Baptiștii români în secolul 21 (2)

Iar o dau în bară baptiștii români: „Chemați bisericile la post și rugăciune.” (Teofil Mihoc, la Congresul din 24-25 mai 2019)

Am subminat, în mai multe rînduri, acest clișeu care a pătruns în bisericile baptiste din România.

Dacă e să cheme la ceva bisericile, pastorii baptiști ar trebui să cheme la ceea se menționează clar în Faptele Apostolilor 2:42 – „stăruiau în învățătura apostolilor, în legătura frățească, în frîngerea pîinii, și în rugăciuni”.

Tema Congresului este: „Uniți în Hristos pentru misiune”.

De ce se reia atunci, obositor de clişeistic, formula „post și rugăciune”?

Accentul exagerat pe post și rugăciune e un semn de slăbiciune al (bisericii) ekklesiei.

Încă din 2014 am ridicat public chestiunea: Teologia rugăciunii… la evanghelici?

Nu doar teologia rugăciunii suferă la evanghelicii români, ci și… teologia postului.

Postul e cu totul altceva, conform Isaia 58 (un festin al bunătății), decît conceptualizarea ofilită a pastorilor baptiști – un fel de program (ORGANIZAT) de renunțare la mîncare și neapărat însoțit de rugăciune.

Regula fundamentală, fie pentru post, fie pentru festinul de sărbătoare, este: dezlegarea lanțurilor răutății.

Postul plăcut lui Dumnezeu are de a face cu chestiuni de ordin spiritual: dezleagă lanțurile răutății, rupe orice fel de jug, adu în casa ta pe nenorociții fără adăpost, nu întoarce spatele semenului tău etc. – Isaia 58.

Postul plăcut lui Dumnezeu înseamnă să te ÎNDOPI! Cu bunătate, cu generozitate, cu omenie, cu tot felul de forme de solidaritate umană.

Cum să îndemne pastorii baptiști la „post și rugăciune” cînd nu au o teologie a rugăciunii și nu au o teologie a postului?

Cît de fraieri îi cred pastorii ăștia guralivi pe enoriași ca să le tot bage sub nas astfel de clișee precum „post și rugăciune”?

Acelaşi Teofil Mihoc îşi începea cuvîntul său public din seara zilei de 24 mai elogiind „vremurile cele mai frumoase de cînd sînt credincioși baptiști în România”.

Nici vorbă!

Cum spuneam anul trecut şi zilele trecute, baptiștii (și penticostalii) din România sînt în cel mai prost moment în istoria lor postdecembristă.

Marius Cimpoae scria azi: „De pe la prânz e plin facebook-ul de poze de la cel de-al 37-lea mare Congres. Se transmit mesaje dintre cele mai triumfaliste.”

România comunistă şi postcomunistă e meseriașă în mesaje triumfaliste.

Din păcate, și România evanghelică e meseriașă în mesaje triumfaliste.

Ovidiu Rauca a încercat să vorbească despre misiune. Doară ăsta e subiectul, nu?

Dar, Doamne iarta-ma!, atît a învîrtit conceptul, încît te și întrebi ce mai înseamnă misiune, dacă cam totul înseamnă misiune?

În finalul mesajului public, a revenit la ideea de UNITATE în misiune.

Doamne iartă-mă din nou!, cum naiba să știe pastorii ăștia baptiști ce e UNITATEA în misiune (și nu doar în misiune) dacă nu au o teologie a rugăciunii, nu au o teologie a postului, nu au o teologie a închinării (prin muzică, dar nu numai), nu au o teologie a misiunii etc.?

Cum să existe unitate în ceva cînd baptiștii instituționalizați au grumazul sub călcîiul emanuelismului negruțian?

Cum să existe unitate cînd unii folosesc clișee peste clișee, în timp ce alții ne dăm seama de impotența ideatică a liderilor gogomani și ne întoarcem cu hotărîre la preceptele biblice și la dogmele TEOLOGICE?

Unitate în misiune?… Nu prea cred!

Există atîtea modele de misiune, încît nu văd cum ar putea exista unitate în misiune, unitate clamată de o instituție confesională condusă de lideri cunoscuți pentru manipulare și corupție.

Modelul lui William Carey, părintele misiunii moderne?

Sau modelul lui Oncken, pe care C.H. Spurgeon l-a descris drept apostolul Pavel al Germaniei?

“În 1840, pe când Oncken era închis la Winserbaum unde fusese condamnat la patru săptămâni de închisoare, fiica sa Lydia, în vârstă de numai cinci ani, a fost lovită de o boală care a răpus-o. Îndurerată, mama a cerut autorităților eliberarea temporară a soțului ei, rugăminte care i-a fost ascultată. Când tatăl a ajuns acasă, fetița încă trăia, dar lucrul de care se temeau cel mai tare se putea produce în orice moment. În toiul acestor clipe dureroase, a fost chemat de la Copenhaga pentru a merge cât mai grabnic să boteze mai mulți candidați. Întrucât se pregătea evenimentul încoronării regelui, momentul era un prilej deosebit de favorabil pentru a face acest serviciu de botez fără a fi deranjați de intervenția poliției. Inima tatălui trebuie să fi fost cuprinsă de mare zbucium, dar a considerat că ascultarea de chemarea sa la slujire trebuie să aibă întâietate, așa că a pornit la drum. În ziua următoare fetița s-a stins, iar mama a trebuit să-și poarte de una singură durerea. Cum toată mobila din casă fusese confiscată pentru plata unei amenzi. În cameră nu mai exista decât pătuțul lăsat pentru a servi drept catafalc pentru copilul mort.” (p. 49-50)

Viaţa şi lucrarea lui Johann Gerhard Oncken – John H. Cooke, Editura Făclia, Oradea, 2016, 178 p.

Sau, de-a dreptul, modelul din Luca 9:3?

„Să nu luați nimic cu voi pe drum, nici toiag, nici traistă, nici pîiine, nici bani, nici două haine.”

Ce să mai zicem de misiunea pe Internet, cel mai mare spațiu al omenirii?

La 2 luni de la alegerea noii conduceri a Comunității Bisericilor Creștine Baptiste Cluj – acesta e numele instituției, nu Comunitatea Baptistă de Cluj, cum a zis președintele ei, Teofil Mihoc -, pe site-ul instituției e vechea conducere.

Ce așteptări să avem de la acești gureși pastori baptiști, care nu reușesc să ajungă în secolul 21, decît cu manipularea și corupția?

Alin Cristea, 51 de ani, Oradea

PS. Am fost șef de grupă (și de an) în 1995-1996 la grupa de teologie baptistă de la Institutul Biblic Emanuel (acum Universitatea Emanuel), unde am fost coleg cu Daniel Lacătoș, pastorul, de vreo jumătate de an, Bisericii Baptiste Nr. 1 din Cluj, unde are loc Congresul 37 al baptiștilor din România.

Reclame
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s