Un comentariu pe contul Facebook al lui Timotei Faur – 16 mai 2018

Timotei Faur a redat un citat folosit de Betuel Vararu: „E ceva radical greșit cu un om care se numește creștin și care ascultă o adevărată predică evanghelistică fără să vină sub convingere din nou, fără să simtă ceva din nevrednicia lui și fără să se bucure când aude remediul Evangheliei prezentat.” MLJ

Alin Cristea: Cum spuneam, anul asta, biserica e un concept idealizat si politizat. A venit vremea sa spun si ca predica este idealizata si politizata.

Timotei Faur: Cu respect aș vrea să te întreb, Alin, ce înțelegi prin biserică idealizată și politizată?

Alin Cristea: CONCEPTUL de biserica a fost idealizat si politizat. E de ajuns sa ne gindim la ADUNARILE crestinile din primele secole, ca sa percepem cit de diferit privim astazi conceptul de biserica (si nu de adunare – ekklesia). Crestinii nu au avut institutii (in sensul institutional de azi sau din istorie), n-au avut proprietati, n-au avut ceea ce biserica a avut DUPA secolul al 3-lea. Erau cam… jegosi. Nu foloseau spray. Si, aoleu, nici nu purtan cravata. Nici pantaloni nu purtau nemernicii. Uniii nici nu se asteptau unii pe altii sa manince impreuna. Pe de alta parte, in urma discursului biblic despre biserica reluat la nesfirsit in slujbele de duminica (dar si in studiul biblic din timpul saptaminii), biserica este prezentata intr-o aura extra-terestra. Biserica e familia, Biserica e iubita lui Hristos, Biserica e purtatoarea mesajului divin etc. Iona a tulit-o in partea cealalta, Ilie se plingea de singuratate (ideologica), Ioan Botezatorul se rastea la concetatenii sai care voiau viza pentru Imparatia Cerurilor. Este biserica mai buna decit Iona, Ilie, Ioan Botezatorul? NU!

Ca biserica e politizata, asta pare a fi ceva evident, dar nu duminica. Duminica sfintocii lasa la poarta bisericii spiritul critic si il reiau la reintoarcerea in rutina saptaminala. ATUNCI curg comentariile, mai putin sau mai mult legitime, despre cum se prostitueaza biserica de dragul puterii. Dar si in cadrul sistemelor religioase, administrarea bisericii e deseori pervertita de politica bisericeasca. Doar nu sintem toti preoti, nu?

Nu am scris nimic nou, doar poate intr-un fel nonconformist. Exista NUMEROASE texte si pretexte, in lb. romana si in lb. engleza, care se pling de ce putin face biserica pe planeta asta si cum sint pervertite proiectele SPIRITUALE eclesiale de guvernarea bisericii INSTITUTIONALIZATE.

Timotei Faur: Despre biserica INSTITUȚIONALIZATĂ se poate spune că (ne) surprind destul de bine, Frank Viola și George Barna în cartea lor, „CREȘTINISM PĂGÂN?”

Alin Cristea: Da, dar eu, precum remarca un tinar roman din SUA, nu ma preocup in primul rind cu ce zic altii (desi ofer NUMEROASE citate), ci ma intereseaza in primul rind Biblia (si istoria Bisericii). Cartile lui Frank Viola m-au gasit pregatit si dinamic. Eu nu m-am indepartat de biserica institutionalizata. ACOLO exista si EKKLESIA, si Imparatia lui Dumnezeu. Nu exista crestinism golas, neimbracat in straie culturale. Nu ma dezic de contextul care m-a format (si m-a deformat), dar prima datorie e fata de adevar. Isus, Ioan Botezatorul, Luther – linia e clara, nu? 🙂

Timotei Faur: Recunosc că nu îmi este foarte clar înțelesul conceptului de EKKLESIA, raportat la conținutul
Împărăției lui Dumnezeu, și felul cum veșmintele culturale au rostul să le îmbrace.

Alin Cristea: Cind Luther a tradus Noul Testament, a evitat sa traduca ekklesia cu biserica (intrucit conceptul era deja pervertit, evident politizat), ci l-a tradus cu: adunare. Acesta este conceptul vinturat prin biserici, in timp ce politizarea continua. Modul in care fiintam ca biserica / ekklesia are de a face cu contextul cultural. Cumva arata o biserica de la oras, si altfel o biserica de la tara. Cumva se cinta acum 50 sau 30 de ani, ALTFEL se cinta acum. Pe vremea lui Ceausescu mergeam des la biserica, acum nu. In vremurile noastre au aparut computerul, Internetul, dar si… schimbarea de sex. Asadar, discursul religios capata noi dimensiuni. Dar, pe scurt, ca si acum aproape 2.000 de ani, batalia spirituala ramine: TREBUIE sa ne gindim la lucrurile de sus, sa fim calauziti de cele ce NU se vad, in detrimentul celor care se vad. Nu ma deranjeaza teribil inconsistenta culturala, dar ma infioara lipsa de SPIRITUALITATE.

Alin Cristea: Toata istoria Bisericii a avut parte de astfel de disconfort. Pe vremea lui Ioan Botezatorul, oamenii incercau sa se foloseasca de botezul pocaintei, pe vremea lui Luther oamenii incercau sa se foloseasca de indulgente, pe vremea noastra oamenii incearca sa se foloseasca de mersul la biserica. Ba, daca mergem INAINTE de Biserica, vedem ca si pe vremea Israelului / Iudei oamenii cautau sa se foloseasca de tot felul de institutionalizari religioase. Singurul care nu a putut fi institutionalizat a fost ISUS. :)))) De aceea ne punem speranta, pentru viata vesnica, in ISUS. Iata Extra-terestrul! Sarmanii profetii au indurat cele mai nastrusnice propuneri din partea lui Dumnezeu, pentru a-i trezi pe oameni din „institutionalizare”, care intotdeauna s-a numit sau se poate numi idolatrie – oamenii vor sa inhate, sa aiba foloase. Ori ceea ce propune Extra-terestrul Isus e cu totul altceva: sacrificiul. APOI viata vesnica.

Reclame
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s