Puțină teologie (1)

„Uneori, încercarea protestanților ortodocși de a „pune termeni clasici persona și hypostasis (ambii în uzul trinitarian și hristologic) în legătură cu concepții moderne de personeitate care se centrează pe conștiința de sine” ar putea fi folosită pentru a sprijini interesul faţă de dimensiunea etică. Dar, în opoziţie cu orice astfel de încercare, îmbrăţişarea mai vizionară a unei noi înțelegeri a eticii creștine, care, „către sfârșitul secoluli al XIX-lea, părea să măture totul în cale”, a venit dintr-o perspectivă ce se autocaracteriza ca „eliberată de dogma considerată drept formule neschimbabile pentru credință… sau de dialectica trinitară a Crezului atanasian”. Nevoia de a descoperi (sau, cum au văzut ei, de a descoperi după secole de neglijare ortodoxă) caracterul social al eticii creștine și de a-l transpune în acțiune politică și socială va marșa sub stindardul „evangheliei sociale”. Aceasta chiar a produs un „crez social” al său, mai întâi pentru Biserica metodistă și apoi pentru Consiliul Federal al Bisericilor din Statele Unite și pentru Biserica metodistă din Brazilia. A invocat o întrebare ce a format titlul unui capitol din cartea lui Walter Rauschenbusch Creștinismul și criza zocială, din 1907, care a devenit una dintre cele mai influente cărți religioase ale secolului: „De ce nu s-a angajat creștinismul niciodată la munca de reconstrucție socială?” Pe lângă sacramentalism, care a promovat o interioritate mistică în locul unei reconstrucții sociale, și ascetism, ce a propovăduit fuga de lume și de societate, un vinovat principal pentru apatia socială a Bisericii a fast, potrivit lui Rauschenbusch, dogma, așa cum fusese formulată de crezuri precum Crezul atanasian, cu „definițiile sale subtile despre relația dintre persoane și treime” și „speculația aridă pe măsură”.” (p. 410)

Credo. Ghid istoric și teologic al crezurilor și mărturisirilor de credință în tradiția creștina – Jaroslav Pelikan, Editura Polirom, Iași, 2010, 504 p.

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s