PROTESTEZ – 49. How Should We Then Celebrate?

Teofil Stanciu a afişat, pe contul lui de Facebook, o postare cu titlul „Biserica ca sistem”:

Iată comentariul meu:

Postarea relativ ampla a lui Teofil Stanciu contine mai multe aspecte importante, care ar trebui bagate in seama de biserica ca organism eclesial (nu ca sistem). ORGANICITATEA e caracteristica fundamentala care indica natura bisericii, nu dimensiunea institutionala. Mi-am exprimat, in mai multe rinduri, optiunea pentru RETEA, in contrast cu SISTEMUL (si optiunea mea a fost confirmata la un anumit dat de prelegerea lui Os Guinness la Universitatea Emanuel). Exemplul pe care il dau de obicei este cel al retelelor ilegale, din timpul comunistilor, de distribuire a Bibliilor si a literaturii comuniste. Teofil Stanciu nu pare insa sa fi adus nimic nou in discutie, sint chestiuni pe care le molfaie de multi ani. Resping titlul postarii. Conceptul de sistem e perceput in mediul confesional evanghelic (Teofil Stanciu nu vorbeste despre sistemul catolic, ortodox sau reformat, nu?) in mod grosier, dupa cum si conceptul de muzica este perceput tot in mod nonsubtil. Muzica inseamna cu totul altceva decit instrument de propaganda ideologic-confesionala. Conceptul de poezie ne ajuta si mai mult – spunea un critic literar convertit la baptism (sau, ma rog, la irisism): „Comunitatea evanghelică produce poezie. Dar la nivelul secolului al XVII-lea.” Asadar, cind Teofil Stanciu avanseaza (in spatiul public) conceptul de sistem, la ce… secol se refera? Sau: Cititorii sai (evanghelici) la nivelul carui secol au ramas cu conceptul de sistem? Totusi, mai mult decit directiile de reformatiune deshise de Teofil Stanciu, de data asta imi atrage atentie MAI MULT comentariul minimalist al lui Stefan-Sorin Ilutan (pastorul Bisericii Baptiste Providenta din Oradea, din care, din cite stiu, Teofil Stanciu inca face parte, spre uimirea nedisimulata a unora): „Subscriu.” SS Ilutan subscrie la toate cele 4 puncte? Sau la un anumit punct? Sau subscrie la comentariul lui Danut Manastireanu, sub care apare? SS Ilutan subscrie la nevoia deschiderii bisericii catre adevaruri incomode (punctul 3 al postarii lui Teofil Stanciu)? Pai activitatea publica desfasurata anul acesta de SS Ilutan demonstreaza tocmai contrariul. Teofil Stanciu scrie ca „reflexele moștenite din comunism încurajează slugărnicia în față și cârcoteala fără limită pe din dos” (a gasit pe cine sa dea vina, de parca manipularea si mercenariatului nu s-ar practica de zeci de secole, nu si de catre martiri, carora nu le pasa de… biserica ca sistem). Si nu e pentru prima data cind o spune. A spus-o si in 24 martie 2017: „UEO și BBEO și-au câștigat o nedorită reputație de locuri în care este apreciată obediența și în care se practică manipularea. Or acceptarea unor puncte de vedere diferite, critice, antipatice este un semn de normalitate, care ar putea dovedi că adevărul este mai prețuit decât supușenia slugarnică.” Tinind cont de datele DIN TEREN, postarea lui Teofil Stanciu devine mult mai mult decit o postare pe Facebook, mult mai mult decit o reflectie (scurta) despre „biserica ca sistem”. De fapt e vorba de o OGLINDA pentru SS Ilutan, chiar si pentru Teofil Stanciu (caci cei care au avut parte de un anumit nivel de cunoastere sint responsabili, nu se pot retrage, ipocrit, in activitatea eseistica), pentru oricine care citeste si are constiinta suficienta de treaza ca sa nu confunde, in mod practic, biserica ca sistem / institutie cu biserica ORGANICA, cea din care au facut parte Ioan Botezatorul (sau nu?), Luther, Wurmbrand. Accentul de anul acesta pe subiectul REFORMEI n-ar trebui sa ne distraga atentia de la IDENTITATEA Bisericii (nu a bisericosilor) si de la MISIUNEA Bisericii. Nu vad cum reformatiunea spirituala poate avea loc fara un protest public (cel putin). Asta inseamna demascarea falsilor reformatori, functionari eclesiali si confesionali care sint de fapt antireformisti spirituali. Si, in acelasi timp, revenirea, intr-un mod mai mult sau mai putin institutionalizat, la fundamentele bisericii: invatatura apostolilor, legatura frateasca, fringerea piinii, rugaciuni. Cliseul „post si rugaciune” nu e… reformist. Precum nici cliseul „iar a scris Teofil Stanciu pe Facebook…” nu e reformist. Marius Cruceru, in cele doua etape ale bloggingului sau (evanghelic?…), a demonstrat cu gratie cum poate avansa in spatiul public sintagme eseistice ramind un… antireformist. Incep sa fiu ingrijorat de cum unii precum Teofil Stanciu pot fi mai toxici, tinind cont de contextul actul, decit SS Ilutan si alti locotenenti din trupele de asalt ale fuhrer-ului oradean, a carui umbra s-a intins pentru toata Romania evanghelica. Emanuelismul negrutian e cel mai cunoscut exemplu (dupa cum a exprimat-o public Teofil Stanciu) al decaderii morale a evanghelicilor din Oradea si din Romania. Asadar, stiind acest lucru (Teofil Stanciu fiind la capatul unui sir de voci critice, de-a lungul anilor, care au demascat antireformismul evanghelic romanesc), CUM vom sarbatori anul ACESTA Nasterea Mintuitorului? Din nou sarbatori impletite cu nelegiuire? How Should We Then Live? How Should We Then Celebrate? Cu concepte (biserica, muzica, poezie) la nivelul carui secol?

