PROTESTEZ – 62. Trei ani

Azi, 9 aprilie 2020, se împlinesc 3 ani de cînd am protestat ȘI la intrarea în clădirea Bisericii Baptiste Providența din Oradea.

Vezi:

PROTESTEZ – 12. Adevărul. Introducere

Se poate lesne vedea la ce distanță a trecut Paul Negruț fără să zică nimic, nici măcar Bună dimineața.

Spre deosebire de acea situație, anul acesta, în 12 martie, cînd s-a ținut slujbă afară, în curtea bisericii, Paul Negruț s-a apropiat nepermis de mult de mine, punîndu-mi mîna pe umărul drept și vorbindu-mi aproape de obrazul drept și urechea dreaptă, atrăgîndu-mi atenția asupra unui aspect al activității mele de informare a cititorilor.

Dacă erau jurnaliști de la 4 publicații orădene, ce făcea, se ducea la fiecare și, punînd mîna pe umăr, îi atenționa?…

A vorbit frumos cu mine, cum știe Paul Negruț să fie mieros, precum mulți pastori, dulci la vorbă și tulburător de nemernici în fapte.

Ca în numeroase ale dăți, de-a lungul anilor, și în 12 martie am mers la evenimente publice pentru a informa cititorii. Știind ce nepăsători și / sau incompetenți sînt jurnaliștii orădeni cînd e vorba de evenimente religioase.

De data asta aveam și un motiv de BUCURIE – îi scosese Dumnezeu pe pocăiți dintre zidurile bisericilor.

La foarte scurt timp după gestul idiot al lui Paul Negruț, am plecat și am trecut pe la Biserica Penticostală Betel, unde erau 70 de persoane – mai puțin de 100, conform cerințelor statului român.

Cele două poze le-am pus pe blogul Oradea CULTURALĂ.

Rămîn mărturie că pocăiții s-au adunat la închinare și în ALTE condiții decît cele cu care sînt obișnuiți.

Și pentru poza a doua am fost luat la rost, de un tînăr penticostal din Betel, a doua zi, într-o locație publică din cartierul Nufărul. Nu i-am acordat nici o atenție, dar aproape mi-am mușcat buzele să nu zic nimic…

Revenind la data de azi, 9 aprilie, spuneam că sînt 3 ani de protest de la poziția mea publică din 2017.

Ocazie cu care am scris numărul 12 din seria PROTESTEZ.

Seria PROTESTEZ a ajuns, iată, la numărul 62 fiind ocazionată de protestele mele SCRISE (și unele în fața porții bisericii), adresată în primul rînd acestei instituții și ORGANISMULUI eclesial, dar evident cu detentă amplă, spre multe alte biserici din ghetoul pocăiesc.

Este lesne de presupus că aș fi putut scrie mai multe mesaje și mai LUNGI. Din diverse motive – inclusiv motivul că sînt foarte ocupat și sînt într-o etapă foarte importantă, a scrisorilor deschise adresate unor instituții confesionale și a replicilor (teologice) adresate unor figuri publice – numărul mesajelor de pînă acum este de ‘doar’ 62. 🙂

De asemenea, situația specială în care ne aflăm, pe plan național și internațional, mă obligă să fiu pe fază.

Bunăoară, am ajuns la a 25-a serie de cîte 10 scurte reacții la rubrica „Jurnal de coronavirus”.

Din păcate, rubrica „Bă, pocăiților, scrieți corect românește” va ajunge în curînd, poate în două luni, la numărul 2.000!

În ultimele zile (1-8 aprilie), s-a iscat pe internet o IMPORTANTĂ discuție despre Cina Domnului, discuţie care ar trebui, după mintea mea, să ţină cam un an.

Ghetoul pocăiesc este însă caracterizat de devoționalism superficial, populist, antiintelectual și nonteologic.

Minte puțină, pe scurt.

Cum am tot scris de cel puțin un an, evanghelicii români se află în cel mai prost moment din istoria lor postdecembristă.

