Conversaţie pe contul Facebook al lui Laurenţiu Balcan – 22 februarie 2020

Balcan Laurentiu: Pentru cei mai multi, probabil, pocainta secolului XXI defineste un soi de comportament sau de orientare religioasa. Se crede, in mod obisnuit, ca cineva e pocait daca face anumite lucruri sau daca nu face alte lucruri. Bunaoara, cineva e pocait pentru ca nu bea, nu fumeaza si are multi copii. Sau e pocait pentru ca merge, saptamana de saptamana, la o biserica de-a pocaitilor. Si asta deoarece, pentru foarte multi oameni, pocainta e doar o tipologie, o marca, e ca si cum ai spune: “ce frumos iti zambeau vanzatorii de la patiserie. Ce oameni cumsecade.” Dar oare asta sa reprezinte pocainta? O simpla tipologie? Doar un fel de a fi sau de a actiona?

Pocainta este terapie sufleteasca – O idee predicata (1)

Alin Cristea: Predica e pentru cei care s-au pocait deja?..

Balcan Laurentiu: Sper ca da! In seria asta de predici incerc sa ii aduc pe oameni la bazele adevarului. In cazul de fata, la pocainta biblica.

Alin Cristea: Pai s-au pocait deja.

Balcan Laurentiu: Daca pocainta e terapie pentru suflet, atunci avem nevoie de ea in fiecare zi. Din perspectiva asta abordez problema. Nu cred ca ma pot pocai o singura data si cu asta basta..

Alin Cristea: Metanoia – Schimbarea mintii. Momentele de cainta fac parte din POCAINTA. Mentionez ca am facut aceasta distinctie si anii trecuti, intr-o conversatie publica cu Radu Gheorghita. Cainta nu inseamna schimbarea mintii – POCAINTA.

http://dilemaveche.ro/sectiune/din-polul-plus/articol/cainta-si-pocainta

http://dilemaveche.ro/sectiune/societate/articol/metanoia-regret-cainta-pocainta

Cainta e terapie pentru suflet. POCAINTA e mult mai mult decit… terapie.

POCAINTA are de a face cu atitudinea fata de mersul acestei lumi. Cainta are de a face cu atitudinea fata de propriul regres spiritual.

Balcan Laurentiu: Pentru mine, pocainta personala e regret, cainta, marturisire si schimbare. Toate la un loc. E metanoia, dar e si reintoarcere la Dumnezeu cu umilință si regret.

Cred ca Iosif Ton explica natura intreita a pocaintei: 1. Sensul evreiesc: intoarcere la Dumnezeu. 2.Sensul grecesc: metanoia, schimbarea mintii. 3. Sensul slav: POcainta, adica o cainta profunda.

Alin Cristea: Pocaitii au demonetizat, prin abuz, conceptul de pocainta.

Pocainta (schimbarea mintii) are loc o data, sfintirea e procesul de schimbare a comportamentului, care implica, desigur, cainta.

http://romaniaevanghelica.wordpress.com/2016/05/21/comentarii-radu-gheorghita-si-alin-cristea-pe-pagina-facebook-baptisti-din-romania-si-diaspora

James Montgomery Boice în cartea Fundamente ale credinței creștine (Editura Institutului Biblic Emanuel, 2000):
„Etapele procesului de mântuire sunt: preștiința lui Dumnezeu, predestinarea, apoi chemarea noastră eficace, regenerarea, credința și pocăința, justificarea, sfințirea și glorificarea.” (p.381)

Cornel Pascu: Alin Cristea, si pocaitii au nevoie de pocainta. Multi sunt cei care se compromit si au o inima impartita…

Alin Cristea: Formula a proasta. Cum spuneam, se dilueaza semnificatia conceptului fundamental de pocainta. Nemernicele clisee!

Pocaitii s-au pocait DEJA, pocainta fiind schimbarea mintii – metanoia. Pentru s-au pocait urmeaza, kin procesul SFINTIRII, momentele importante de cainta. Sa facem distinctia TEOLOGICA intre pocainta si sfintire. Dar si intre pocainta si cainta.

La biserica nu ar trebui sa se vorbeasca despre pocainta, ci despre ce genereaza pocainta. Evanghelizarile NU ar trebui sa se tina la biserica.

Pentru pocaiti predicile trebuie sa fie de tip Revival / revitalizare.

Din nefericire, pocaitii cred ca au nevoie de concepte populiste precum pocainta pentru legitimarea discursurilor lor publice. Nu! Au nevoie de concepte TEOLOGICE.

