PROTESTEZ – 44. Gîndirea logică și gîndirea teologică (2)

Cea mai celebră formulă care face distincția între gîndirea logică și gîndirea teologică îi aparține Căpitanului:

„Dacă îmbrăţişaţi cu dragoste numai pe fraţii voştri, ce lucru neobişnuit faceţi? Oare păgînii nu fac la fel?” (Matei 5:47)

„Eu vă spun:

– iubiți pe vrăjmașii voștri
– binecuvîntați pe cei care vă blastămă
– faceți bine celor ce vă urăsc
– rugați-vă pentru cei ce vă asupresc și vă prigonesc”
(Matei 5:44)

Gîndirea logică rămînă păgînă, noncreștină, pe cînd gîndirea TEOLOGICĂ este standardul impus de Căpitan.

Nu sîntem soldați înregistrați, ci eroi ai credinței. Nu ni se permite un statut mai modest.

Revin cu exemplul pe care îl tot dau: dacă mor la noapte, mîine Biserica Providența rămîne cu aceleași probleme, nemaiavînd un contestatar pe direcția căruia să se concentreze conducerea Bisericii Providența sau Noemi Sălăjan.

Biserica are rostul de a RĂSPÎNDI Evanghelia – și asta nu se face după tiparul ghetourilor confesionale – și are rostul de a oferi un perimetru ORGANIC (nu instituțional) în care cei care au fost smulși de pe teritoriul dracului să crească SPIRITUAL.

La ora actuală, Biserica Providența suferă, evident, pe cele două direcții.

Singura modalitate de refacere, pe care o găsim de atîtea ori în Biblie și în istoria Bisericii, este loialitatea față de adevăr.

Mai exact, redobîndirea gîndirii TEOLOGICE, în opoziție cu gîndirea logică, umană, nonspirituală.

A iubi e o chestiune TEOLOGICĂ.

A-i îmbrățișa pe cei pe care îi iubim sau îi simpatizăm ține de gîndirea logică. A-i iubi ȘI pe duşmani ţine de gîndirea TEOLOGICĂ.

A nu reacţiona după gîndirea logică reprezintă un stadiu de dezvoltare SPIRITUALĂ pe care îl cultivăm toată viața.

Privind retrospectiv, ajungem să spunem: Eu nu sînt în stare de așa ceva, Altcineva m-a ajutat să fac așa ceva.

Altcineva e Duhul Sfînt.

A trăi prin credință versus a trăi prin vedere.

Sau gîndirea TEOLOGICĂ versus gîndirea logică.

Situația actuală la Biserica Providența este un exemplu clar de opoziție – gîndirea TEOLOGICĂ versus gîndirea logică.

Autoritatea spirituală versus autoritatea instituțională.

Contracultura SPIRITUALĂ versus cultura administrativă.

Gîndirea TEOLOGICĂ are o dimensiune teleologică – adică ne străduim să depășim gîndirea logică (cu detentă scurtă) pentru a trăi prin credință ÎN PLANUL lui Dumnezeu.

Un exemplu foarte cunoscut este cel al lui Iosif, care le spune fraților săi:

„Voi, negreșit, v-ați gîndit să-mi faceți rău, dar Dumnezeu a schimbat răul în bine, ca să împlinească ceea ce se vede azi, și anume, să scape viața unui popor în mare număr.” (Geneza 50:20)

Gîndirea TEOLOGICĂ are întotdeauna ca reper Divinitatea.

Nu iubim pentru că așa vrem noi, iubim pentru că așa vrea Divinitatea.

Iubim pentru că ne însușim gîndirea Divinității.

ASTA durează. Și are loc doar cu durere.

Școala însușirii gîndirii Divinității este cel mai important proces din viață (după cel al convertirii, care este lucrarea Divinității) și cel mai dureros.

Ne costă. Și ne costă enorm.

Dar merită.

Însuși Căpitanul (Evrei 12:2) a suferit și a disprețuit rușinea. Căci avea în mintea Lui bucuria care-I era pusă înainte.

Gîndirea TEOLOGICĂ disprețuiește rușinea și are repere extra-terestre.

În comparație cu gîndirea TEOLOGICĂ, Noemi Sălăjan sau oricine gîndește logic dă dovadă de o „candoare” precum cea a copiilor interesaţi doar de jucăriile lor, precum cea a adolescenţilor interesaţi doar de perimetrul lor relaţional îngust, precum cea a oamenilor maturi din punct de vedere al dezvoltării fizice și psihice, dar nu din punct de vedere SPIRITUAL.