Intenţionez să scriu pe blogul RoEvanghelica (40.000 de postări în aproape 4 ani, care continuă blogul România Evanghelică – 49.000 de postări în circa 8 ani) o serie de articole despre această chestiune FOARTE IMPORTANTĂ.

Pînă acum am făcut un grupaj de 11 linkuri spre mesaje publice ale unor baptişti – precumm Paul Negruț, Marius Cruceru, Otniel Bunaciu, Beniamin Fărăgău – despre chestiunea Cinei Domnului în astfel de situație de pandemie și de interzicere a adunărilor publice de orice fel.

Ca să nu lungesc acest mesaj, voi prezenta grupajul într-un alt mesaj din seria PROTESTEZ.

Vă doresc sănătate, dar mai ales MATURITATE spirituală!

„Last week, a pastor whose congregation is composed mostly of people who live without stable housing said to me: “All our other Holy Weeks have prepared us for this Holy Week.” Her community will surely face an unequal share of death in a pandemic that has already shown, as if we needed confirmation, that death comes much quicker for some in this unequal society.

This Easter, we look death squarely in the eye, as Jesus did, and weep. We cannot look away, as much as we try to distract ourselves with other things. A sickness unto death is everywhere we turn. This is not the Easter I hoped for, not the Easter I want for my people.

Yet this Easter strikes me as the most honest Easter in my entire life.”

After a Holy Week disrupted by death, an honest Easter

Toamna trecută am lansat, în mai multe rînduri, următoarea formulă:

Cele trei figuri publice ale evanghelicilor orădeni (și din România și din diaspora) din ultimele trei decade sînt: Iosif Țon, ultimul mare mit al baptiștilor români, ctitor de instituții confesionale (anii ’90), Paul Negruț, rectorul Universității Emanuel (anii 2000), Alin Cristea, mogulul blogosferei evanghelice (anii 2010).

Urmînd să scriu, cîndva, un articol argumentativ.

Alin Cristea, 52 de ani

Peste 10 ani de blogging, peste 100 de bloguri, peste 100.000 de postări

Creștin postprotestant, evanghelic moderat – baptist postconservator

Blogger, catrenist, golan 2017

Nepotul lui Gligor Cristea, unul dintre pionierii credinţei baptiste în România

Editorul blogului România Evanghelică (49.000 de postări), al blogului RoEvanghelica (39.000 de postări) și al altor 100 de bloguri

Editorul revistei Oradea Evanghelică (3 numere)

Editorul revistei DUMBRAVA (un număr)

Editorul revistei electronice File de istorie baptistă (2 numere)

Mogulul blogosferei evanghelice

Licențiat în teologie baptistă (Institutul Biblic Emanuel Oradea, 1999, cursuri la zi)

Licențiat în topografie minieră (Institutul de Mine Petroșani, 1993, cursuri la zi)

Președintele Asociației Thymos – 10 ediții ale Premiilor Thymos pentru bloguri evanghelice

“Evanghelicul român cu cea mai mare vizibilitate pe Internet” (Răsvan Cristian Stoica, 2011)

„Patriarhul blogurilor evanghelice” (Corneliu Constantineanu, 2014)

„A guru of media” (Sebastian Văduva, 2015)

„Arhivarul evanghelicilor romani” (Cătălin Dupu, 2015)

„Cel mai bun jurnalist creştin al momentului în România (Mihai Chiriguţ, 2006)

“Cel mai cu vechime jurnalist evanghelic în spațiul virtual” (Daniel Bulzan, 2007)

„Merită cu prisos titlul de Evangelical Media Champion (Mihai Ciucă, 2007)

„Prin intermediul internetului a trimis mii de mesaje informative creştinătăţii române din întreaga lume (Caius Obeada, 2007)

„Alin Cristea are un stil aparte de a spune lucrurile, șocant pentru mintea noastră de evanghelici, neevlavios de multe ori, dar este unul dintre puținii oameni care au imaginea de ansamblu asupra mediului evanghelic online…” (Laurențiu Balcan, 2014)

