Mărturia lui Isus despre Ioan Botezătorul

Matei 11:7-19 este unul dintre cele mai interesante pasaje din întreaga Scriptură.

Căci Isus nu e zgîrcit deloc în texte şi contratexte, împletind, ca de obicei, perimetrul logic al terestrialității cu gîndirea supralogică, metafizică, mistică.

Aproape că nu este nimic în acest text despre care să putem spune ceva foarte clar.

1.

Ioan Botezătorul e înălțat la rangul de cel mai mare om născut din femei, apoi imediat e „retrogradat” sub cel mai mic în Împărăția cerurilor.

2.

Nici o șansă hermeneutică nu ne dă Isus atunci cînd spune despre Ioan Botezătorul:

„Și, dacă vreți să înțelegeți, el este Ilie, care trebuia să vină.”

Păi da, şi numele lui Isus nu e Isus, ci Emanuel, nu? 🙂

3.

Pare șugubăț Isus cînd zice: A venit Ioan, nici mîncînd, nici bînd. A venit Fiul Omului mîncînd și bînd.

Dar reproșurile sînt serioase – neamul evreiesc are urechi de auzit SĂ AUDĂ?

4.

Finalul pasajului n-ar trebui să ne uimească nicidecum:

„Înțelepciunea a fost îndreptățită din lucrările ei.”

Doar pornind de la CONCEPTUL fundamentul al Scripturii – înțelepciunea – vom putea intui, în mod supralogic, profunzimea mărturiei lui Isus despre Ioan Botezătorul.

În Isus se ipostaziază, și în acest context (evreiesc), ÎNȚELEPCIUNEA nespus de felurită a lui Dumnezeu, care transcende orice organizare rațională a informației și orice încercare a umanoizilor (imbecili) de a înțelege, prin propriile puteri, ceva fundamental din cosmosul lui Dumnezeu.

Orice sărbătoare care îl are în centru pe Ioan Botezătorul se confruntă cu un perimetru hermeneutic mult mai confuz decît alte pasaje (celebre) din Scriptură.

Cum nici Isus nu poate fi capitalizat prin propoziții, picturi sau sculpturi, la fel, nici Ioan Botezătorul nu poate fi înhăţat la purtător.

Ne lipseşte predispoziția naturală de nonraționalizare în perimetrul spiritual.

Cînd Isus lansează provocarea – „dacă vreți să înțelegeți” – Cel ce e Alfa și Omega ne atrage atenția că, dacă vrem să înțelegem, va trebui să renunțăm la modul cotidian de pricepere și să căutăm… ÎNȚELEPCIUNEA.

Discuția lui Isus cu Nicodim (Ioan 3) e la fel de năucitoare:

„Dacă v-am vorbit despre lucruri pămîntești și nu credeți, cum veți crede cînd vă voi vorbi despre lucrurile cerești?”

Puterea adevărului e mai mare decît orice autoritate formală.

Ioan Botezătorul nu a avut parte de succes, după mintea umanoizilor imbecili.

Isus, dimpotrivă, îl prezintă drept cel mai mare… pînă cînd introduce gîndirea (teo)logică a Împărăției cerurilor.

Într-o altă dimensiune, Ioan Botezătorul e Ilie…

Dacă vreți să înțelegeți… 🙂

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Mărturia lui Isus despre Ioan Botezătorul

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s