Comentarii pe contul Facebook al lui Gheorghe Vasile

Nu știu nimic despre orădeanul Gheorghe Vasile decît că s-a ocupat cu fotografia.

În ultimele două zile a postat două mesaje incoerente și ignobile la adresa pocăiților.

Le afișez aici, împreună cu comentariile pe care le-am făcut la aceste două comentarii.

1

„Nu am încredere în oamenii care o dau înainte cu Biblia, Dumnezeu și Biserică, dar care habar nu au de filozofia clasică germană. Nu au citit în viața lor o pagină din Kant, dar susțin textual, poveștile din Biblie.

Biblia, dragilor deștepți într-ale teologiei (neo-)protestante, nu trebuie luată ad litteram. Totul e sub cheia metaforei și a simbolului teologic, și nimic din conținutul Bibliei nu este generat pentru asemănare – cu subiect și predicat – pentru viața reală. Nouă, într-un limbaj destul de greoi, ni se comunică diferite răspunsuri, modele de conduită și atitudine la problemele omului, pilde prin excelență. Modelul ar fi Tora, cartea de căpătâi al religiei iudaice. Cine încearcă să interpreteze ad litteram textul Bibliei este diletant sau semidoct într-ale teologiei.

Întrebare: de ce Tora nu este tradusă și în limba română? Eu nu știu să existe așa ceva. Pentru creștini, și nu numai, citirea Torei ar însemna un câștig evident pentru a dobândi înțelepciune. Scopul final al sfintelor scripturi este dobândirea de înțelepciune, nu bolborosirea fadă a textului biblic. Este semn de prostie creștinească s-o dai înainte cu Biblia, și să nu înțelegi că Biblia este sursă de înțelepciune, și nu de aplicare a vreunui regulament de credință în Dumnezeu! Conținutul este mai important decât evlavia oarbă.

Fără să fiu părtinitor, aș vrea să vă dau un exemplu. În urmă cu ceva ani, în timpul liber lucram ca fotograf de nunți, botezuri etc. Așa, am observat o mare varietate de comunități religioase, la ele acasă. De departe, cea mai zurlie mi s-a părut cea penticostală. Pentru un om normal, aproape nimic din ceea ce se petrece într-o comunitate penticostală nu este normală. Exaltarea, exagerarea, falsa interpretare a textului biblic, declamarea stridentă a „Cuvântului lui Dumnezeu”, mi s-a părut de un fariseism nociv, ridicol, puternic manipulator. Oamenii, toți, deveneau lideri de opinie, într-o ofensivă de racolare ce nu are egal în peisajul românesc. Nu conta inteligența, revelarea ei într-un conținut educat, ci exaltarea ca stare de spirit. Am văzut oameni, care păreau să aibă o atitudine smerită și elegantă la intrarea în biserică, dar care se transformau radical când li se dădea Cuvântul în adunare. Mă refer la a ține un fel de predici, fără noimă și fără logică teologică. Totul era subordonat eu-lui, experienței empirice, fără nicio relevanță simbolică a textului biblic. „Aici și acum”, erau constantele credinței în Dumnezeu, nu transfigurarea metafizică. Omul devenea un fel de dumnezeu al experienței empirice, propunând colectiv un fel de paranoia al orbirii creștine. ‘Eu, aici și acum”, erau mai importante decât luciditatea filozofică a demersului existențial prin Cuvântul lui Dumnezeu. „Așa scrie în Biblie”, era expresia cea mai des folosită, dar care era atât de departe de inteligența înțelegerii textului biblic.”

https://www.facebook.com/gri.colorat.00/posts/2435306136546623

12 septembrie 2019, 08.30, 09.40 – Observ că la cele 2 paragrafe ale mesajului iniţial au mai fost adăugate încă 4 paragrafe:

„Poate vă veți întreba, care sunt mijloacele prin care are loc persuasiunea, pentru că despre asta este vorba. Mijloacele de manipulare pornesc de la premiza că omul are niște nevoi. Nevoi care, nu sunt îndeplinite de către comunitatea religioasă din care face parte. La români, la ortodocși, în multe locuri din țară, comunitatea vizibilă de enoriași e formată din babe și bătrâni, care găsesc refugiu spiritual în sânul Bisericii. Cei tineri, sunt neglijați. Preoții nu au vreme și dorință, ca să construiască comunitatea de tineri. Pare că, toată comunitatea ortodoxă este formată din oameni de vârstă a II-a, spre a III-a, ceea ce nemulțumește pe cei tineri. Biserică Ortodoxă Romănă nu are un program coerent pentru tineri, ceea ce repede este exploatat de către neo-protestanți. Racolarea tinerilor, și nu numai, are loc doar pe fondul problemelor nerezolvate de BOR. Acestea sunt: lipsa de comunicare cu tinerii și cu persoanele vulnerabile; lipsa de activități specifice ridicării comunității religioase. Toate astea, sunt abil speculate de pocăiți, ne referim la cei care conduc cultele respective, oferind celor vizați, exact ceea ce au lipsă. BOR, deși cunoaște problemele cu care se confruntă, refuză să se reformeze, pentru a deveni mai atractivă tinerilor, crezând că, instituția seculară este suficient de puternică încât să se poate apăra pasiv contra „termenilor de infectare” pocăită. Nu se poate apăra. Nu vrea să se apere. Mândria, orgoliul, lipsa de înțelepciune își spun cuvântul. Noul om, în viziunea pocăiților, nu este omul ortodox reformat, ci omul evanghelic, care este o aberație teologică. Noul om, s-a lepădat de religia părinților lui, s-a lepădat de credința în care a fost crescut și educat, numai pentru a face loc unei Biserici mai roz, mai creștine și mai desăvârșită. Nu există așa ceva. Escrocheria funcționează din plin. Dar, de ce ar face așa ceva, cultele respective? Există un singur răspuns. Pentru putere și influență.

Așadar, dacă sunteți o persoană vulnerabilă emoțional, ați divorțat sau sunteți pe cale să divorțați, aveți probleme sentimentale, v-ați despărțit de iubită, nu contează ce anume s-a întâmplat, dar suferiți sufletește, fiți atenți la persoanele care încearcă să vă ajute. Ne referim la străini. Niciun ajutor nu este dezinteresat. Persoanele vulnerabile emoțional sunt cele mai ușor de manipulat. La fel se întămplă și în cazul persoanelor cu probleme de adaptare socială, profesională. Evident, pocăiții nu sunt interesați de drojdieri, ci de persoanele cu care se pot lăuda, că i-au convertit la „dreapta credință”. Marketingul religios funcționează din plin. Nu uitați: pocăiții duc mare lipsă de persoane cu studii superioare, de inteligențe care au dovedit diferite capabilități.

O categorie aparte, vizată de pocăiții, sunt bărbații tineri. E plină curtea de fete și muieri pocăite. Și, acele fete, trebuie să lucreze în favoarea comunității, că doar nu pe degeaba s-au făcut atâtea sacrificii pentru ele, nu? Diferit de alte comunități religioase, fetele sunt încurajate să caute bărbați tineri, de altă religie decât a lor. Dar, de ce ar face-o? Ar face-o pentru un singur scop. Acela este – „realizarea planului local de răcoare”. Cum are loc acea racolare? Racolarea are loc prin cel mai infect mod posibil. Are loc prin manipularea afectiv-sentimentală. Vrei fata, vrei să te căsătorește cu ea? Dacă o vrei, trebuie să te pocăiești. Vreți? După aia, odată penetrată familia nepocăită a bărbatului, e o chestiune de statistică, câți vor simpatiza sau nu, cu noul cult.