„Alin Cristea a stârnit (mereu) mai mult interes decât toți politicienii care au trecut (sau nu) prin UEO [Universitatea Emanuel Oradea]” (Marius Teodoru, 22 octombrie 2014)

„Alin imi plac la nebunie mesajele tale teologice ce proving din enciclopedia experientei tale, imi plac ca nu sunt biased, nu ai nici o influenta, you go sola Scriptura! Mi-ar place sa citesc o carte teologica marca Alin Cristea, teologie pura.” (Felix Macovei, 21 august 2017)

„Alinierea gandirii cu exprimarea verbala/in scris. Nu am intalnit pe nimeni care sa fie atat de deschis sa descrie ce gandeste (poate pentru ca ei considera ca e nepotrivit sau nu e relevant)…dar asta inseamna sinceritate si in parte, umblare in lumina. Noi…restul..ne fortam la o piosenie de suprafata (I’m still fighting with it)” (Darius Ile, 6 iulie 2017)

„Cred ca, prin ce faci tu, reusesti sa aduci un echilibru, intr-o zona extrem de dezechilibrata.

Din ce observ eu, mare parte din evanghelici se arunca in exprimari, pompoase, nerealiste, uneori false ( fie pe fond de necercetare sau lipsa de cultura fie pentru a manipula) si altfel de lucruri de acest gen. Ori tu ai darul de a aduce cu picioarele pe pamant astfel de manifestari…” (Corneliu Paraschiv, 21 decembrie 2017)

„Alin Cristea, neobosit luptător al lui Hristos in mediul virtual.” (Emanuel Adrian Sârbu, 29 octombrie 2019)

http://romaniaevanghelica.wordpress.com/alin-cristea

http://asociatiathymos.wordpress.com/referinte

Alin Cristea – un protestatar orădean împotriva corupției din guvern, dar și împotriva corupției din instituțiile religioase

Din seria SCRISORI DESCHISE

Scrisoare deschisă către Ioan Panican (06.02.2019)
Scrisoare deschisă către conducerea Uniunii Penticostale din România (03.09.2018)
https://roevanghelica.wordpress.com/2018/03/11/scrisoare-deschisa-catre-bisericile-care-sarbatoresc-azi-11-martie-ziua-mamei/ (11.03.2018)
PROTESTEZ față de comoditatea spirituală și indiferența civică a baptiștilor și penticostalilor români (22.12.2017)
Scrisoare de dispreț față de baptiștii și penticostalii români (20.12.2017)
Scrisoare de dispreț față de baptiștii și penticostalii orădeni (08.12.2017)
Reformațiunea administrativă și antireformismul spiritual – Scrisoare deschisă către Marius Birgean și Emil Bartoș (11.11.2017)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Emanuel din Oradea (01.06.2017)
Scrisoare deschisă către Consiliul Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România – 30 mai 2017
Ionescu la Capitală – Scrisoare deschisă către Biserica Penticostală Betel din București (30.05.2017)
Ionescu în deplasare – Scrisoare deschisă către Biserica Penticostală Poarta Cerului din Timișoara (27.05.2017)
Despre Cristian Ionescu – Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara (24.05.2017)
Egoismul penticostalilor – Scrisoare deschisă către conducerea Cultului Penticostal din România (23.05.2017)
Scrisoare deschisă către Ben-Oni Ardelean și ceilalți parlamentari evanghelici prezenți duminică, 26 februarie 2017, la Biserica Penticostală „Sfânta Treime” din Bistriţa (27.02.2017)
Scrisoare de dispreț față de baptiștii și penticostalii orădeni (11.02.2017)
Scrisoare deschisă către Consiliul Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România (07.07.2016)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara – 25 aprilie 2016
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara (04.02.2016)
Scrisoare deschisă către Uniunea Bisericilor Creștine Baptiste din România (29.04.2015)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Golgota din Arad (17.02.2015)
Scrisoare deschisă către conducerea Cultului Penticostal din România (13.11.2014)
Scrisoare deschisă către Federaţia Baptistă Europeană (24.09.2013)
Scrisoare deschisă către pastorul Petrică Vidu (17.03.2012)