Dreptul la viață privată și la imagine? Ha, ha, ha.

Un creştin nu are astfel de drepturi. :)))))

Căpitanul a zis: „Ferice va fi de voi cînd, din pricina Mea, oamenii vă vor ocărî, vă vor prigoni și vor spune tot felul de lucruri rele și neadevărate împotriva voastră!” (Matei 5:11)

Nu vreau să spun că nu e nevoie să ne apărăm viaţa privată şi imaginea.

Insist însă asupra faptului că gîndirea TEOLOGICĂ este mai importantă decît gîndirea logică.

Şi că ceea ce avem din punct de vedere SPIRITUL este dobîndit. Nu ne putem lăuda cu nimic.

Noi doar lucrăm cu pulsul voinţei noastre.

Ne lăsăm sculptaţi mai mult sau mai puţin de Mîna Domnului.

Situaţia de la Biserica Providenţa este, evident, una specială, în care sîntem sculptaţi de Mîna Domnului.

Nu este o situaţiune între două persoane sau între instituţie şi o persoană.

ÎNTOTDEAUNA e vorba de fiecare CONŞTIINŢĂ înaintea Divinităţii.

Întotdeauna Dumnezeu se adresează conștiinței, așa cum a făcut, de exemplu, cu David, prin Natan.

Ușa conștiinței nu se deschide ușor.

E nevoie de diverse moduri de a ajunge la conștiință.

Eu am folosit Internetul (de peste 15 ani), mesajele publice de diverse forme, dar și relaționările separate cu o persoană, fie pe Internet, fie față în față.

Zi de zi mă adresez CONȘTIINȚEI.

Conștiința are o natură supralogică, supraterestră.

Biserica duce mesajul Divinității conștiinței.

Gîndirea logică nu e suficientă pentru a percepe mesajul Divinității.

Avem nevoie de gîndire TEOLOGICĂ.

Iată cum gîndea Iosif (Geneza 45:5-9):

– Ca să vă scap viața m-a trimis Dumnezeu înaintea voastră

– Dumnezeu m-a trimis înaintea voastră ca să vă rămînă sămînţa vie în ţară şi ca să vă păstreze viaţa printr-o mare izbăvire

– Nu voi m-ați trimis aici, ci Dumnezeu; El m-a făcut ca un tată al lui Faraon

– Dumnezeu m-a pus domn peste tot Egiptul

În gîndirea logică, fiecare om crede că el gîndește. În gîndirea TEOLOGICĂ, creștinul crede că DUMNEZEU gîndește.

Gîndirea logică indică argumentul uman, gîndirea TEOLOGICĂ indică argumentul divin.

Pentru Iosif, TOT ce se întîmpla avea legătură cu planul lui Dumnezeu.

Pentru Iosif, Dumnezeu nu se ocupa cu nimicuri, ci cu mari izbăviri!

În gîndirea logică, ceea ce se întîmplă anul acesta la Biserica Providența are de a face cu reguli și decizii instituționale.

În gîndirea TEOLOGICĂ, situația are de a face cu Dumnezeu, cu planurile Lui, cu ceva ce a gîndit Dumnezeu.

M-am amuzat cînd un gardian a zis că datoria lui e să păzească Biserica Providența.

I-am răspuns în gînd: Dumnezeu este Cel care păzește Biserica Providența.

Mă gîndeam, desigur, la organismul eclesial, nu la betoane și orhidee.

Faptul că sîntem oameni care gîndim logic este minunat și este binecuvîntarea lui Dumnezeu.

Dar dacă gîndim TEOLOGIC este și mai minunat și este RĂSCUMPĂRAREA lui Dumnezeu.

Dumnezeu este cel care ne schimbă modul în care gîndim.

În gîndirea logică, suferința nu e logică.

În gîndirea TEOLOGICĂ, doar suferința e teologică.

Așa a zis Căpitanul.