În loc de concluzie
Este o chestiune personală ce alegem și ce facem cu Credința în Dumnezeu. Dar, până să alegem, ceva, părinții noștri ne-au educat să credem în Dumnezeu, să avem credință. Acest aspect este primordial. Cei 7 ani de acasă, inclusiv în domeniul educației religioase, sunt fundamentale. Suntem, ceea ce părinții noștri ne-au educat. Amprenta, inclusiv cea religioasă, o vom purta o viață. Întrebarea, cea de pe urmă este următoarea: cum putem evita racolarea pocăită? Răspunsul e unul singur, prin informare. Feriți-vă de oamenii care caută justificări, spre „dreapta credință în Dumnezeu”. Feriți-vă de vehemența pocăită, vezi modelul de vehemență din comentariile postării. Înainte de toate, nu uitați că angrenajul de racolare, inclusiv cel de justificare a demersurilor de racolare sunt foarte bine puse la punct. Dialectica pocăiască este eficientă doar acolo unde sunt fisuri în „credința lui Dumnezeu”, așa cum ați văzut și simțit la părinții voștri, în a fi buni creștini. Între a fi o verigă, în lungul lanț al tradiției creștine din familia mea, și sclav al demagogiei fals evanghelică, prefer familia! A mea. Nu este modern să te pocăiești. Nu este justificat de nimic, să mă leped de credința în care am fost crescut. Pocăiții din Romănia, nu au nimic de-a face cu spiritul liberal, profund democratic și corect, al baptiștilor americani, al penticostalilor coreeni. Ai noștri, au interpretat prost, fals, ceea ce este dreapta credință. Soarele, nu de la pocăiți ne vine. Cu siguranță, nu de la cei din România.

p.s. Acest material este opinia personală a autorului și nu dorește să genereze discriminare, segregare ș.a.m.d. Acest material nu atacă Bisericile pocăite, și nici comunitățile religioase aferente. Acest material demască anumite practici neortodoxe în racolarea religioasă, demersuri profund manipulatorii la adresa societății românești.”

– Ce legatura are filosofia clasica germana cu Biblia?

Mai exact, cu Scriptura, conceptul de carte (Biblia) e unul modernist. Isus nu a citat din vreo carte, ca nu exista pe atunci asa ceva. Isus a citat din Scriptura.

Legatura dintre Tora si Biblie exista, intr-adevar. Sint de acord ca citirea Torei ar insemna un cistig evident pentru a dobindi intelepciune.

Dar nu dobindirea intelepciunii reprezinta, din perspectiva crestina, cel mai important lucru, ci dobindirea mintuirii si a vietii eterne.

CREDINTA e importanta, nu configuratia sapientiala a umanoizilor (post)moderni.
Scopul final al sfintelor Scripturi NU este dobindirea de intelepciune, ci dobindirea mintuirii si a vietii eterne (fara credinta este cu neputinta sa fim placuti lui Dumnezeu).

In sensul acesta, nebunul, in Scripturi, este cel care zice ca nu este Dumnezeu, nu e interesat de mintuire ci sa-si traiasca viata dupa cum doreste.

Cum adica Tora nu este tradusa in romaneste?

Primele cinci carti ale lui Moise sint in TOATE Bibliile.

Comentariile rabinice nu sint Scriptura, nu constituie Cuvintul lui Dumnezeu.

Gheorghe Vasile: Am să postez cât de curând, pentru exactitatea demersului, răspunsul pentru comentariile dumneavoastră. De exaltare și toate cele, la penticostali, nu aveți nimic de comentat? Mulțumesc.

– Am comentat in alte parti. De retinut ca penticostalii sint o categorie aparte fata de evanghelici. Diarmaid MacCulloch, in Istoria crestinismului (volum aparut la Polirom), face o distinctie intre evanghelici si penticostali. Am intilnit in articole in lb. engleza sintagma: evanghelicii si penticostalii. In Romania nu se face distinctia aceasta. Penticostalii seamana cu baptistii. Nu exista lucrari in lb. romana care sa arate distinctia dintre penticostali si baptisti, dupa cum nu exista lucrari sa arate distinctia intre penticostali si carismatici (neopenticostali) si neocarismatici (al treilea val). Neoprotestanti este o denumire mostenita de la comunista. Eu folosesc in ultimul timp denumirea: postprotestanti. (Pe palierul cultural, postmodernistii au legatura cu modernistii, dar sint diferiti.)