Din seria REPLICI

Despre practica excomunicării – Replică lui Vasile Filat
Postmodernism – Replică lui Iosif Țon
Atenție la lipsa de mînie – Replică unui articol apărut pe blogul lui Daniel Brânzei
Behăitul evanghelicilor români – Replică lui Samy Tuțac
Despre conflict – Replică lui Andrei Jurescu
Amabilitatea, un concept ambiguu – Replică lui Mihai Huşanu
Tolba cu tîmpenii (000088) – Replică lui Chris
Zeciuiala – Replică lui Vladimir Pustan
Templul Duhului Sfînt – Replică lui Marius Cruceru
Patologie baptistă – Replică la articolul lui Marius Cruceru despre provocările baptiștilor din acești ani
Despre Biserica Providența Oradea – Replică lui Iosif Țon
De ce să (NU) mergem la biserică – Replică lui Peter Rong și lui Samy Tuțac
Despre curaj, adevăr și responsabilitate – Replică lui Samy Tuțac
Să nu fim doar morali, ci spirituali – Replică lui Florin Ianovici
Biserica nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Viorel Iuga
Biserica nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Alex Neagoe
Fundamentele Bisericii – Replică lui Luigi Mițoi
Cînd temeliile se surpă – Replică lui Vasile Taloș
Referendumul NU este buricul Împărăției lui Dumnezeu – Replică lui Viorel Iuga
Isus NU e Învațătorul, ci Domnul și Mîntuitorul – Replică lui Luigi Mițoi
Despre FUNDAMENTELE Bisericii – Replică lui Romică Iuga
Despre polemică – Replică lui Samy Tuțac
Nemernicul clișeu „Post și rugăciune” – Replică lui Samy Tuțac

Din seria PROTESTEZ au apărut peste 60 de postări:

