PROTESTEZ – 45. Emanuelizarea Bisericii Providența

Desfigurarea morală a Bisericii Providența din acest an are de a face cu noua direcție EVIDENTĂ aleasă de conducerea bisericii: EMANUELIZAREA.

Seria de 45 de mesaje intitulată PROTESTEZ a pornit de la invazia emanueliștilor din primăvară – Doru Hnatiuc, Paul Negruț, Dan Botica, Marius Cruceru, cel din urmă fiind invitat în numeroase rînduri în ultimii ani la Biserica Providența.

Invitarea a trei emanuelişti în numai 8 zile (19-26 noiembrie 2017) – Dan Botică, Sebastian Văduva, Marius Cruceru – confirmă cele mai sumbre previziuni ale mele: emanuelizarea Bisericii Providența.

E ciudat, nu-i așa?, ce „specialiști” sînt invitaţi să ţină prelegeri organismului eclesial care are cu totul altă structură decît cea de pe vremea pastoratului lui Emil Bartoş, cînd erau mulţi studenţi şi absolvenţi ai Universităţii Emanuel.

Cum am arătat cu alte ocazii, cei mai buni studenți din cea mai bună perioadă a Universității Emanuel (1997-1998) nu au făcut parte din Biserica Emanuel, ci din Biserica Providența.

Fenomene semnificative, cu impact în viața baptiștilor din afara cartierului / orașului / județului, precum Colocviul Cornilescu (peste 10 ediții) și inițierea fenomenului Jubilate (Iulian Teodorescu a fost editorul primului volum, apărut acum 14 ani), indică clar o direcție pe care a avut-o Biserica Providența în contrast cu lipsa direcțiilor în Biserica Emanuel, aflată în cădere liberă de ani buni.

Baptiștii ofiliți care conduc Biserica Emanuel au ofilit-o. Dar nici Biserica Emanuel nu s-a obosit să nu-și ofilească liderii…

Duhoarea emanuelismului negruțian a împuțit Biserica Providența.

Miza majoră a PROTESTELOR mele nu au de a face cu persoana și activitatea mea.

Ci cu declarația lui Teofil Stanciu din 24 martie 2017 (23 martie):

„UEO și BBEO și-au câștigat o nedorită reputație de locuri în care este apreciată obediența și în care se practică manipularea.”

UEO – Universitatea Emanuel Oradea
BBEO – Biserica Baptistă Emanuel Oradea

Teofil Stanciu nu afirma nimic nou, de fapt concluziona decisiv, înscriindu-se într-un lung șir de voci publice care, de-a lungul anilor, au criticat sistemul emanuelist: Dănuț Mănăstireanu, Alexandru Nădăban, Iulian Necea, Claudiu Dobra, Ciprian Sturz și, mai ales, Alin Cristea.

Merceneriatul pastorului Ștefan Iluțan e evident.

Nivelul SPIRITUAL al conducerii Bisericii Providenţa e mediocru (în sensul vicios al conceptului de mediocritate).

Preocuparea excesivă pentru administrația instituției confesionale e evidentă, în detrimentul cîrmuirii SPIRITUALE a comunității creștinilor baptiști din cartierul Nufărul.

S-au creat premizele unei crize asemănătoare cu cea din 2005-2006, cu diferența că acum Alin Cristea nu e lăsat să acționeze ÎNĂUNTRUL instituției, precum a făcut-o atunci, ținînd piept invaziei emanueliste.

Am demascat, de cîte ori am avut ocazia, gîndirea perversă a emanuelismului negruțian, care abuzează de pîrghiile confesionale (nu eclesiale) pe care le are la dispoziție.

Perioada relativ lungă dintre prima invazie emanuelistă (2005-2006) și a doua, din 2017, pare a indica faptul că un bastion (cu semnificație simbolică) precum Biserica Providența nu poate fi cucerit fără trădare dinlăuntrul ei.

Chiar și dacă emanulizarea Bisericii Providența va fi dusă pînă la capăt, numele Bisericii Providența are o sonoritate simbolică semnificativă, astfel încît fie va trebui să i se schimbe (iar?) numele, fie gheata nemiloasă a emanuelismului negruțian va trebui să apese fără milă pe glezna Providenței, pentru a-și clama, public, victoria.