– Exaltarea nu este un monopol al penticostalilor (aparuti la inceputul secolului 20, in Romania inca nu au 100 de ani). Fenomenul carismatic, avind o natura nedenominationala, a aparut in biserici protestante si catolice. APOI ramura protestant-evanghelica de sorginte penticostala a devenit a treia forta a crestinismului mondial, a carei aparitie o anunta inca din 1955 Henry Van Dusen in Life Magazine.

Gheorghe Vasile: Cu regret vă spun, nu mă interesează universalitatea ramurii protestant-evanghelică de sorginte penticostală, vorba dumneavoastra, când, la noi, ei se potrivesc că nuca in perete, cu realitățile românești. Acum, nu pot să scriu mai multe, dar o voi face mai tarziu.

– Pai cu realitatile romanesti s-ar putea zice ca nu se potrivesc nici evreii, nici nemtii, nici maghiarii, nici romii. :))))

Gheorghe Vasile: Vă invit să nu divagați.

– Nu mi s-a parut ca am divagat. Dimpotiva! Poate doar acum am ajuns la subiect: cum ii tratam pe cei care nu sint ca noi, care nu miros ca noi, care nu ne plac, care ne incomodeaza. 🙂

Gheorghe Vasile: Este strict opinia dumneavoastră, care pare a fi o mănușă perfectă intențiilor dumneavoastră, nu?

– Nu am nevoie de manusi. 🙂

– Sint destui care pot sa confirme ca Alin Cristea nu umbla cu manusi. 🙂

Gheorghe Vasile: Întrebare adresată domnului Alin Cristea. Ce are literatura cu Biblia? Dacă știți răspunsul, știți la ce servește „știința științelor”, mă refer la filozofie.

– Teologia este stiinta stiintelor, nu filosofia. 🙂

2

„Capcane pocăiești și cum să le eviți

Racolarea religioasă este unul din cele mai infecte proceduri de manipulare a ființei umane. Persoanele vulnerabile sunt cele mai vizate. Vom detalia mai încolo care sunt acele categorii de oameni. În peisajul românesc, pocăiții, mai precis, penticostalii sunt cei mai agresivi. Ne referim la toleranță religioasă în mediul în care au prins rădăcini. Imediat după ei, apar baptiștii, adventiștii de ziua a 7-a, martorii lui Iehova ș.a.m.d. Pare că, fauna de racolare românească nu are alt scop decât să ne „evanghelizeze” prin orice mijloace, numai ca să-și facă planul de putere. Ce fel de putere? Putere socială, urmată de putere politică. Sau, poate v-ați gândit în naivitatea dumneavoastră că nu este așa, că oamenii respectivi chiar vă duc dorul, și vor să aibă grijă de sufletul „celor rătăciți”. Nimic, mai greșit.

Haideți să vedem care sunt categoriile de persoane vizate. Trebuie să facem precizarea că, tot ce mișcă într-o comunitate este vizat, dar luat în calcul se iau persoanele de pe urma cărora comunitatea poate crește, atât în influență, cât și în putere materială. Ciurucurile sociale, „pietrele de moară” sunt evitate, pentru că nimeni nu vrea să fie instituție filantropică. Sunt preferați tinerii, cărora relativ ușor li se pot spăla creierii.”

https://www.facebook.com/gri.colorat.00/posts/2437168119693758

– Cum adica imediat dupa penticostali apar baptistii?

[ 1). In Romania aptistii au aparut pe la 1856, crestinii dupa Evanghelie pe la 1899, iar penticostalii pe la 1922. Daca era vorba de criteriul cronologic.

2). Daca era vorba de activitatea confesionala, istoria relatiilor dintre baptisti si penticostali e una destul de conflictuala. Intii activitatea baptistilor ducea la convertiri, apoi veneau penticostalii si racolau dintre noii convertiti. In perioada postdecembrista, din diverse motive (Cazul familiei Bodnariu, Referendumul pentru familie fiind printre cele mai cunoscute, recente), liderii baptisti si penticostali (din Oradea) au colaborat la diverse proiecte comune. La unele (precum cele doua amintite), au colaborat toti episcopii si liderii confesionali bihoreni.

