Nu.
Samy Tuțac nu este „un om cinstit și corect”.
Samy Tuțac a modificat un document oficial.
Am prezentat situația în 7 iulie 2016:
Scrisoare deschisă către Consiliul Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România
Dar ÎNAINTE de această chestiune am atras atenția asupra Cazului Samy Tuțac, încă din februarie 2016:
Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara (04.02.2016)
Îmi exprimam atunci convingerea că este de DATORIA Bisericii Betel și de COMPETENȚA acestui organism eclesial (nu doar al unui grup de lideri ai bisericii) să-l confrunte pe pastorul Samy Tuțac, pentru a-i redimensiona figura publică conform unui set de principii creștine de bază: adevăr, relaționare (personeitate), cumpătare.
Apel pentru demiterea lui Samy Tuţac – Către pastorii baptiști din Comunitatea Timișoara (05.02.2016)
Mă adresam atunci pastorilor timișeni astfel:
ACUM e vremea să nu mai tăceți în fața lucrurilor care contează – contează CINE e președintele baptiștilor timișeni! (La Oradea nu mai contează cine e preşedintele baptiştilor bihoreni!)
Accentuez acum, fără echivoc, că nu sîntem în fața unui nou caz, ci avem de a facem cu același caz – Cazul Samy Tuțac.
E vorba de o personalitate gonflată, din seria baptiștilor ofiliți cu care ne-am procopsit în ultimii ani la cele mai înalte niveluri confesional-instituționale, precum Viorel Iuga și Paul Negruț, și alții, la alte niveluri, precum Doru Hnatiuc, Petru Vidu, Marius Cruceru etc.
Sintagma din titlu a folosit-o Samy Tuțac în comunicatul pe care l-a dat în 19 noiembrie pe unul dintre conturile sale de facebook:
„În calitate de președinte al Comunității Baptiste Timișoara și vice-președinte al Uniunii Baptiste din România trebuie să dovedesc sutelor de delegați la Congresul Cultului Baptist din România că, în mai 2015, au ales un om cinstit și corect.” (sublinierea mea)
http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=847211362112957&id=100004723037132
(Dacă nu puteți accesa cu Mozila Firefox, încercați cu Internet Explorer.)
Poate că în 2015 Samy Tuțac era „un om cinstit și corect”, deşi mă îndoiesc, avînd în vedere acţiunile sale ulterioare.
Dar în 2016, o dată cu modificarea unui document oficial, nu avem cum să îl considerăm pe Samy Tuțac… un om cinstit și corect.
Însă apelul pe care l-am făcut pentru demiterea lui Samy Tuțac a fost ÎNAINTE de acest moment.
Mi-am exprimat convingerea că pastorul Samy Tuțac nu e persoana potrivită pentru poziția de președinte al Comunității Timișoara (și sînt cu totul descumpănit cum o astfel de figură publică cu caracteristici nonpastorale a ajuns vicepreședinte național cu… pastorala!).
Din 2016 încoace, figura publică Samy Tuţac a confirmat diagnosticul pe care l-am pus.
Mai mult, tăcerea lașă a pastorilor timișeni e un semn și mai îngrijorător al situației actuale din Comunitățile Baptiste regionale, mă refer în primul rînd la conducerile asociațiilor regionale de biserici, dar și la figurile publice ale unor pastori, care ar fi trebuit să acționeze public pentru recuperarea demnității baptiste, măcar pe plan regional.
Samy Tuțac a devenit exponentul stigmatului pe care îl poartă, la ora actuală, baptiștii din România.
Alături, desigur, de alții care nu au „reușit” să se facă remarcați, într-ale stigmatului, chiar atît de mult: Viorel Iuga, Paul Negruț, Doru Hnatiuc, Marius Cruceru etc.
Dacă Marius Cruceru ar fi fost un blogger cu demnitate, un om integru căruia chiar îi pasă de ce se întîmplă în mediul confesional evanghelic românesc, demult i-ar fi demascat și sancționat public pe Viorel Iuga și Samy Tuțac, un cuplu toxic pentru destinele baptiștilor postdecembriști.
Din cîte știu, eu sînt VOCEA care am atras atenția în repetate rînduri asupra gafelor lui Viorel Iuga și asupra infracțiunilor lui Samy Tuțac, campionul tupeiștilor baptiști, care încă se afișează ca fiind… un om cinstit și corect!.
Să privim mai de aproape comunicatul său din 19 noiembrie 2017.