Alin Cristea, 50 de ani, Oradea

Creștin postprotestant, evanghelic moderat, baptist conservator

Blogger, catrenist, relaționist

Nepotul lui Gligor Cristea, unul dintre pionierii credinţei baptiste în România

Editorul blogului România Evanghelică (49.000 de postări), al blogului RoEvanghelica (13.000 de postări) și al altor 100 de bloguri

Editorul revistei Oradea Evanghelică

Editorul revistei electronice File de istorie baptistă

Mogulul blogosferei evanghelice

Licențiat în teologie baptistă (Institutul Biblic Emanuel Oradea, 1999, cursuri la zi)

Licențiat în topografie minieră (Institutul de Mine Petroșani, 1993, cursuri la zi)

Președintele Asociației Thymos – 10 ediții ale Premiilor Thymos pentru bloguri evanghelice

“Evanghelicul român cu cea mai mare vizibilitate pe Internet” (Răsvan Cristian Stoica, 2011)

„Patriarhul blogurilor evanghelice” (Corneliu Constantineanu, 2014)

„A guru of media” (Sebastian Văduva, 2015)

„Arhivarul evanghelicilor romani” (Cătălin Dupu, 2015)

„Cel mai bun jurnalist creştin al momentului în România (Mihai Chiriguţ, 2006)

“Cel mai cu vechime jurnalist evanghelic în spațiul virtual” (Daniel Bulzan, 2007)

„Merită cu prisos titlul de Evangelical Media Champion (Mihai Ciucă, 2007)

„Prin intermediul internetului a trimis mii de mesaje informative creştinătăţii române din întreaga lume (Caius Obeada, 2007)

„Alin Cristea are un stil aparte de a spune lucrurile, șocant pentru mintea noastră de evanghelici, neevlavios de multe ori, dar este unul dintre puținii oameni care au imaginea de ansamblu asupra mediului evanghelic online…” (Laurențiu Balcan, 2014)

„Alin Cristea a stârnit (mereu) mai mult interes decât toți politicienii care au trecut (sau nu) prin UEO [Universitatea Emanuel Oradea]” (Marius Teodoru, 22 octombrie 2014)

„Alin imi plac la nebunie mesajele tale teologice ce proving din enciclopedia experientei tale, imi plac ca nu sunt biased, nu ai nici o influenta, you go sola Scriptura! Mi-ar place sa citesc o carte teologica marca Alin Cristea, teologie pura.” (Felix Macovei, 21 august 2017)

„Alinierea gandirii cu exprimarea verbala/in scris. Nu am intalnit pe nimeni care sa fie atat de deschis sa descrie ce gandeste (poate pentru ca ei considera ca e nepotrivit sau nu e relevant)…dar asta inseamna sinceritate si in parte, umblare in lumina. Noi…restul..ne fortam la o piosenie de suprafata (I’m still fighting with it)” (Darius Ile, 6 iulie 2017)

http://romaniaevanghelica.wordpress.com/alin-cristea

http://asociatiathymos.wordpress.com/referinte

Alin Cristea – un protestatar orădean împotriva corupției din guvern, dar și împotriva corupției din instituțiile religioase

Din seria SCRISORI DESCHISE

Reformațiunea administrativă și antireformismul spiritual – Scrisoare deschisă către Marius Birgean și Emil Bartoș (11.11.2017)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Emanuel din Oradea (01.06.2017)
Scrisoare deschisă către Consiliul Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România – 30 mai 2017
Ionescu la Capitală – Scrisoare deschisă către Biserica Penticostală Betel din București (30.05.2017)
Ionescu în deplasare – Scrisoare deschisă către Biserica Penticostală Poarta Cerului din Timișoara (27.05.2017)
Despre Cristian Ionescu – Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara (24.05.2017)
Egoismul penticostalilor – Scrisoare deschisă către conducerea Cultului Penticostal din România (23.05.2017)
Scrisoare deschisă către Ben-Oni Ardelean și ceilalți parlamentari evanghelici prezenți duminică, 26 februarie 2017, la Biserica Penticostală „Sfânta Treime” din Bistriţa (27.02.2017)
Scrisoare de dispreț față de baptiștii și penticostalii orădeni (11.02.2017)
Scrisoare deschisă către Consiliul Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România (07.07.2016)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara – 25 aprilie 2016
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara (04.02.2016)
Scrisoare deschisă către Uniunea Bisericilor Creștine Baptiste din România (29.04.2015)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Golgota din Arad (17.02.2015)
Scrisoare deschisă către conducerea Cultului Penticostal din România (13.11.2014)
Scrisoare deschisă către Federaţia Baptistă Europeană (24.09.2013)
Scrisoare deschisă către pastorul Petrică Vidu (17.03.2012)