3). Dar poate Gheorghe Vasile a vrut doar sa zica ca, pe linga penticostali, sint si baptisti si adventi si martorii lui Iehova care au activitate confesionala PUBLICA. Omul o fi uitat ca traim intr-o societate democratica (intr-o masura mai mare sau mai mica) care asigura libertatea de constiinta, libertatea religioasa, libertatea de exprimare. ]

– Sau e voba doar de ignoranta (aroganta)?

– Filosoful englez John Locke scria: „Baptistii au fost primii care au propus lumii libertatea religioasa deplina; libertatea adevarata si dreapta, libertatea egala si impartiala.”

– Cum adica putere sociala, urmata de putere politica? Ce perspectiva cretina e asta?

– Parca era vorba ca penticostalii practica exaltarea. Acum e vorba ca sint agresivi!?… Si ca vor putere sociala si politica?!…

– Fauna de racolare romaneasca?… Ce sintagma e asta?… Sintem in Oradea, nu in vreo mahala… Sintem intr-un perimetru public pe Facebook!…

– A aparut un volum cu eseuri (18 autori) despre evanghelici / neoprotestanti / postprotestanti. Teodor Baconschi (FB): Felicitări autorilor și coordonatorilor acestei dense analize academice dedicate comunităților evanghelice din România. Proiect de referință, care luminează o lume aproape ignorată de “majoritari”.

Omul evanghelic. O explorare a comunităţilor protestante româneşti

– Oradea este primul motor al evanghelicilor din Romania (si diaspora). Daca citeam elucubratiile cuiva din Oltenia sau alta zona din Romania in care postprotestantii sint mai putin cunoscuti, era, oarecum, de inteles. Dar sa citesc gogomaniile unui oradean despre pocaiti, asta nu mi-as fi inchipuit. Sigur, au mai fost ‘scapari’ in presa, dar le-am corectat pe blogul Oradea Culturala.

Alin Cristea: Replică articolelor lui Andrei Șandor din 23 şi 24 ianuarie 2016 despre Protestul de la Oradea din 23 ianuarie

– ‘Exaltarea’ negativa pe Facebook de tipul celei practicate de ignorantii aroganti (si resentimentari) precum Gheorghe Vasile e mai rea decit ‘exaltarea’ pozitiva a penticostalilor.

– Gheorghe Vasile dezinformeaza: In peisajul romanesc nu pocaitii (penticostali) sint cei mai agresivi, ci martorii lui Iehova. As putea fi de acord ca penticostalii sint cei mai activi, dar nu e Gheorghe Vasile persoana care sa poata sa demonstreze acest lucru. Eu as fi aceasta persoana, sint specialist in istoria evanghelicilor romani. Din cite stiu, sint singurul care am scris o lucrare (nepublicata) sintetica despre istoria evanghelicilor din Romania.

Istoria evanghelicilor din România

– Gheorghe Vasile: Este o chestiune personală ce alegem și ce facem cu Credința în Dumnezeu. Alin Cristea: Crestinismul este personal, dar nu privat.

– Gheorghe Vasile dezinformeaza si cind afirma ca „pocăiții duc mare lipsă de persoane cu studii superioare, de inteligențe care au dovedit diferite capabilități”. Poate se refera la penticostali.   Dar si ei au creat, in anii postdecembrismului, institutii confesionale de studii superioare. Plus ca multi au absolvit studii superioare in institutiile statului. Unele institutii confesionale de studii superioare ale evanghelicilor / neoprotestantilor / postprotestantilor / pocaitilor (ultimul termen e popular, dar nu indica un segment social-confesional, precum celelalte trei) exista inca de pe vremea comunistilor, care, insa, le-au limit drastic numarul de studenti. Pe de alta parte, Biserica Ortodoxa, dupa cum bine se stie, a colaborat cu sistemul comunist, Biserica Greco-Catolica fiind victima majora.

