Istoria postdecembristă a evanghelicilor români (2) – 1991

La începutul anilor 1990, baptiștii au continuat să fie prima falangă a evanghelicilor români.

În 1991 se impun două nume: Iosif Țon, ca rector al Institutului Biblic Emanuel din Oradea (pînă în 1994), și Vasile Taloș, ales președinte al organizației naționale a baptiștilor români.

harul-16-congres1991

Harul mîntuirii, Nr. 16, Mai 1991

Vezi: http://revistaharul.wordpress.com

Tot în 1991 încep lucrările de construcție a Bisericii Baptiste Emanuel din Oradea (care va fi inaugurată în 26 februarie 1995).

Înainte de congres, s-a făcut un nou statut de organizare și funcționare a Cultului Baptist în locul celui vechi din 1950.

Iată ce scrie Ioan Bunaciu despre acest statut, dar și despre acea perioadă a anilor ’90, în Istoria răspîndirii credinţei baptiste (1997, p. 239):

„Redactat în grabă acest statiut a avut multe lipsuri care au contribuit la slăbirea coeziunii între biserici, comunități și Uniune. În lucrarea bisericilor s-a strecurat regionalismul, și subiectivismul, câțiva păstori având relații deosebite cu biserici din apus și-au slujit interesele proprilor lor biserici. Unele biserici s-au avântat să-și construiască clădiri monumentale care trec peste capacitatea financiară a membrilor în a fi construite. Așa s-a ajuns în situația că unii păstori au luat drumul Americii să ceară ajutolare pentru aeste mega-biserici și aceasta a dăunat bunului nostru nume (devenind cerșetorii Americii). Din punct de vedere misionar mai bine e să avem în orașe biserici mai multe și mai mici.”

Penticostalii erau mai numeroși încă din anii ’80. Prima parte a anilor ’90 a fost o perioadă de evanghelizări ample, după cum menționează Valeriu Andreiescu în Istoria penticostalismului românesc (2012, vol. 2, p.47):

„Perioada 1990-1994 a fost perioada unor evanghelizări de mase, care au făcut cunoscute CP și celelalte culte din AER. Efectul moral a fost imens, ca reacție la explozia stricăciunii în România postcomunistă. Cfreșterea numerică a CP și a cultelor evanghelice nu s-a datorat însă acestor evanghelizări de masă, ci lucrării bisericilor locale, în condițiile unei libertăți religioase mai mari ca oricând în România.”

620

Mesaj Evanghelic, Nr. 2, Noiembrie 1990

 

Vezi:

Cronica Evanghelică (peste 350 de intrări)
Istoria postdecembristă a baptiștilor români în date
România Evanghelică (500 de imagini)
România Evanghelică – Album 2 (370 de imagini)

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s