Samy Tuțac înșiră „calitățile” sale:
1. În calitate de pastor al Bisericii Baptiste Betel Timișoara
2. În calitate de om și creștin responsabil
3. În calitate de președinte al Comunității Baptiste Timișoara și vice-președinte al Uniunii Baptiste din România
4. În calitate de părinte
5. În calitate de pastor al Liceului Teologic Baptist Timișoara
6. În calitate de profesor invitat al Institutului Teologic Baptist București
Slavă Domnului că nu are şi o calitate la nivel european…
Bineînţeles, nu văd, avînd în vedere ce am scris pînă aici, cum am putea să îl considerăm pe Samy Tuţac un… creştin responsabil.
Pînă şi faptul că a dat un astfel de comunicat (cam idiot) îl descalifică în ceea ce privește maturitatea sa spirituală.
Să specificăm că nu este singurul vice-președinte al Uniunii Baptiste din România, ci unul dintre vice-președinți.
Să precizăm și că nu aceasta este denumirea instituției al cărei exponent este.
Instituția la care face referire se numește Uniunea Bisericilor Creștine Baptiste din România.
Cum am arătat cu altă ocazie, folosirea denumirii de Uniunea Baptistă induce o percepție publică a unei instituții de tip ierarhic, nu a unei asocieri de biserici.
Conform art. 86 din Statutul baptiștilor din România, Uniunea BCB din România (Uniunea Baptistă) este organul național de REPREZENTARE a Cultului Baptist din România. Uniunea Baptistă are scopul de a exprima unitatea spirituală și doctrinară a credincioșilor din România și de a REPREZENTA interesele generale ale bisericilor baptiste și ale celorlalte părți componente ale Cultului Creștin Baptist din România.
Atît în perioada dictaturii comuniste, cît și în epoca postdecembristă, există numeroase exemple de abuzuri ale celor care reprezintă asocierea, la nivel național, a bisericilor baptiste locale – biserica baptistă locală era prezentată în revista Cultului Baptist din 1927 ca fiind un „tip de republică”.
Samy Tuțac nu este un caz izolat de antireformism spiritual.
Este doar unul dintr-un șir de baptiști ofiliți, „oameni cinstiți și corecţi” care au pervertit semnificativ mediul confesional evanghelic din România şi diaspora.
Dacă o să apară în public în curînd Cazul Ioan Ardelean, nu o să fie nici o uimire…
Emanuelismul negruțian, prin exponenții săi nemernici – Paul Negruț, Florin Negruț (Florian Negruțiu), Doru Hnatiuc, Petru Vidu, Marius Cruceru, a ajuns să controloze, prin manipulare și merceneriat, o bună parte a mecanismelor confesionale, la nivel regional și național (și în diaspora), din mediul evanghelic românesc.
Samy Tuțac nu trebuie privit în afara contextului confesional baptist care produce astfel de „oameni cinstiți și corecți” (Iliescu, unde ești / nu doar tu vorbești povești).
Dimpotrivă, Cazul Samy Tuțac trebuie devoalat cît mai de aproape, pentru a fi identificate pîrghiile de influență ilegitimă de care abuzează cei care ajung să posede anumite funcții în organizarea cultică de tip baptist.
Teofil Stanciu, cel mai bun eseist dintre bloggerii evanghelici (peste 1.000 de bloguri în lb. română), a scris în 24 martie 2017:
„UEO și BBEO și-au câștigat o nedorită reputație de locuri în care este apreciată obediența și în care se practică manipularea.”
UEO – Universitatea Emanuel Oradea
BBEO – Biserica Baptistă Emanuel Oradea
Teofil Stanciu de fapt concluziona decisiv, înscriindu-se într-un lung șir de voci publice care, de-a lungul anilor, au criticat sistemul emanuelist: Dănuț Mănăstireanu, Alexandru Nădăban, Iulian Necea, Claudiu Dobra, Ciprian Sturz și, mai ales, Alin Cristea.
În astfel de condiţii, în care adevărul este pus la colţ, prin manipulări şi merceneriat, a nu protesta devine păcat!
„Fii biruitor, suie-te în carul tău de luptă,
apără adevărul, blîndețea și neprihănirea”
(Psalmul 45:4)
Primul lucru care se poate observa în comunicatul lui Samy Tuţac este că nu face apel la adevăr.
Samy Tuțac face apel la… funcțiile sale!
În ultimele săptămîni, de cînd criza de la Biserica Betel din Timișoara a escaladat, Samy Tuțac face exact ceea ce nu trebuia să facă – să fie prezent cu mesaje (pripite), de parcă Facebook ar fi carul de luptă pentru pastor…
Al doilea lucru care se poate observa, în comunicatul lui Samy Tuțac, este faptul că voivodul baptist de Banat aduce în spațiul public (pentru prima oară, din cîte știu), referințe la alte două persoane – cumnatul său și băiatul său.