Alin Cristea, 50 de ani, Oradea

Creștin postprotestant, evanghelic moderat, baptist conservator

Blogger, catrenist, relaționist

Nepotul lui Gligor Cristea, unul dintre pionierii credinţei baptiste în România

Editorul blogului România Evanghelică (49.000 de postări), al blogului RoEvanghelica (12.000 de postări) și al altor 100 de bloguri

Editorul revistei Oradea Evanghelică

Editorul revistei electronice File de istorie baptistă

Mogulul blogosferei evanghelice

Licențiat în teologie baptistă (Institutul Biblic Emanuel Oradea, 1999, cursuri la zi)

Licențiat în topografie minieră (Institutul de Mine Petroșani, 1993, cursuri la zi)

Președintele Asociației Thymos – 10 ediții ale Premiilor Thymos pentru bloguri evanghelice

“Evanghelicul român cu cea mai mare vizibilitate pe Internet” (Răsvan Cristian Stoica, 2011)

„Patriarhul blogurilor evanghelice” (Corneliu Constantineanu, 2014)

„A guru of media” (Sebastian Văduva, 2015)

„Arhivarul evanghelicilor romani” (Cătălin Dupu, 2015)

„Cel mai bun jurnalist creştin al momentului în România (Mihai Chiriguţ, 2006)

“Cel mai cu vechime jurnalist evanghelic în spațiul virtual” (Daniel Bulzan, 2007)

„Merită cu prisos titlul de Evangelical Media Champion (Mihai Ciucă, 2007)

„Prin intermediul internetului a trimis mii de mesaje informative creştinătăţii române din întreaga lume (Caius Obeada, 2007)

„Alin Cristea are un stil aparte de a spune lucrurile, șocant pentru mintea noastră de evanghelici, neevlavios de multe ori, dar este unul dintre puținii oameni care au imaginea de ansamblu asupra mediului evanghelic online…” (Laurențiu Balcan, 2014)

„Alin Cristea a stârnit (mereu) mai mult interes decât toți politicienii care au trecut (sau nu) prin UEO [Universitatea Emanuel Oradea]” (Marius Teodoru, 22 octombrie 2014)

„Alin imi plac la nebunie mesajele tale teologice ce proving din enciclopedia experientei tale, imi plac ca nu sunt biased, nu ai nici o influenta, you go sola Scriptura! Mi-ar place sa citesc o carte teologica marca Alin Cristea, teologie pura.” (Felix Macovei, 21 august 2017)

„Alinierea gandirii cu exprimarea verbala/in scris. Nu am intalnit pe nimeni care sa fie atat de deschis sa descrie ce gandeste (poate pentru ca ei considera ca e nepotrivit sau nu e relevant)…dar asta inseamna sinceritate si in parte, umblare in lumina. Noi…restul..ne fortam la o piosenie de suprafata (I’m still fighting with it)” (Darius Ile, 6 iulie 2017)

http://romaniaevanghelica.wordpress.com/alin-cristea

http://asociatiathymos.wordpress.com/referinte

Alin Cristea – un protestatar orădean împotriva corupției din guvern, dar și împotriva corupției din instituțiile religioase

Din seria SCRISORI DESCHISE

Reformațiunea administrativă și antireformismul spiritual – Scrisoare deschisă către Marius Birgean și Emil Bartoș (11.11.2017)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Emanuel din Oradea (01.06.2017)
Scrisoare deschisă către Consiliul Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România – 30 mai 2017
Ionescu la Capitală – Scrisoare deschisă către Biserica Penticostală Betel din București (30.05.2017)
Ionescu în deplasare – Scrisoare deschisă către Biserica Penticostală Poarta Cerului din Timișoara (27.05.2017)
Despre Cristian Ionescu – Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara (24.05.2017)
Egoismul penticostalilor – Scrisoare deschisă către conducerea Cultului Penticostal din România (23.05.2017)
Scrisoare deschisă către Ben-Oni Ardelean și ceilalți parlamentari evanghelici prezenți duminică, 26 februarie 2017, la Biserica Penticostală „Sfânta Treime” din Bistriţa (27.02.2017)
Scrisoare de dispreț față de baptiștii și penticostalii orădeni (11.02.2017)
Scrisoare deschisă către Consiliul Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România (07.07.2016)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara – 25 aprilie 2016
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara (04.02.2016)
Scrisoare deschisă către Uniunea Bisericilor Creștine Baptiste din România (29.04.2015)
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Golgota din Arad (17.02.2015)
Scrisoare deschisă către conducerea Cultului Penticostal din România (13.11.2014)
Scrisoare deschisă către Federaţia Baptistă Europeană (24.09.2013)
Scrisoare deschisă către pastorul Petrică Vidu (17.03.2012)

