Dumbrava minunată (300)

Viorel Pașca pe Facebook (12.05.2019):

„Buna seara, dragi prieteni, si bine v-am regasit la o noua retrospectiva a saptamanii. Astept cu nerabdare fiecare duminica seara pentru a va intalni si a va impartasi noutatile de la Dumbrava, chiar daca uneori, poate si din cauza faptului ca ne-am prea obisnuit cu ele, mi se par neimportante si nesemnificative pentru a merita sa fie relatate.

Ultimul eveniment, dar cu o oarecare semnificatie, a fost vizita la Bucuresti, fiind invitat de 10 Mai, la palatul Elisabeta cu ocazia zilei Regalitatii. Inca de la sosirea pe aeroportul Otopeni am fost impresionat de simplitatea unui om care a ales sa traiasca modest cu toate ca ar fi putut sa aleaga un alt mod de viata. In urma cu cateva zile m-a sunat spunand ca a aflat despre noi citind intr-o carte pe care am scris-o, carte pe care a primit-o de la cineva din Germania. Afland ca o sa ajung in capitala, mi-a spus ca ma va astepta la aeroport dupa care vom petrece un timp impreuna, iar eu avand toata ziua la dispozitie, am acceptat cu mare drag.

Era un om simplu, imbracat modest, foarte amabil si sociabil in acelasi timp. L-am intrebat unde e parcata masina cu care ne vom deplasa, la care mi-a spus ca vom merge cu autobuzul, mai précis vom schimba trei autobuze pana la destinatie. I-am sugerat sa luam taxiul pentru a calatori mai comod si mai repede, dar a insistat sa folosim mijloace de transport in comun deoarece e mai ieftin si vom putea si socializa cu alti oameni, ceea ce nu prea ma incanta in acel moment. Am insistat, spunand ca voi plati eu taxiul, banuind ca poate omul nu dispune de bani dar mi-a replicat ca acesta e scump si e mai bine cum spune dansul. M-am resemnat in cele din urma dorind sa-i fac pe plac, lucru pe care l-am regretat amar dupa aceea.

Daca din Oradea pana la Bucuresti calatoria a durat putin peste o ora, ne-au trebuit aproape doua ore si jumatate sa ajungem unde trebuia, calatorind la un momentdat inghesuiti ca sardelele, avand grija sa nu-mi murdaresc costumul cel nou (primul costum nou in ultimii 27 de ani) cumparat de nora mea special pentru aceasta ocazie. Mai mult, am fost apostrofat de o doamna din autobuz sa fiu amabil deoarece se simtea “inghesuita” de mine care la randul meu eram impins din toate partile de multimea pestrita care incerca sa-si faca loc in autobuz. Am mormait cateva cuvinte in care incercam sa-i explic ca sunt amabil dar nu prea am de ales in situatia respectiva.

Am ajuns in cele din urma la un hotel, despre care domnul imi spunea ca e cel mai mare din Europa si ca vom lua masa impreuna, acolo. M-a surprins alegerea lui, m-a impresionat frumusetea si eleganta de acolo, m-am simtit marunt si neinsemnat printre multimea de oameni pe care i-am vazut, oameni importanti si cu un statut social de invidiat. La masa, am incercat sa aleg un meniu modest, gandindu-ma pe de o parte ca daca va trebui sa platesc eu sa nu fie prea scump, iar daca va plati el, sa nu il “impovarez” cu o nota de plata prea mare. Am ales o friptura de vita dar apoi cand am vazut pretul, am incercat sa-mi retrag alegerea dar omul a insistat, spunand ca pretul nu conteaza.

In timp ce serveam masa, a venit proprietarul hotelului, l-a imbratisat pe domnul cu cu care eram si am discutat cateva minute despre activitatea de la Dumbrava. L-am intrebat apoi pe cel care ma insotea daca il cunoaste pe “sef” desi acest lucru era evident si mi-a raspuns simplu: “este fiul meu”. Mi-au trebuit minute intregi sa-mi revin si sa pot intelege cum un astfel de om alege sa traiasca asa, simplu si fara ifose, fara pretentii, avand la dispozitie posibilitati nelimitate. De acolo, omul a insistat sa-mi plateasca taxiul si ceva mai mult pentru a ajunge la Palatul Elisabeta.

Am avut placerea si onoarea sa iau parte la evenimentul respectiv, chiar daca vremea a fost capricioasa, a plouat mult iar persoana de contact care trebuia sa ma insoteasca a intarziat si a ajuns abia dupa incheierea sarbatorii. Necunoscand pe nimeni acolo, m-am pierdut in multime, m-am uitat la invitatii imbracati in tinute elegante, din clase sociale si cu statut social care ma facea sa ma simt un “intrus” patruns dintr-o alta lume total diferita de a lor, gandindu-ma cu nostalgie la “Dumbrava mea”si la oamenii care ma fac sa traiesc bucuria si implinirea vietii de zi cu zi. Da, aici e locul meu, printre oamenii simpli, departe de tumultul si aglomeratia urbana, departe de “cei mari”, de complexitatea si eticheta specifica in astfel de locuri sau situatii.

M-am intors acasa cu trenul, avand astfel timp suficient sa ma gandesc la faptul ca sunt un om norocos, deosebit de privilegiat si onorat in acelasi timp sa pot face ceea ce imi place, sa ma simt util si folositor atat pentru oamenii pe care-i ingrijim cat si pentru tara pe care o iubesc.

In aceasta saptamana alti noua bolnavi au fost trimisi cu ambulanta la Dumbrava, din Bihor, Brasov, Botosani, Satu Mare si Constanta, oameni care au nevoie de ingrijire si adapost, neavand unde merge si negasindu-se alte solutii pentru ei. E o realitate cruda si dureroasa, in care trebuie intr-un fel sau altul sa ne implicam, sa oferim o noua sansa la o viata mai buna si mai usoara. Pana la urmatoarea noastra intalnire, fiti binecuvantati si nu uitati sa fiti o binecuvantare.”

Despre DUMBRAVA în presă, pe Internet și la TV

2017

Kanal D
Asa-i România!

ARSC (Agora for the Religious Societies and Communities): Interviu cu Viorel Pașca, la emisiunea „Miezul Vieții”, realizator: Cornel Dărvășan

2016

TVR 1: Cazul Dumbrava prezentat la emisiunea „Ochiul magic”

2015

Foreign Policy România, Nr. 44: Top 100 FP România/ 2014 – oameni şi idei care mişcă ţara în bine

România Evanghelică (Alin Cristea): Viorel Paşca, unul dintre oamenii care mişcă ţara

2014

Digi 24: Viorel Pașca, fermierul care și-a transformat casa în cămin pentru 127 de oameni ai străzii

Antena 1, emisiunea Observator: Un om simplu, cu o inimă mare: un bărbat din judeţul Bihor şi-a transformat casa în azil

Vocea Transilvaniei: Povestea bihoreanului Viorel Paşca, omul care îngrijeşte sute de persoane fără adăpost

Adevărul: Îngerul oamenilor fără adăpost. Bihoreanul Viorel Paşca, de opt ani în slujba persoanelor abandonate de familie

2010

Lydia, Nr. 36: Interviu cu Florica Pașca

2008

Bihon: Omul lui Dumnezeu din Dumbrava

POZE

2017 – DUMBRAVA – A 10-a casă

2015 – Lansare de carte – Dumnezeu poartă de grijă, de Viorel Pașca

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.