1. PROTESTEZ (26.03.2017)
2. Minciuna pastorului Ștefan Iluțan (27.03.2017)
3. PROTESTEZ – Replică lui Ştefan Iluţan (27.03.2017)
4. PROTESTEZ – 1 aprilie 2017 (01.04.2017)
5. PROTESTEZ – Stop mersului la biserică (02.04.2017)
6. PROTESTEZ – 6. Discernămîntul (03.04.2017)
7. PROTESTEZ – 7. Comitetul (03.04.2017)
8. PROTESTEZ – 8. Avanpremieră (04.04.2017)
9. PROTESTEZ – 9. A fost ora 19.00 (04.04.2017)
10. PROTESTEZ – 10. Cazuri și necazuri cu baptiști orădeni în presă (05.04.2017)
11. PROTESTEZ – 11. Puterea cuvintelor sau puterea IDEILOR? (08.04.2017)
12. PROTESTEZ – 12. Adevărul. Introducere (09.04.2017)
13. PROTESTEZ – 13. Adevărul. Alin Cristea (10.04.2017)
14. PROTESTEZ – 14. Adevărul. Teofil Stanciu (11.04.2017)
15. PROTESTEZ – 15. Adevărul. Post-adevăr (12.04.2017)
16. PROTESTEZ – 16. Adevărul. Adevărul nu poate fi compromis (13.04.2017)
17. PROTESTEZ – 17. Joia Mare (14.04.2017)
18. PROTESTEZ – 18. Vinerea Mare. Ghetoizarea (14.04.2017)
19. PROTESTEZ – 19. Sîmbăta Mare. Glorioasa Tăcere (15.04.2017)
20. PROTESTEZ – 20. Învierea. Îngerii (16.04.2017)
21. PROTESTEZ – 21. Ziua Mondială a Libertății Presei (04.05.2017)
22. PROTESTEZ – 22. Cultura protestului (06.05.2017)
23. PROTESTEZ – 23. Vocile critice la adresa emanuelismului negruţian (19.05.2017)
24. PROTESTEZ – 24. La Clubul Baptist Providenţa nu e voie în pantaloni scurţi (25.06.2017)
25. PROTESTEZ – 25. Scurte, despre papagali (26.06.2017)
26. PROTESTEZ – 26. Betoane și orhidee (29.06.2017)
27. PROTESTEZ – 27. Betoane și orhidee (2). Și despre deprimanta întîlnire de joia (30.06.2017)
28. PROTESTEZ – 28. Betoane și orhidee (3). Și gardieni (02.07.2017)
29. PROTESTEZ – 29. Betoane și orhidee (4). Și gardieni. Dar onoare? (03.07.2017)
30. PROTESTEZ – 30. Scurte, despre papagali (2) (04.07.2017)
31. PROTESTEZ – 31. Prohibiția Providenței (07.07.2017)
32. PROTESTEZ – 32. Din nou gardieni, din nou recursul la ADEVĂR (04.09.2017)
33. PROTESTEZ – 33. Din nou gardieni, din nou recursul la ADEVĂR. Completări (04.09.2017)
34. PROTESTEZ – 34. Guvernarea eclesială (1). Principii (07.09.2017)
35. PROTESTEZ – 35. Iar n-am fost lăsat să intru în Biserica Baptistă Providența din Oradea (21.10.2017)
36. PROTESTEZ – 36. Adevărul înainte de toate (27.10.2017)
37. PROTESTEZ – 37. Despre o sesizare și despre imaturitate spirituală (09.11.2017)
38. PROTESTEZ – 38. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea (17.11.2017)
39. PROTESTEZ – 39. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (1) (18.11.2017)
40. PROTESTEZ – 40. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (2) (18.11.2017)
41. PROTESTEZ – 41. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (3) (19.11.2017)
42. PROTESTEZ – 42. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (4) (23.11.2017)
43. PROTESTEZ – 43. Gîndirea logică și gîndirea teologică (24.11.2017)
44. PROTESTEZ – 44. Gîndirea logică și gîndirea teologică (2) (25.11.2017)
45. PROTESTEZ – 45. Emanuelizarea Bisericii Providența (25.11.2017)
46. PROTESTEZ – 46. A venit iarna… și la Poarta Pantofiștilor (03.12.2017)
47. PROTESTEZ – 47. Din nou, iarna, la Poarta Pantofiştilor (10.12.2017)
48. PROTESTEZ – 48. Cultele recunoscute sunt persoane juridice de utilitate publică (11.12.2017)
49. PROTESTEZ – 49. How Should We Then Celebrate? (18.12.2017)
50. PROTESTEZ – 50. Biserica Providența, nu ți-e rușine? (23.12.2017)
51. PROTESTEZ – 51. Post-adevărul. Cum NU a fost bătut Alin Cristea în curtea Bisericii Providenţa (25.03.2018)
52. PROTESTEZ – 52. Număr aniversar. Retrospectivă (03.04.2018)
53. PROTESTEZ – 53. Număr aniversar (2). Joia Mare. Contra perspectivismului
54. PROTESTEZ – 54. În duh și în adevăr (08.04.2018)
55. PROTESTEZ – 55. Emanuelizarea Bisericii Providența (2) (05.10.2018)
56. PROTESTEZ – 56. Biserica Providenţa a devenit platformă publică de unde se exprimă marii corupţi ai baptismului românesc (15.12.2018)
57. PROTESTEZ – 57. Terapia memoriei scurte (1)
58. PROTESTEZ – 58. Terapia memoriei scurte (2)
59. PROTESTEZ – 59. Terapia memoriei scurte (3)
60. PROTESTEZ – 60. Postprotestanții față în față cu electoralele
61. PROTESTEZ – 61. A venit vremea

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s