Din seria PROTESTEZ au apărut 49 de postări:

1. PROTESTEZ (26.03.2017)
2. Minciuna pastorului Ștefan Iluțan (27.03.2017)
3. PROTESTEZ – Replică lui Ştefan Iluţan (27.03.2017)
4. PROTESTEZ – 1 aprilie 2017 (01.04.2017)
5. PROTESTEZ – Stop mersului la biserică (02.04.2017)
6. PROTESTEZ – 6. Discernămîntul (03.04.2017)
7. PROTESTEZ – 7. Comitetul (03.04.2017)
8. PROTESTEZ – 8. Avanpremieră (04.04.2017)
9. PROTESTEZ – 9. A fost ora 19.00 (04.04.2017)
10. PROTESTEZ – 10. Cazuri și necazuri cu baptiști orădeni în presă (05.04.2017)
11. PROTESTEZ – 11. Puterea cuvintelor sau puterea IDEILOR? (08.04.2017)
12. PROTESTEZ – 12. Adevărul. Introducere (09.04.2017)
13. PROTESTEZ – 13. Adevărul. Alin Cristea (10.04.2017)
14. PROTESTEZ – 14. Adevărul. Teofil Stanciu (11.04.2017)
15. PROTESTEZ – 15. Adevărul. Post-adevăr (12.04.2017)
16. PROTESTEZ – 16. Adevărul. Adevărul nu poate fi compromis (13.04.2017)
17. PROTESTEZ – 17. Joia Mare (14.04.2017)
18. PROTESTEZ – 18. Vinerea Mare. Ghetoizarea (14.04.2017)
19. PROTESTEZ – 19. Sîmbăta Mare. Glorioasa Tăcere (15.04.2017)
20. PROTESTEZ – 20. Învierea. Îngerii (16.04.2017)
21. PROTESTEZ – 21. Ziua Mondială a Libertății Presei (04.05.2017)
22. PROTESTEZ – 22. Cultura protestului (06.05.2017)
23. PROTESTEZ – 23. Vocile critice la adresa emanuelismului negruţian (19.05.2017)
24. PROTESTEZ – 24. La Clubul Baptist Providenţa nu e voie în pantaloni scurţi (25.06.2017)
25. PROTESTEZ – 25. Scurte, despre papagali (26.06.2017)
26. PROTESTEZ – 26. Betoane și orhidee (29.06.2017)
27. PROTESTEZ – 27. Betoane și orhidee (2). Și despre deprimanta întîlnire de joia (30.06.2017)
28. PROTESTEZ – 28. Betoane și orhidee (3). Și gardieni (02.07.2017)
29. PROTESTEZ – 29. Betoane și orhidee (4). Și gardieni. Dar onoare? (03.07.2017)
30. PROTESTEZ – 30. Scurte, despre papagali (2) (04.07.2017)
31. PROTESTEZ – 31. Prohibiția Providenței (07.07.2017)
32. PROTESTEZ – 32. Din nou gardieni, din nou recursul la ADEVĂR (04.09.2017)
33. PROTESTEZ – 33. Din nou gardieni, din nou recursul la ADEVĂR. Completări (04.09.2017)
34. PROTESTEZ – 34. Guvernarea eclesială (1). Principii (07.09.2017)
35. PROTESTEZ – 35. Iar n-am fost lăsat să intru în Biserica Baptistă Providența din Oradea (21.10.2017)
36. PROTESTEZ – 36. Adevărul înainte de toate (27.10.2017)
37. PROTESTEZ – 37. Despre o sesizare și despre imaturitate spirituală (09.11.2017)
38. PROTESTEZ – 38. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea (17.11.2017)
39. PROTESTEZ – 39. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (1) (18.11.2017)
40. PROTESTEZ – 40. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (2) (18.11.2017)
41. PROTESTEZ – 41. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (3) (19.11.2017)
42. PROTESTEZ – 42. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (4) (23.11.2017)
43. PROTESTEZ – 43. Gîndirea logică și gîndirea teologică (24.11.2017)
44. PROTESTEZ – 44. Gîndirea logică și gîndirea teologică (2) (25.11.2017)
45. PROTESTEZ – 45. Emanuelizarea Bisericii Providența (25.11.2017)
46. PROTESTEZ – 46. A venit iarna… și la Poarta Pantofiștilor (03.12.2017)
47. PROTESTEZ – 47. Din nou, iarna, la Poarta Pantofiştilor (10.12.2017)
48. PROTESTEZ – 48. Cultele recunoscute sunt persoane juridice de utilitate publică (11.12.2017)
49. PROTESTEZ – 49. How Should We Then Celebrate? (18.12.2017)

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la PROTESTEZ – 49. How Should We Then Celebrate?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s