Ghid de artă creștină (12)

Romania Evanghelica

„Dacă curtea reformată și interioarele bisericilor protestante și ale edificilor civice lăsau puțin spațiu sau chiar deloc pentru arta sacră, acasă încă mai exista un anumit câmp de desfășurare, chiar dacă conținutul religios trebuia transmis pieziș sau în mod alegoric. Un mijloc prin care se putea realiza acest lucru a fost includerea anumitor motive care se refereau în mod deschis la credință, cam cum făcuseră primii creștini sub orânduirea română păgână. Reprezentarea pâinii și a paharelor de vin în compozițiile de natură statică constituiau aluzii euharistice nemijlocite. Natura statică moralizatoare Vanitas era un mod și mai încifrat de realizare a unor asemenea conexiuni de gândire, aranjamentul aparent banal de obiecte fiind impregnat de semnificație simbolică. Ea a fost realizată în orașul universitar calvinist Leiden, în secolul al XVII-lea, termenul Vanitas fiind luat din Eclesiastul 1:2 – „deșertăciune a deșertăciunilor, totul este deșertăciune” – și făcea uz de tradiționalul motiv memento…

Vezi articolul original 30 de cuvinte mai mult

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s