Bisericii – Replică lui Romică Iuga
Despre polemică – Replică lui Samy Tuțac
Nemernicul clișeu „Post și rugăciune” – Replică lui Samy Tuțac
Legătura frăţească NU este primul stîlp al activității bisericii – Replică lui Cristian Ionescu
Biserica nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Cristian Ionescu

Din seria PROTESTEZ au apărut peste 60 de postări:

1. PROTESTEZ (26.03.2017)
2. Minciuna pastorului Ștefan Iluțan (27.03.2017)
3. PROTESTEZ – Replică lui Ştefan Iluţan (27.03.2017)
4. PROTESTEZ – 1 aprilie 2017 (01.04.2017)
5. PROTESTEZ – Stop mersului la biserică (02.04.2017)
6. PROTESTEZ – 6. Discernămîntul (03.04.2017)
7. PROTESTEZ – 7. Comitetul (03.04.2017)
8. PROTESTEZ – 8. Avanpremieră (04.04.2017)
9. PROTESTEZ – 9. A fost ora 19.00 (04.04.2017)
10. PROTESTEZ – 10. Cazuri și necazuri cu baptiști orădeni în presă (05.04.2017)
11. PROTESTEZ – 11. Puterea cuvintelor sau puterea IDEILOR? (08.04.2017)
12. PROTESTEZ – 12. Adevărul. Introducere (09.04.2017)
13. PROTESTEZ – 13. Adevărul. Alin Cristea (10.04.2017)
14. PROTESTEZ – 14. Adevărul. Teofil Stanciu (11.04.2017)
15. PROTESTEZ – 15. Adevărul. Post-adevăr (12.04.2017)
16. PROTESTEZ – 16. Adevărul. Adevărul nu poate fi compromis (13.04.2017)
17. PROTESTEZ – 17. Joia Mare (14.04.2017)
18. PROTESTEZ – 18. Vinerea Mare. Ghetoizarea (14.04.2017)
19. PROTESTEZ – 19. Sîmbăta Mare. Glorioasa Tăcere (15.04.2017)
20. PROTESTEZ – 20. Învierea. Îngerii (16.04.2017)
21. PROTESTEZ – 21. Ziua Mondială a Libertății Presei (04.05.2017)
22. PROTESTEZ – 22. Cultura protestului (06.05.2017)
23. PROTESTEZ – 23. Vocile critice la adresa emanuelismului negruţian (19.05.2017)
24. PROTESTEZ – 24. La Clubul Baptist Providenţa nu e voie în pantaloni scurţi (25.06.2017)
25. PROTESTEZ – 25. Scurte, despre papagali (26.06.2017)
26. PROTESTEZ – 26. Betoane și orhidee (29.06.2017)
27. PROTESTEZ – 27. Betoane și orhidee (2). Și despre deprimanta întîlnire de joia (30.06.2017)
28. PROTESTEZ – 28. Betoane și orhidee (3). Și gardieni (02.07.2017)
29. PROTESTEZ – 29. Betoane și orhidee (4). Și gardieni. Dar onoare? (03.07.2017)
30. PROTESTEZ – 30. Scurte, despre papagali (2) (04.07.2017)
31. PROTESTEZ – 31. Prohibiția Providenței (07.07.2017)
32. PROTESTEZ – 32. Din nou gardieni, din nou recursul la ADEVĂR (04.09.2017)
33. PROTESTEZ – 33. Din nou gardieni, din nou recursul la ADEVĂR. Completări (04.09.2017)
34. PROTESTEZ – 34. Guvernarea eclesială (1). Principii (07.09.2017)
35. PROTESTEZ – 35. Iar n-am fost lăsat să intru în Biserica Baptistă Providența din Oradea (21.10.2017)
36. PROTESTEZ – 36. Adevărul înainte de toate (27.10.2017)
37. PROTESTEZ – 37. Despre o sesizare și despre imaturitate spirituală (09.11.2017)
38. PROTESTEZ – 38. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea (17.11.2017)
39. PROTESTEZ – 39. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (1) (18.11.2017)
40. PROTESTEZ – 40. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (2) (18.11.2017)
41. PROTESTEZ – 41. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (3) (19.11.2017)
42. PROTESTEZ – 42. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (4) (23.11.2017)
43. PROTESTEZ – 43. Gîndirea logică și gîndirea teologică (24.11.2017)
44. PROTESTEZ – 44. Gîndirea logică și gîndirea teologică (2) (25.11.2017)
45. PROTESTEZ – 45. Emanuelizarea Bisericii Providența (25.11.2017)
46. PROTESTEZ – 46. A venit iarna… și la Poarta Pantofiștilor (03.12.2017)
47. PROTESTEZ – 47. Din nou, iarna, la Poarta Pantofiştilor (10.12.2017)
48. PROTESTEZ – 48. Cultele recunoscute sunt persoane juridice de utilitate publică (11.12.2017)
49. PROTESTEZ – 49. How Should We Then Celebrate? (18.12.2017)
50. PROTESTEZ – 50. Biserica Providența, nu ți-e rușine? (23.12.2017)
51. PROTESTEZ – 51. Post-adevărul. Cum NU a fost bătut Alin Cristea în curtea Bisericii Providenţa (25.03.2018)
52. PROTESTEZ – 52. Număr aniversar. Retrospectivă (03.04.2018)
53. PROTESTEZ – 53. Număr aniversar (2). Joia Mare. Contra perspectivismului
54. PROTESTEZ – 54. În duh și în adevăr (08.04.2018)
55. PROTESTEZ – 55. Emanuelizarea Bisericii Providența (2) (05.10.2018)
56. PROTESTEZ – 56. Biserica Providenţa a devenit platformă publică de unde se exprimă marii corupţi ai baptismului românesc (15.12.2018)
57. PROTESTEZ – 57. Terapia memoriei scurte (1)
58. PROTESTEZ – 58. Terapia memoriei scurte (2)
59. PROTESTEZ – 59. Terapia memoriei scurte (3)
60. PROTESTEZ – 60. Postprotestanții față în față cu electoralele
61. PROTESTEZ – 61. A venit vremea
62. PROTESTEZ – 62. Trei ani

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s