Balcan Laurentiu: Au transformat-o într-o marca cultural religioasa. Eu cred ca pe linie americana. Suferim de prea multa teologie americana. Totul e privit legal, in sens de justitie. Romanii au uitat natura vindecătoare a pocaintei, pe linie ortodoxa…

Alin Cristea: Pina la urma, bine ar fi bine sa fie si americana TEOLOGIA… Dar e vorba de devotionalism superficial, populist si nonteologic.

Balcan Laurentiu: Pocainta ca schimbare a mintii nu are sfârșit AICI…ea continua toata viata.

Alin Cristea: CORECT. Dar nu reducem pocainta la… cainta.

Balcan Laurentiu: DOAR la căință nu…..

Alin Cristea: Pocaitii au nevoie de hrana tare – asta inseamna concepte TEOLOGICE, nu de devotionalism populist, laptic cu ciocolatica.

Cornel Pascu: Unii oameni au o imagine prea buna si frumoasa despre ei si considera ca NU au nevoie de pocainta. Pentru acesti farisei moderni, Domnul Isus are un singur cuvant ,,Vai de voi carturari si farisei fatarnici! “. Oare nu fariseilor le-a spus Ioan Botezatorul ,,faceti dar roade vrednice de pocainta voastra?”. Pocainta este o porunca pt TOTI oamenii (cf Fapte 17:30-31), iar roadele pocaintei trebuie sa se vada in fiecare dintre noi. Eu sunt primul care trebuie sa ma pocaiesc…

Alin Cristea: Pocaitii nu sint… carturari si farisei. Pocaitii DEJA au avut parte de pocainta. Urmeaza procesul de sfintire. Sa facem distinctia intre cele doua concepte TEOLOICE – pocainta si sfintire. Despre pocainta predicam celor care nu au avut parte de pocaita. Despre sfintire predicam celor care au avut DEJA parte. de pocainta – schimbarea mintii.

Luther a vorbit de pocainta, ca stare continua a vietii crestinului, inca din prima dintre cele 90 de teze. El punea in opozitie pocainta cu penitenta. Penitenta fiind o chestiune care tine de… SFINTIRE.

In afara ca pocaitii trebuie sa asculte numeroase predici (lungi), care de multe ori merita doar numele de predicute, si ca trebuie sa asculte aceleasi si aceleasi cintecele si rugaciunele, la pocaiti nu exista penitenta in sensul in care exista in practica bisericii catolice. Ar trebui sa existe, desigur, disciplina spirituala practicata de ORGANISMUL eclesial. Consumindu-si insa energiile pe predicute, cintecele si rugaciunele, pocaitii refuza sistematic sa manince mincare tare. Mincarea tare nu are de a face cu studiul academic, nici cu faptele bune. Am fost creati fiinte narative, conceptuale si doxologice. Sa nu ne repezim la doxologie inainte de a ne dezvolta conceptele, conform carora credem in lucrurile care nu se vad, pe care le conceptualizam escatologic.

Cornel Pascu: De acord, cele mai multe evanghelizari se tin in biserici. Pastorul asteapta ca membrii bisericii sa se implice si sa invite oamenii la biserica, daca apar vre-o doi trei… Lucrez in mai multe sate, mergem noi la oameni si este mult mai eficient…

Alin Cristea: Evanghelizarile se tin in biserici din pricina ca nu se clarifica conceptele TEOLOGICE, urmind apoi, desigur, sa fie puse in practica. Este evident fenomenul ghetoului confesional-parohial, pe care si Isus l-a criticat. Crestinismul s-a dezvoltat fara a avea drepturi; dar avea martiri / martori. Asadar, accentul nu ar trebui sa cada pe conceptul de pocainta (in ghetoul pocaitilor), ci pe ceea ce genereaza pocainta: apartenenta la Imparatia lui Dumnezeu, integrarea intr-un ORGANISM eclesial (care poate avea, periodic, etape bolnave), grija pentru semeni (categoriile defavorizate), remonetizarea banilor, a timpului, a relatiilor. Si, neaparat, dezvoltarea spiritului polemic – caci Evanghelia e un scandal. PUBLIC.

Balcan Laurentiu: Eu personal nu as face aceasta distinctie intr-un mod asa de ferm. Cred ca cele doua concepte se intrepatrund. De exemplu, Bisericii din Laodiceea, Domnul ii spune sa se pocaiasca. Si ei fuseseră pocaiti…

Alin Cristea: Bineinteles ca cele doua concepte se intrepatrund, dar conteaza sa le dam prioritatea cuvenita. Pocainta este un concept TEOLOGIC, cainta nu. In ceea ce priveste modul in care cuvintul pocainta este folosit in Noul Testament, avem nevoie neaparat de studiu semantic.

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s