Cum spunea Steve Irwin, cu crocodilii e simplu. Ei încearcă să te ucidă și să te mănînce. Cu oamenii e mai complicat. Ei mai întîi se împrietenesc cu tine.

Cam asta e situația acum și la Biserica Providența.

Nehaliții emanueliști, care nu se mai satură de atîta influență confesională – dobîndită, prin manipulare și merceneriat, de-a lungul anilor, prin capitalizarea perversă a simbolismului baptist orădean (de răsunet pe plan local, regional, național și internațional) – nu se mulțumesc cu multele lor oi, ci jinduiesc și la mielușeaua baptistă din cartierul Nufărul.

S-ar putea să nu-și fi făcut un plan bun…

Mă întreb dacă s-a mai scris atîta material public despre vreo biserică din istoria baptiștilor din România cum s-a scris despre Biserica Providența.

De către… Alin Cristea. 🙂

Care (ghinion! pentru emanueliști) e inteligent, talentat, cultivat, hărnicuț, dinamic, cu simțul umorului și cu un nume cu rezonanță în istoria baptiștilor din România (și din California).

Emanueliștii au atentat (în 2006 și în 2017) la statul membralității eclesiale a lui Alin Cristea, dar cele de mai sus – inteligența, talentul etc. – nu pot fi retrase decît prin decret divin (și nu retroactiv).

Din acest punct de vedere, nu doar Biserica Providența stă prost în polemica publică cu Alin Cristea (dragul de el, că tare se zbuciumă), ci mai ales emanueliștii.

Orice prezență a lor în cartierul Nufărul, dar și în alte locații în țară și diaspora, poate constitui încă un pretext pentru Alin Cristea să readucă în atenția opiniei publice degradarea morală a acestor baptiști ofiliți care încă nu au reușit să prindă ritmul secolului XXI.

Fenomenul BBSO a dat flit emanueliștilor, cărora nu le-a mai rămas, în lipsa dinamicii eclesiale autentice, decît simulacrele în perimetrul academic – de unde, după cum se știe, la începutul secolului XXI au trebuit să plece vreo 25 de oameni, printre care cei mai buni profesori români pe care i-a avut vreodată Universitatea Emanuel.

Indiferent de rezultatele academice obținute sau care vor fi realizate în anii următori, decadența morală a emanueliștilor e evidentă prin simplul fapt că scurta istorie a Universității Emanuel (hm, ar trebui să scriu o istorie, necosmetizată, a acestei instituții obraznice) de pe site-ul instituției menționează cîteva nume, dar nu pe al… fondatorului.

Incursiunile manipulatorii ale lui Paul Negruţ în istoria baptiştilor, jocurile psiho-intelectuale ale mercenarului Marius Cruceru, atît pe Internet, cît şi în diverse conferinţe, dar mai ales în seriile de la Iris Cluj şi Providenţa Oradea, „editorialele” impotente ale lui Samy Tutac, voivodul baptist de Banat, şi apariţia unui lider baptist naţional precum Viorel Iuga, care se laudă cu „peste 90 de cărţi şi broşuri pe tema familiei, tineretului, bisericii etc.”, dar personaj de o mediocritate debordantă, nu onorează istoria baptiştilor români (şi mondiali), fiind, de fapt, îngrijorătoare semne evidente ale încremenirii în proiect a baptiştilor români.

Teofil Stanciu nu doar că a semnalat că se practică manipularea de către emanueliști, dar a indicat și modalitatea de inițiere a rezistenței în fața manipulării – interogația critică.

„Din păcate, UEO și BBEO și-au câștigat o nedorită reputație de locuri în care este apreciată obediența și în care se practică manipularea. Or acceptarea unor puncte de vedere diferite, critice, antipatice este un semn de normalitate, care ar putea dovedi că adevărul este mai prețuit decât supușenia slugarnică.”

Orice acţiuni îndreptate înspre Alin Cristea sau înspre alte persoane indică de fapt lipsa semnului de normalitate – prețuirea adevărului mai presus de ORICE și cu orice riscuri.

PROTESTEZ împotriva lipsei semnului de normalitate – loialitatea față de adevăr.