Din seria PROTESTEZ au apărut 44 de postări:

1. PROTESTEZ (26.03.2017)
2. Minciuna pastorului Ștefan Iluțan (27.03.2017)
3. PROTESTEZ – Replică lui Ştefan Iluţan (27.03.2017)
4. PROTESTEZ – 1 aprilie 2017 (01.04.2017)
5. PROTESTEZ – Stop mersului la biserică (02.04.2017)
6. PROTESTEZ – 6. Discernămîntul (03.04.2017)
7. PROTESTEZ – 7. Comitetul (03.04.2017)
8. PROTESTEZ – 8. Avanpremieră (04.04.2017)
9. PROTESTEZ – 9. A fost ora 19.00 (04.04.2017)
10. PROTESTEZ – 10. Cazuri și necazuri cu baptiști orădeni în presă (05.04.2017)
11. PROTESTEZ – 11. Puterea cuvintelor sau puterea IDEILOR? (08.04.2017)
12. PROTESTEZ – 12. Adevărul. Introducere (09.04.2017)
13. PROTESTEZ – 13. Adevărul. Alin Cristea (10.04.2017)
14. PROTESTEZ – 14. Adevărul. Teofil Stanciu (11.04.2017)
15. PROTESTEZ – 15. Adevărul. Post-adevăr (12.04.2017)
16. PROTESTEZ – 16. Adevărul. Adevărul nu poate fi compromis (13.04.2017)
17. PROTESTEZ – 17. Joia Mare (14.04.2017)
18. PROTESTEZ – 18. Vinerea Mare. Ghetoizarea (14.04.2017)
19. PROTESTEZ – 19. Sîmbăta Mare. Glorioasa Tăcere (15.04.2017)
20. PROTESTEZ – 20. Învierea. Îngerii (16.04.2017)
21. PROTESTEZ – 21. Ziua Mondială a Libertății Presei (04.05.2017)
22. PROTESTEZ – 22. Cultura protestului (06.05.2017)
23. PROTESTEZ – 23. Vocile critice la adresa emanuelismului negruţian (19.05.2017)
24. PROTESTEZ – 24. La Clubul Baptist Providenţa nu e voie în pantaloni scurţi (25.06.2017)
25. PROTESTEZ – 25. Scurte, despre papagali (26.06.2017)
26. PROTESTEZ – 26. Betoane și orhidee (29.06.2017)
27. PROTESTEZ – 27. Betoane și orhidee (2). Și despre deprimanta întîlnire de joia (30.06.2017)
28. PROTESTEZ – 28. Betoane și orhidee (3). Și gardieni (02.07.2017)
29. PROTESTEZ – 29. Betoane și orhidee (4). Și gardieni. Dar onoare? (03.07.2017)
30. PROTESTEZ – 30. Scurte, despre papagali (2) (04.07.2017)
31. PROTESTEZ – 31. Prohibiția Providenței (07.07.2017)
32. PROTESTEZ – 32. Din nou gardieni, din nou recursul la ADEVĂR (04.09.2017)
33. PROTESTEZ – 33. Din nou gardieni, din nou recursul la ADEVĂR. Completări (04.09.2017)
34. PROTESTEZ – 34. Guvernarea eclesială (1). Principii (07.09.2017)
35. PROTESTEZ – 35. Iar n-am fost lăsat să intru în Biserica Baptistă Providența din Oradea (21.10.2017)
36. PROTESTEZ – 36. Adevărul înainte de toate (27.10.2017)
37. PROTESTEZ – 37. Despre o sesizare și despre imaturitate spirituală (09.11.2017)
38. PROTESTEZ – 38. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea (17.11.2017)
39. PROTESTEZ – 39. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (1) (18.11.2017)
40. PROTESTEZ – 40. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (2) (18.11.2017)
41. PROTESTEZ – 41. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (3) (19.11.2017)
42. PROTESTEZ – 42. Ultimatumul dat lui Alin Cristea de Biserica Baptistă Providenţa Oradea. Completări (4) (23.11.2017)
43. PROTESTEZ – 43. Gîndirea logică și gîndirea teologică (24.11.2017)
44. PROTESTEZ – 44. Gîndirea logică și gîndirea teologică (2) (25.11.2017)

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s