Dar nu în scopul de a clarifica în vreun fel acuzațiile care i se aduc lui, din pricina lor.
Este trist că Samy Tuțac încă vorbește de poziția sa în Cultul Baptist din România și nu de poziția ADEVĂRULUI în Cultul Baptist din România.
Este Cultul Baptist din România un perimetru al ADEVĂRULUI? – iată întrebarea de prim rang.
Probabil lucrul cel mai clar din comunicatul lui Samy Tuțac este următoarea formulare:
„Nu am avut nici o vină cu privire la sustragerea unor bani de la Biserica Baptistă Betel Timișoara sau în atitudinea nepotrivită a fiului meu.”
Mă refer la partea în care nu e vorba de Samy Tuțac.
Samy Tuțac nu scrie că nu a existat sustragerea unor bani (de către cumnatul său) și nu scrie că fiul său nu ar fi avut o atitudine nepotrivită.
Dimpotrivă, modul în care e construită formularea ne face să înțelegem că 1) a avut loc o sustragere de bani (de către cumnatul său) și 2) fiul lui Samy Tuțac a avut o atitudine nepotrivită.
Ceea ce face însă Samy Tuțac este să se delimiteze de cele două incidente, clamînd nevinovăția sa.
Samy Tuțac ori nu pricepe, ori se face că nu pricepe că astfel de incidente sînt… la pachet.
Acum lui Samy Tuțac i se plătesc polițe din trecut. Așa fac pocăiții, „oameni cinstiți și corecți”…
Nu avem suficiente informaţii publice ca să putem evalua cît de corect e modul în care e tratat acum Samy Tuţac.
Dar avem suficiente informații, în ultimii 2 ani, despre modul incorect în care Samy Tuțac i-a tratat pe alții.
Demisia sa ar fi fost acum o soluție cît de cît normală.
„Demnitatea, iertarea și liniștea se pot obține dacă-ți recunoști greșelile.”, scria cineva zilele acestea în revista 22.
Cu atît mai mult, Samy Tuțac ar fi fost de apreciat dacă își declara solidaritatea creștină față de fiul său. Nu să îi acopere atitudinea nepotrivita, dar, totuși, e tatăl său și e… pastorul său.
Cum să nu fie, chiar și în cea mai mică măsură, autorul moral al acțiunilor fiului său?
Impresia pe care o lasă Samy Tuțac e că îi pasă mai mult să își trîmbițeze nevinovăția sa decît de fiul său și de biserica sa…
Nu am nici o rezervă în a fi de acord cu sancționarea lui Samy Tuțac de către Biserica Betel din Timișoare, care, după cîte am auzit, are adunare generală în 3 decembrie.
Demiterea lui Samy Tuțac ca pastor are consecințe la alte niveluri, el fiind președintele Comunității BCB Timișoara și unul dintre vicepreședinții Uniunii BCB din România.
Nu am nici o rezervă în a mă bucura că avansarea lui Samy Tuțac în cariera confesional-instituțională pare a fi ajuns la final (indiferent de rezultatele din 3 decembrie).
Consider că a devenit o persoană toxică pentru Biserica Betel, așa că nu am nici o rezervă în a aplauda despărțirea de Samy Tuțac, dacă va avea loc.
Reamintesc că nu privesc Cazul Samy Tuțac separat de SISTEMUL baptist actual din România (și diaspora).
În mod ipocrit, Samy Tuțac se prezintă ca unul care „a ştiut şi ştie ce este demnitatea şi onoarea”.
Nicidecum!
La fel de ipocrit este Samy Tuţac cînd se arată a fi „cu deplină încredere în organele abilitate ale Cultului Baptist din România”.
Chestiunea ACTUALĂ nu are de a face cu aceste „organe abilitate”, ci cu Biserica Betel din Timișoara.
Ora astrală se apropie pentru Samy Tuțac – (3) decembrie 2017.
Dar este și o oră astrală pentru baptiștii români, să-și aducă aminte de tradiția onorabilă de luptă pentru libertatea de conștiință și de expresie.
ACUM poate fi un moment de rededicare în ceea ce priveşte loialitatea faţă de ADEVĂR.
Samy Tuţac acuză „lipsa de reacție a Comitetului Bisericii Baptiste Betel Timișoara”…
Dar, mai mult, foloseşte expresia: „cu deplină încredere în justiţia din România”…
Aoleu!
Nu observăm la pastorul Samy Tuţac vreo îngrijorare pentru traumele pe care le provoacă bisericii pe care a păstorit-o… (Mă rog, unde a fost pe funcția de pastor…)
Dar sindromul victimizării e evident la Samy Tuțac…
Azi, 23 noiembrie 2017, pe site-ul Comunității BCB Timișoara a fost afișat un eveniment din Alba Iulia din 30 noiembrie – 1 decembrie, la care este invitat Samy Tuțac.
