Un comentariu pe contul Facebook al lui Emanuel Jurcoi – 18 aprilie 2018

Emanuel Jurcoi: Cercetând pentru istoricul bisericii din Pecica am dat peste o informație care arată ce îi distrăgea pe oameni în timpul slujbei: (17 febr. 1929) ”În timpul predicei orice foi este interzis ase ceti; și chiar foi politice nu este îngăduit ase aduce la biserică; în biserică ori în curtea bis. politica este interzisă cu desăvârșire.”

Alin Cristea: Pocaitii au, intr-adevar, vocatia interdictiei…

Nelu Aliman: Asta trebuie trecuta prin Congres!

Alin Cristea: Baptistii (autentici) au vocatia libertatii, nu a interdictiei.

Marius Gabriel Lucan: Biblia vorbeşte despre eliberare nu despre libertate. Eliberarea din robia păcatului şi intrarea în jugul lui Christos. Din păcate această „slobozenie” e sinonimă în concepția unora cu dreptul de a trăi iresponsabil… 😦

Alin Cristea: Marius Gabriel Luncan e pe un alt palier ideatic decit cel la care m-am referit si la care se refera Preambulul din Statutul baptistilor din Romania.

Jurcoi Emanuel: Da exista o diferenta intre perspectiva teologica asupra soteorologiei si sfintirii si perspectiva istorica. Referirea in schimb la baptisti autentici este un pic bazata pe o gandire selectiva cel mai nobil una didactica. Daca studiem istoria baptistilor din Romania putem observa aceste interdictii cam peste tot. Nu putem spune ca nu erau autentici decat cei din alta tara sau doar cei ce au trait acum 400 ani. Sau cum definim autentic? William Estep a facut o impartire didactica a anabaptistilor dar asta nu inseamna ca cei rationalisti (care negau trinitatea) nu erau autentici sau cei mistici erau mai putin anabaptisti. Didactic poate reusim o impartire dar nu teologic si istoric.

Teologic ma refer la doctrinele de baza.

Alin Cristea: E vorba de libertatea de constiinta si de libertatea de exprimare, nu de ceea ce ziceti voi. N-ati citit Preambulul? John Locke: „Baptiștii au fost primii care au propus lumii libertatea religioasă deplină; libertatea adevărată și dreaptă, libertatea egală și imparțială.”

Jurcoi Emanuel: Da faptul ca au fost asa nu inseamna ca in toate au fost asa. Nimeni, nici un baptist nu se dezice de afirmatia asta cu toate astea pot fi campioni la interdictii in anumite domenii. John locke nu i-a cunoscut pe toti baptistii cum gandeau si traiau. El a cunoscut documentele si istoria ideii de libertate. Cand ai dictonul unitate in cele de baza si diversitate in celelalte nu poti vorbi, zic eu, de baptisti autentici. Chestia cu libertatea era raportata la stat la societate nu la bucataria interna a slujbelor religioase.

Alin Cristea: Prin actiuni concrete (determinate de o anumita mentalitate), cei pe care eu ii numesc baptisti ofiliti indica clar ca nu urmeaza linia traditionala a baptistilor autentici – libertatea de constiinta si libertatea de exprimare.

Ioan Medrea: Într-o biserică luterană din Chimay (Belgia) e afişat pe videoproiector în l-ba franceză:”Din respect pentru Domnul si Casa Lui închideți telefoanele portabile!”.

Vi se pare o îngrădire?

Jurcoi Emanuel: Asta e o metoda discreta si inteleapta zic eu. Daca e o problema in biserica cu tel.

Jurcoi Emanuel: Eu am vrut sa atrag atentia asupra faptului ca in orice perioada exista distrageri de la slujba. Nu e o noutate.

Burcic Danut: Eu cunosc baptisti care înjurã… crezându-se liberi 😳 si declarându-se „Evanghelici”… mi-e lehamite de astfel de hoituri împãiate 🙂

Jurcoi Emanuel: Postarea nu are de-a face cu moralitatea zic eu ci cu educatia Bisericeasca.

Alin Cristea: Folosirea, de catre 4 comentatori, a termenului libertate este paralela cu cu semnificatia conceptului pe care l-am folosit eu si care este in Preambulul statutulu baptistilor romani – libertatea de constiinta si libertatea de exprimare. Dar, ce sa zic, daca va place chineza, cind, de fapt, e vorba de japoneza…

Jurcoi Emanuel: Ok atunci care e critica ce tine constiinta si exprimare la aceasta interdictie limitata spatio-temporal?