– Pot da numeroase exemple de pocaiti cu studii superioare. Intrebarea e daca pe Gheorghe Vasile il intereseaza ADEVARUL. Incep cu mine.   Am locuit pina la 28 de ani in Petrosani (unde m-am format, „in biserica baptista?”, am fost intrebat de Andrei Plesu intr-un context public, Da, am raspuns), sint de 24 de ani in Oradea. Provin dintr-o familie de topografi. Sintem trei frati (cu virste peste 50 de ani, eu sint cel mai mic) care am absolvit Institutul de Mine din Petrosani la specializarea Topografie miniera. Sint licentiat, tot la cursuri la zi, in teologie baptista, la Universitatea Emanuel din Oradea (am intrat primul si am terminat primul in grupa de teologie). Cint la vioara, pian si chitara. Am lansat 100 de bloguri, pun postari regulat doar pe citeva, am ajuns la peste 100.000 de postari in 12 anid e blogging. (Plus MLTE postari pe Facebook in 9 ani.) Am jucat pe Internet Scrabble Club peste 50.000 de partide de Scrabble, joc care dezvolta inteligenta si gindirea strategica. Toate astea palesc insa in fata unui model de om care a fost tatal meu. Am cunoscut in viata multi oameni (am stat si un an la Viena), dar nu stiu pe nimeni care sa se apropie de nivelul de integritate, prestanta si spirit de sacrificiu al tatalui meu. Cum am declarat cu alta ocazie, as fi incintat sa pot atinge jumatate din acest nivel de excelenta umana si spirituala (a avut grija de si a ingropat 6 batrini – parintii, socrii si doi verisori care nu au avut copii). Guralivul (resentimentar) Gheorghe Vasile a gafat si la capitolul asta. Nu conteaza in primul rind studiile superioare, nici cita suprafata are locuinta sau gradina noastra, ci cit de mare avem sufletul. Cel al lui Gheorghe Vasile s-a dovedit a fi mic.

– Observ ca Gheorghe Vasile tot face completari la mesajul initial, din ce in ce mai timpite si din ce in ce mai resentimentare.

– Il felicit, cu jumatate de gura, pe Gheorghe Vasile ca nu a sters inca comentariile mele. Care sint inteligente, la subiect, ofera informatii care se pot verificate, spre deosebire de opiniile gogomane ale lui. Omul nu a intrat insa in polemica publica cu mine. A priceput probabil ca n-are sanse. Sint inteligent, cult, harnicut (100.000 de postari in 12 ani de blogging, plus MULTE postari pe Facebook in 9 ani) si am o IMENSA experienta in polemica publica.

– Gheorghe Vasile face o afirmatie TARE: „Pocăiții din Romănia, nu au nimic de-a face cu spiritul liberal, profund democratic și corect, al baptiștilor americani, al penticostalilor coreeni.” 1). Pe de o parte, pare sa fie un pas inainte in atitudinea acestui critic al pocaitilor. Dar suflu deocamdata si in iaurt! 2). Faptul ca ar exista, totusi, baptisti si penticostali ‘de soi’ pe undeva poate urca nivelul ideatic al discutiei, insa, dupa numeroasele timpenii (resentimentare) pe care le-a scris Gheorghe Vasile, nu ma astept sa gaseasca un partener inteligent de discutie. In afara de mine.   Nu am insa nici un semnal din partea lui ca l-ar interesa adevarul, ca ar avea argumente pentru afirmatiile lui ignare, ca ar face un minim efort sa prinda ceva din informatiile pe care le-am oferit. 3). Nu pot sa nu zimbesc gindindu-ma ce aproape e Gheorghe Vasile, (si) prin aceasta afirmatie, de cazul Gigi Becali din 2013, amenda maxima pentru o declaratie socanta despre pocaiti. „Consiliul Naţional de Combatere a Discriminării a analizat memoriul Uniunii Naţionale a Baptiştilor, iar cei opt membri ai Colegiului Director, prezenţi la şedinţa în care s-a analizat cererea au decis, cu unanimitate de voturi că „fapta săvârşită de Gigi Becali încalcă demnitatea umană a persoanelor cu convingere religioasă baptistă”.

