„Școala ar trebui să fie o inițiere în marea cultură, nu o moară de comentarii prefabricate și nici o cazarmă de rezolvatori de probleme. Educația românească valorizează tot ceea ce ține de mecanic – în predare, în învățare, în redactare –, dat fiind că astfel credem noi că vom obține analogul școlar al industrializării comuniste: producția de masă. Numai că, la fel ca-n celălalt caz, prețul masificării e prăbușirea standardului de calitate. Cu cât vom formaliza mai mult educația, cu atât randamentul ei va fi mai scăzut. Întoarcerea la marea cultură are acest avantaj: personalizează cunoașterea, o adaptează fiecăruia, căci, în contact cu marile probleme ale tradiției culturale, fiecare se descoperă pus în cauză. Fiecare înțelege că, vorba poetului, „o lume-și face încercarea“ în el și existența lui nu se rezumă la această mécanique plaqué sur le vivant a câștigului și a distracției. Menirea școlii e aceea de a crea…
Vezi articolul original 59 de cuvinte mai mult