Ghetoul pocăiesc – 20 iulie 2019

Intr-un articol amplu (cu multe subiecte interesante si formule importante), Gabriel Liiceanu afirma:

„Democrațiile nu funcționează prin salvatori, ci prin fortificarea instituțiilor democrației și prin mecanismul lor de autoreglare. Geniul oamenilor constă și în faptul că sunt capabili să creeze forțe sociale supra-individuale, care odată consolidate și devenite mature, funcționează „de la sine“.”

http://newsweek.ro/interviuri/gabriel-liiceanu-din-nou-la-o-rascruce-a-istoriei

Cele de mai sus sint folositoare pentru a incita la o discutie despre ghetoul pocaiesc:

– O biserica locala functioneaza dupa un criteriu democratic (indiferent ce intelegem prin asta)? Atunci de ce exista atita manipulare in mediul confesional evanghelic romanesc, la nivel local, regional, national, international? N-ar trebui ca bisericile – adica ORGANISMELE eclesiale – sa fie mai puternice decit institutiile confesionale? Caci e vorba de Templul Duhului Sfint, nu de organizatii / institutii / „forte sociale supra-individuale”.

– Exista salvatori in ORGANISMELE eclesiale? Dar in institutiile confesionale? Doar categoria pastori genereaza salvatori sau si alte categorii de crestini? Exista, in istoria evanghelicilor romani, astfel de salvatori? Daca da, care a fost dimensiunea dominanta a personalitatii / lucrarii lor?

– ORGANISMELE eclesiale / institutiile confesionale, odata consolidate si devenite mature (orice ar insemna asta), functioneaza de la sine? Ce inseamna ca o biserica „merge bine”? Poate fi raspunsul focalizat doar pe intrunirea publica de duminica (dimineata)? Si / sau pe activitatea caritabila / evanghelistica / culturala? Dar umbrele (amare) pe care le-au lasat in urma lor?

Reimaginarea bisericii (ca sa folosesc sintagma lui Frank Viola) ar trebui sa fie un obiectiv al oricarei generatii de crestini, in orice epoca, in orice conditii, fie in fostele tari comuniste, fie in China, fie in Cuba, fie in SUA (unde evanghelia prosperitatii si alte efuziuni penticostaloide fac ravagii, dar si secularismul, sincretismul postmodern sau dictatura nontraditionalismului).

NOTĂ

Textul de mai sus face parte dintr-o serie de scurte mesaje (despre ghetoul pocăiesc) trimise, în ultimele săptămîni, unui grup de pastori prin email.

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s