http://www.realitatea.net/gigi-becali-amendat-pentru-o-declara-ie-ocanta-despre-pocai-i_1123184.html

– Ca sa fac si mai interesanta prezenta mea aici, atit pentru preopinentul (?) Gheorghe Vasile, cit si pentru cititorii sai, mentionez ca eu nu reprezint nici un fel de grup de natura confesionala. Mai mult, nu sint inregimentat politic, economic, cultural, religios sau in vreun alt fel. In NUMEROASE rinduri mi-am demonstrat loialitatea fata de adevar, nu fata de vreo propaganda religioasa, politica, culturala, financiara.

Prezenta mea aici devine mai interesanta cu urmatoarele mele precizari:

Sint, de multi ani, un comentator incomod al fenomenului confesional evanghelic romanesc.

Pe de alta parte, sint nu putini evanghelici (baptisti, penticostali, carismatici, crestini dupa Evanghelie) care apreciaza activitatea mea publica, unii sprijina proiectele mele publice prin doantii financiare, materiale si incurajari in diferite moduri.

Din pricina atitudinilor mele publice critice, am fost sanctionat in diverse moduri de catre cei care aveau instrumentele la indemina sa o faca.

Punctul cultimant poate fi considerat, de unii, incidentul de la Craciunul 2917, cind doi gardieni m-au batut in curtea Bisericii Baptiste Providenta din Oradea, unde am fost membru fondator, incepind cu anul 1996.

Devine mai interesanta prezenta mea aici, nu? 🙂

– A fi critic inseamna cu totul altceva decit a fi criticist, circotas, resentimentar. Cultura libertatii critice (pe care am dobindit-o) cam lipseste in Romania, indiferent ca e vorba de perimetrul cultural, juridic, academic sau de configuratia morala a roamnilor.

– Gheorghe Vasile continua sa faca completari la mesajul initial (fara a indica ca a facut completari). Iata ultima gogomanie: „p.s. Acest material este opinia personală a autorului și nu dorește să genereze discriminare, segregare ș.a.m.d. Acest material nu atacă Bisericile pocăite, și nici comunitățile religioase aferente. Acest material demască anumite practici neortodoxe în racolarea religioasă, demersuri profund manipulatorii la adresa societății românești.”

Pai tocmai ASTA a facut Gheorghe Vasile – a atacat un segment social-confesional. Acum pare ca nu vrea sa-si asume demersul sau public si sa suporte consecintele pentru ce a scris in spatiul public. Cum sa nu atace postarea lui Bisericile pocaite (nu exista aceasta denumire, evanghelicii nu au structura ierarhica precum bisericile traditionale) cind tocmai despre ele a scris?

Folosirea cuvintului „neortodoxe” produce ambiguitate – e vorba de practici incorecte sau de practici din afara canonului ortodox?

UPDATE 13 septembrie 2019, 07.00

În 12 septembrie, Gheorghe Vasile a mai postat un material împotriva pocăiţilor:

„Odă

O, tu, Doamne!
Mi-ai trimis blestemul
vorbelor goale, al pocăiților
fără de Dumnezeu și starea
de a înțelege puterea divină,
prin omisiune.

Poate e vorba de un frate,
frate vitreg venit de prin alte lumi,
să ne explice nouă, ce e Pronia
cerească și Harul divin.
Sau, poate e chiar Satana,
ce îmbracă cuvintele Tale,
cu mierea contrafăcută a amăgirilor
din raiul pocăiesc, cel fără creștini.

Există, Doamne, un rai al pocăiților?
Ei sunt, par a fi, sarea și piperul
deșertăciunilor lumești, în care una
spui și alta faci, în ipocrizii cumplite.
Apără-mă, Doamne, de mișeii travestiți,
trimiși de Diavol să mă convertească.
Să mă facă slugă, în noima fără de noimă,
a paradisului vorbelor goale.