Alin Cristea, 50 de ani, Oradea

Creștin postprotestant, evanghelic moderat, baptist conservator

Blogger, catrenist, relaționist

Nepotul lui Gligor Cristea, unul dintre pionierii credinţei baptiste în România

Editorul blogului România Evanghelică (49.000 de postări), al blogului RoEvanghelica (12.000 de postări) și al altor 100 de bloguri

Editorul revistei Oradea Evanghelică

Editorul revistei electronice File de istorie baptistă

Mogulul blogosferei evanghelice

Licențiat în teologie baptistă (Institutul Biblic Emanuel Oradea, 1999, cursuri la zi)

Licențiat în topografie minieră (Institutul de Mine Petroșani, 1993, cursuri la zi)

Președintele Asociației Thymos – 10 ediții ale Premiilor Thymos pentru bloguri evanghelice

“Evanghelicul român cu cea mai mare vizibilitate pe Internet” (Răsvan Cristian Stoica, 2011)

„Patriarhul blogurilor evanghelice” (Corneliu Constantineanu, 2014)

„A guru of media” (Sebastian Văduva, 2015)

„Arhivarul evanghelicilor romani” (Cătălin Dupu, 2015)

„Cel mai bun jurnalist creştin al momentului în România (Mihai Chiriguţ, 2006)

“Cel mai cu vechime jurnalist evanghelic în spațiul virtual” (Daniel Bulzan, 2007)

„Merită cu prisos titlul de Evangelical Media Champion (Mihai Ciucă, 2007)

„Prin intermediul internetului a trimis mii de mesaje informative creştinătăţii române din întreaga lume (Caius Obeada, 2007)

„Alin Cristea are un stil aparte de a spune lucrurile, șocant pentru mintea noastră de evanghelici, neevlavios de multe ori, dar este unul dintre puținii oameni care au imaginea de ansamblu asupra mediului evanghelic online…” (Laurențiu Balcan, 2014)

„Alin Cristea a stârnit (mereu) mai mult interes decât toți politicienii care au trecut (sau nu) prin UEO [Universitatea Emanuel Oradea]” (Marius Teodoru, 22 octombrie 2014)

„Alin imi plac la nebunie mesajele tale teologice ce proving din enciclopedia experientei tale, imi plac ca nu sunt biased, nu ai nici o influenta, you go sola Scriptura! Mi-ar place sa citesc o carte teologica marca Alin Cristea, teologie pura.” (Felix Macovei, 21 august 2017)

„Alinierea gandirii cu exprimarea verbala/in scris. Nu am intalnit pe nimeni care sa fie atat de deschis sa descrie ce gandeste (poate pentru ca ei considera ca e nepotrivit sau nu e relevant)…dar asta inseamna sinceritate si in parte, umblare in lumina. Noi…restul..ne fortam la o piosenie de suprafata (I’m still fighting with it)” (Darius Ile, 6 iulie 2017)

http://romaniaevanghelica.wordpress.com/alin-cristea

http://asociatiathymos.wordpress.com/referinte

Alin Cristea – un protestatar orădean împotriva corupției din guvern, dar și împotriva corupției din instituțiile religioase

Din seria SCRISORI DESCHISE

Reformațiunea administrativă și antireformismul spiritual – Scrisoare deschisă către Marius Birgean și Emil Bartoș (11.11.2017)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Emanuel din Oradea (01.06.2017)
Scrisoare deschisă către Consiliul Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România – 30 mai 2017
Ionescu la Capitală – Scrisoare deschisă către Biserica Penticostală Betel din București (30.05.2017)
Ionescu în deplasare – Scrisoare deschisă către Biserica Penticostală Poarta Cerului din Timișoara (27.05.2017)
Despre Cristian Ionescu – Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara (24.05.2017)
Egoismul penticostalilor – Scrisoare deschisă către conducerea Cultului Penticostal din România (23.05.2017)
Scrisoare deschisă către Ben-Oni Ardelean și ceilalți parlamentari evanghelici prezenți duminică, 26 februarie 2017, la Biserica Penticostală „Sfânta Treime” din Bistriţa (27.02.2017)
Scrisoare de dispreț față de baptiștii și penticostalii orădeni (11.02.2017)
Scrisoare deschisă către Consiliul Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România (07.07.2016)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara – 25 aprilie 2016
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara (04.02.2016)
Scrisoare deschisă către Uniunea Bisericilor Creștine Baptiste din România (29.04.2015)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Golgota din Arad (17.02.2015)
Scrisoare deschisă către conducerea Cultului Penticostal din România (13.11.2014)
Scrisoare deschisă către Federaţia Baptistă Europeană (24.09.2013)
Scrisoare deschisă către pastorul Petrică Vidu (17.03.2012)