Cei face mai putini baptisti pe cei care au luat o astfel de hotarare?

Alin Cristea: Preambulul statutului baptistilor contine suficiente date despre traditia baptista de promovare a libertatii de constiinta si a libertatii de expresie. Voi v-ati referit la ceva ce ar puitea fi numit libertinaj. Nu injuratura e masura libertinajului, ci, de exemplu, birfa, si minciuna. Interdictiile trebuie sa fie pe masura gindirii crestine, nu pe masura initiativelor localiste sau regionale ale unor ghetouri pocaiesti. Ingradirile ar trebui sa fie pe masura a ceva ce tine de constiinta, instrumentul terestru de lucru al lui Dumnezeu, nu pe masura unui moralism ieftin, conform caruia Isus ar putea fi zugravit ca un tip violent, iar Ioan Botezatorul?, ah, bine ca i-au taiat capul, ce, vorbirea lui era una de pocait?.

Jurcoi Emanuel: Libertatea de constiinta si de expresie eu inteleg ca se refera la faptul ca nici o autoritate din lumea aceasta nu trebuie să-mi impună o credință sau practică religioasă. Și de asemenea dreptul de a putea împărtășii ceea ce cred. Baptiștii au promovat libertatea de felul acesta în cadrul persecuțiilor crunte. Dar aceasta nu înseamnă că baptiștii din orice loc și timp nu aveau niște reguli de conduită (mai mult sau mai puțin înțelepte) în adunările lor. De exemplu baptiștii despre care este vorba în postare pedepseau minciuna, bârfa, vorbirea ce înjosea pe celălalt sau vorbirea porcoasă. Pericolul pe care îl văd eu este limitarea baptistului autentic la un imaginar bazat pe un decupaj istoric ce riscă să nu fie reprezentarea reală ci doar ciuntită a baptiștilor.

Jurcoi Emanuel: Libertatea de constiinta si de expresie eu inteleg ca se refera la faptul ca nici o autoritate din lumea aceasta nu trebuie să-mi impună o credință sau practică religioasă. Și de asemenea dreptul de a putea împărtășii ceea ce cred. Baptiștii au promovat libertatea de felul acesta în cadrul persecuțiilor crunte. Dar aceasta nu înseamnă că baptiștii din orice loc și timp nu aveau niște reguli de conduită (mai mult sau mai puțin înțelepte) în adunările lor. De exemplu baptiștii despre care este vorba în postare pedepseau minciuna, bârfa, vorbirea ce înjosea pe celălalt sau vorbirea porcoasă. Pericolul pe care îl văd eu este limitarea baptistului autentic la un imaginar bazat pe un decupaj istoric ce riscă să nu fie reprezentarea reală ci doar ciuntită a baptiștilor.

Alin Cristea: Pericolul e legalismul. Si nerascumpararea timpului, desigur. 🙂

Alin Cristea: Este evident ca voi ati reactionat din punctul de vedere al functionarilor eclesiali, Or, Isus tocmai cu functionarii religiosi a avut treaba. Nu ma intereseaza biserica, ci ekklesia (adunare). Nu ma intereseaza biserica, ci Imparatia lui Dumnezeu. Daca nu aveti spiritul liber, puteti, degeaba, sa inchideti telefoanele, sa vorbiti mai mult sau mai putin corect din punctul de vedere al oficiantilor confesionali, sa scrieti doua sau trei carti de istorie (ale bisericilor, nu ale ekklesiilor, ca daca scrieti despre ekklesia trebuie sa folositi adevarul). Revenind la postarea initiala, cei care interziceau (orice) de fapt faceau… politica. :)))))

Valenta spirituala, fie ea cit de individualista, e superioara sumei comunitare rezultate prin management religios.

Cele mai puternice si autentice influente asupra comunitatilor religioase sint de tip… individual.

„Chemarea lui Isus este o invitație la libertate și încredere. Sunt liber doar în măsura în care mă pot încrede în aproapele meu. Dacă nu pot avea încredere în cei din jurul meu, nu sunt liber.” – Ravi Zacharias

http://romaniaevanghelica.wordpress.com/2012/04/13/dezamagit-de-crestinism-3

Reclame
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s