Apără-mă, Doamne, de pocăiți,
pentru că și eu te apăr, așa cum pot,
de prostia deghizată în stereotipuri,
de false și impudice demersuri,
prin care creierii li se transformă
în zeamă de varză murată.

O, Doamne, mi-ai trimis blestemul lor,
pentru că nu am înțeles binele
pe care mi-L faci, în alcătuirea
lumii în care caut desăvârșirea Ta.”

https://www.facebook.com/gri.colorat.00/posts/2437897202954183
 
– Alta postare impotriva pocaitilor? Asta nu e poezie, nu are poeticitate. E propaganda resentimentara.

– Arta resentimentara mai e… arta?

– Artistul care nu e interesat de adevar mai e… artist?

 
 

ALTE COMENTARII

Edmond D. Kreibik: Ma bucur ca traim in secolul 21. La vehementa dvs., daca am fi traie acum 500 de ani, dl. Gheorghe Vasile ar fi fost ars pe rug in piata publica. E bine ca postarile starnesc reactii, dar asa ceva nu am mai vazut. Si el chiar precizeaza ca e strict opinia dansului. Iar adevarul este intotdeauna la mijloc…

– Tot… fotograf?

Edmond D. Kreibik Alin Cristea, nu, nu-mi permit sa ma cataloghez fotograf, sunt doar pasionat. Abia recent am inceput sa ma recomand drept inginer, si doar cu jumatate de gura. Noi, astia, mai saracuti spiritual, mai putin inteligenti, deloc harnicuti, avem niste limite pe care ni le asumam, totusi.

– 1. Comentatorul Edmond D. Kreibik evita chestiunile principale ale potarilor lui Gheorghe Vasile si ale comentatiilor lui Alin Cristea. Cu alte cuvinte, nu este la subiect. Este hot de timp. 2. Comentariul lui Edmond D. Kreibik are doar o aparenta de mesaj inteligent. De fapt, nu este deloc inteligent. Apelul la 500 de ani, nu la 1.900 de ani (cind a aparaut crestinismul) probabil are de a face cu cliseul timpit despre Evul Mediu. 3. Nu, adevarul nu este intotdeauna la mijlc, adevarul e acolo unde este, NICIODATA la mijloc! 4. Faptul ca cineva, intr-un perimetru public, precizeaza ca e strict opinia lui, nu il scuteste de consecintele exprimarii opiniei intr-un spatiu public. 5. Comentatorul Edmond D. Kreibik MINTE, nu am fost vehement. Sint cunoscut pentru reactii, in spatiul public, mult mai AMPLE, directe, contondente.

– Nu observ ca astia, „mai saracuti spiritual, mai putin inteligenti, deloc harnicuti”, si-ar asuma niste limite. Bunaoara, comentatorul Edmond D. Kreibik iar nu e la subiect. E hot de timp.

– Exista NUMEROASE chestiuni pe care Gheorghe Vasile NU le-a dezbatut, in conditiile in care eu i le-am propus, intr-un petrimetru public, legate de cele 2 mesaje ale sale despre pocaiti.

– Gheorghe Vasile a facut gafa dupa gafa, fie si numai daca ne referim la modul in care e prezent cu cele doua mesaje, fara a ne lega de subiecte si polemici. Cu atit mai mult, faptul ca a iscat, intr-un perimetru public (nu e bula lui, decit, pentru un scurt timp, daca ne da pe unii afara si/sau ne blocheaza mesajele; la un moment dat apar alte polemici, alte atitudini resentimentare) un interes al cititorilor, fara sa participe la dezbatere pe temele propuse tocmai de el, indica, cel putin deocamdata, un om las.

– Sa nu fi stiut Gheorghe Vasile ca subiectul confesional e unul sensibil? Sau tocmai de aceea l-a si abordat, sa se dea mare scula pe bascula in bula lui? Iar comentatorul Edmond D. Kreibik oare nu stie ca nu toate opiniile sint la fel de valoroase? Si ca un cont Facebook e spatiu public (dupa cum s-a si stabilit definitiv, acum citiva ani, de un tribunal din Tg. Mures)?

Reclame
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s