Exact asta n-ar fi trebuit să facă Samy Tuțac, cu cîteva zile înainte de adunarea generală din decembrie de la Biserica Betel din Timișoara.
Dacă și-ar asculta CONȘTIINȚA, ar reacționa altfel.
Mai bine zis, nu ar mai… reacționa.
Ar căuta stabilitatea SPIRITUALĂ, nu confesional-instituțională.
Probabil tocmai atuurile lui de pînă acum se vor întoarce împotriva lui, și mă refer la omul dinlăuntru…
Căci asta e direcția SPIRITUALĂ a Împărăției lui Dumnezeu – lucrurile care nu se văd, dar care se simt.
Aș putea scrie mai multe, dar mă opresc aici.
Am scris destule care pot fi spre folosul celor care citesc.
Mă îngrijorează și comentariile la comunicatul lui Samy Tuțac.
N-aș vrea să rămîn doar la ceea ce am scris.
Dacă Samy Tuțac vrea să mă sune, iată noul meu număr de telefon: 0723-014345.
Sau mă poate contacta pe Facebook, cum a făcut-o cu altă ocazie.
Mai mult, cu ultimii mei bani, sînt dispus să mă duc pînă la Timișoara, înainte de 3 decembrie, dacă Samy Tuţac vrea să stea de vorbă cu mine.
N-am mari speranțe, dar Samy Tuțac ar avea nevoie acum de un oponent onest, cum m-am declarat cîndva față de Marius Cruceru.
E adevărat că prima mea întîlnire cu Marius Cruceru a durat peste 6 ore. Și apoi ne-am mai întîlnit de cîteva ori.
Ba chiar am fost împreună pînă la Iași și înapoi, la Oradea, apoi și Tg. Mureș și înapoi. După care ne-am reluat boxul ideatic în public.
Nu am o astfel de bază (non)relațională cu Samy Tuțac.
Dar, la fel ca alții, poate să fie convins că sînt loial adevărului, nu fac parte din nici o grupare confesională partizană, nu mă prea impresionează funcțiile, inteligența sau talentele cuiva.
Mă impresionează fragilitatea umană a oricărei ființe, indiferent dacă este primar sau om al străzii, pastor sau șofer.
Samy Tuțac, mă refer la omul interior, este acum probabil în cea mai fragilă situație din viața sa. Pentru asta merită simpatia mea minimă. Nu însă și să renunț la severitate.
E clar, din relatările Bibliei și din cele din istoria Bisericii, că Dumnezeu lucrează în diverse moduri. Severitatea e unul dintre ele.
Să nu ne mirăm că avem parte de severitate. Să ne mirăm că avem parte de îndurare.
„Adevărul este unicul teren stabil pe care putem să pășim.” – Elisabeth Candy Staton
Din seria Cazul Samy Tuțac
19.10.2017 – Tupeistul Samy Tuțac (2)
18.10.2017 – Tupeistul Samy Tuțac
03.08.2016 – Infractorii Daniel Brânzei și Samy Tuțac
29.10.2016 – Samy Tuțac în toată splendoarea mediocrității lui guralive și pițifelnice
11.07.2016 – Cazul Samy Tuțac – Cronologie (11.07.2016)
07.07.2016 – Întrebări întrebăcioase (07.07.2016) – Cazul Samy Tuțac
07.07.2016 – Cazul Samy Tuțac, tot mai… complex
07.07.2016 – Scrisoare deschisă către Consiliul Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România
25.04.2016 – Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara – 25 aprilie 2016
21.04.2016 – Un comentariu pe contul Facebook al lui Samy Tuţac – 21 aprilie 2016
12.03.2016 – Atenție la dezinformările de pe contul Facebook al lui Samy Tuțac
16.02.2016 – Atenţie la dezinformările de pe contul Facebook al lui Samy Tuțac – 16 februarie 2016
09.02.2016 – Despre curaj, adevăr și responsabilitate – Replică lui Samy Tuțac
05.02.2016 – Apel pentru demiterea lui Samy Tuţac – Către pastorii baptiști din Comunitatea Timișoara
04.02.2016 – Scrisoare deschisă către Biserica Baptistă Betel din Timișoara
04.05.2016 – Oare va regăsi Samy Tuțac semnificația nonliturgică a Paștelui și semnificația nonliturgică a Învierii?
09.11.2015 – Încă un „editorial” impotent al voivodului baptist de Banat
12.08.2015 – Behăitul evanghelicilor români – Replică lui Samy Tuțac
21.12.2014 – Teologia rugăciunii… la evanghelici?