Din seria PROTESTEZ au apărut 45 de postări:

1. PROTESTEZ (26.03.2017)
2. Minciuna pastorului Ștefan Iluțan (27.03.2017)
3. PROTESTEZ – Replică lui Ştefan Iluţan (27.03.2017)
4. PROTESTEZ – 1 aprilie 2017 (01.04.2017)
5. PROTESTEZ – Stop mersului la biserică (02.04.2017)
6. PROTESTEZ – 6. Discernămîntul (03.04.2017)
7. PROTESTEZ – 7. Comitetul (03.04.2017)
8. PROTESTEZ – 8. Avanpremieră (04.04.2017)
9. PROTESTEZ – 9. A fost ora 19.00 (04.04.2017)
10. PROTESTEZ – 10. Cazuri și necazuri cu baptiști orădeni în presă (05.04.2017)
11. PROTESTEZ – 11. Puterea cuvintelor sau puterea IDEILOR? (08.04.2017)
12. PROTESTEZ – 12. Adevărul. Introducere (09.04.2017)
13. PROTESTEZ – 13. Adevărul. Alin Cristea (10.04.2017)
14. PROTESTEZ – 14. Adevărul. Teofil Stanciu (11.04.2017)
15. PROTESTEZ – 15. Adevărul. Post-adevăr (12.04.2017)
16. PROTESTEZ – 16. Adevărul. Adevărul nu poate fi compromis (13.04.2017)
17. PROTESTEZ – 17. Joia Mare (14.04.2017)
18. PROTESTEZ – 18. Vinerea Mare. Ghetoizarea (14.04.2017)
19. PROTESTEZ – 19. Sîmbăta Mare. Glorioasa Tăcere (15.04.2017)
20. PROTESTEZ – 20. Învierea. Îngerii (16.04.2017)
21. PROTESTEZ – 21. Ziua Mondială a Libertății Presei (04.05.2017)
22. PROTESTEZ – 22. Cultura protestului (06.05.2017)
23. PROTESTEZ – 23. Vocile critice la adresa emanuelismului negruţian (19.05.2017)
24. PROTESTEZ – 24. La Clubul Baptist Providenţa nu e voie în pantaloni scurţi (25.06.2017)
25. PROTESTEZ – 25. Scurte, despre papagali (26.06.2017)
26. PROTESTEZ – 26. Betoane și orhidee (29.06.2017)
27. PROTESTEZ – 27. Betoane și orhidee (2). Și despre deprimanta întîlnire de joia (30.06.2017)
28. PROTESTEZ – 28. Betoane și orhidee (3). Și gardieni (02.07.2017)
29. PROTESTEZ – 29. Betoane și orhidee (4). Și gardieni. Dar onoare? (03.07.2017)
30. PROTESTEZ – 30. Scurte, despre papagali (2) (04.07.2017)
31. PROTESTEZ – 31. Prohibiția Providenței (07.07.2017)
32. PROTESTEZ – 32. Din nou gardieni, din nou recursul la ADEVĂR (04.09.2017)
33. PROTESTEZ – 33. Din nou gardieni, din nou recursul la ADEVĂR. Completări (04.09.2017)
34. PROTESTEZ – 34. Guvernarea eclesială (1). Principii (07.09.2017)
35. PROTESTEZ – 35. Iar n-am fost lăsat să intru în Biserica Baptistă Providența din Oradea (21.10.2017)
36. PROTESTEZ – 36. Adevărul înainte de toate (27.10.2017)
37. PROTESTEZ – 37. Despre o sesizare și despre imaturitate spirituală (09.11.2017)
38. PROTESTEZ – 38. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea (17.11.2017)
39. PROTESTEZ – 39. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (1) (18.11.2017)
40. PROTESTEZ – 40. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (2) (18.11.2017)
41. PROTESTEZ – 41. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (3) (19.11.2017)
42. PROTESTEZ – 42. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (4) (23.11.2017)
43. PROTESTEZ – 43. Gîndirea logică și gîndirea teologică (24.11.2017)
44. PROTESTEZ – 44. Gîndirea logică și gîndirea teologică (2) (25.11.2017)
45. PROTESTEZ – 45. Emanuelizarea Bisericii Providența (25.11.2017)

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s