PROTESTEZ – 23. Vocile critice la adresa emanuelismului negruţian

Cînd Teofil Stanciu a scris în 24 martie 2017: „UEO și BBEO și-au câștigat o nedorită reputație de locuri în care este apreciată obediența și în care se practică manipularea.”, nu afirma nimic nou, de fapt concluziona decisiv, înscriindu-se într-un lung șir de voci publice care, de-a lungul anilor, au criticat sistemul emanuelist: Dănuț Mănăstireanu, Alexandru Nădăban, Iulian Necea, Claudiu Dobra, Ciprian Sturz și, mai ales, Alin Cristea.

UEO – Universitatea Emanuel Oradea
BBEO – Biserica Baptistă Emanuel Oradea

Avînd în vedere că 1). Teofil Stanciu e cel mai bun eseist dintre bloggerii evanghelici, și 2). face parte din Biserica Providența, fie și numai avertizarea lui ar fi trebuit să fie de ajuns pentru pastorul și/sau conducerea Bisericii Providența și/sau Biserica Providența de a renunța a-i invita tocmai pe principalii agenți de corupție din sistemul emanuelist: Paul Negruț, Doru Hnatiuc, Marius Cruceru.

Din nefericire, lucrurile s-au întîmplat taman pe dos: Doru Hnatiuc a predicat la Providența în 26 martie, Paul Negruț în 9 aprilie, Marius Cruceru în 14 mai.

Așadar, cei doi pastori emanueliști și pătrățosul Marius Cruceru au fost prezenți la Providența DUPĂ avertizarea publică clară a lui Teofil Stanciu, mai exact 1). la scurt timp după avertizarea publică, 2). toți trei reprezentanți de frunte ai emanuelismului negruțian, 3). întrun interval de timp relati scurt, de 6 săptămîni.

Să nu uităm: e vorba de Oradea, orașul simbol al evanghelicilor români, Mecca pocăiților din spațiul carpato-pontic-danubian, plin de pastori baptiști și penticostali, de diferite vîrste, competențe retorice și poziții instituționale.

În cele 7 duminici au fost invitați 2 pastori de la Biserica Emanuel şi mercenarul lor, Marius Cruceru, omul de conexiune cu spaţiul virtual, unde a performat nu puţine lupte de gherilă confesională, dintre care e de ajuns să menţionez campania de denigrare a lui Iosif Țon din 2010-2011.

Conducerea Bisericii Providența ar fi trebuit să dea dovadă de luciditate, de maturitate spirituală, de loialitate față de adevăr (loialitate care costă), de viziune (Providența nu face parte din constelația bisericilor aservite emanuelismului negruțian; chiar dacă s-ar întîmpla cumva lucrul acesta pentru perioada cît mai este pastor Ștefan Iluțan, IDENTITATEA Bisericii Providența, care are de a face cu istoria scurtă și tumultoasă de care a avut parte, va oferi cu totul alți vectori pentru viitorul Bisericii Providența).

Din nefericire, așa cum am mai afirmat, conducerea Bisericii Providența e alcătuită din creștini mediocri și aspectul acesta al realității comunității baptiste din cartierul Nufărul are consecințe importante, aproape greu de evaluat pe termen mediu și lung.

Cînd folosesc denumirea „creștini mediocri”, nu mă refer la creştini cu care nu vreau să am de a face, pe care i-aş numi creștini adormiți.

Poate că i-aș numi creștini ofiliți, dacă nu aș ști cum se raportează, cu un fel de respect, la figuri publice precum Viorel Iuga („penibilului imberb Viorel Iuga, noua plagă a baptiștilor”, cum l-a numit Dănuț Mănăstireanu), Samy Tuțac, Paul Negruț, Doru Hnatiuc, Marius Cruceru, pe care i-am numit, în mai multe rînduri, baptiști ofiliți.

Așadar, la nivel regional și național avem baptiști ofiliți, la nivelul conducerii bisericilor precum e Providența, avem creștini mediocri.

Mediocritatea ca păcat – iată un subiect pe care aș vrea să-l abordez, dar nu acum.

Acum mă refer la mediocritate doar ca fiind un aspect al vieții creștine individuale și comunitarecare poate fi identificat, evaluat într-o anumită măsură și care trebuie confruntat în numele adevărului și conform unor standarde escatologice.

„Chemarea creștină la o sfințenie radicală a vieții este, de asemenea, o problemă de escatologie inaugurată, adică, de a începe să trăiești în prezent după legile viitorului final.” (N.T. Wright)

A fi creștin mediocru înseamnă, pur și simplu, să ai standarde prea joase. Să te uiți la lucrurile care se văd. Să uiți că Dumnezeu vrea să facă mari isprăvi și, de asemenea, vrea ca urmașii lui Hristos să facă lucruri NEOBIȘNUITE.

Prioritățile Bisericii Providența nu ar trebui să fie betoanele, nici orhideele la ferestre.

Despre betoane și orhidee va fi vorba, însă, într-un alt mesaj.

Acum trebuie să căscați bine ochii și să vedeți cîte voci critice au fost la adresa emanuelismului negruțian.

1. Dănuţ Mănăstireanu

Unul dintre cei peste 25 de profesori care au trebuit să plece de la Universitatea Emanuel, o figură publică specială, cu care nu se compară niciunul dintre actualii profesori de la Universitatea Emanuel, Dănuț Mănăstireanu a fost mentorul lui Marius Cruceru cînd acesta își trăia tinerețea la Iași.

Încă din 2010, Dănuț Mănăstireanu a identificat influenţa lui Paul Negruţ asupra lui Marius Cruceru ca fiind de rău augur:

„In mod deliberat nu urmaresc disputele de pe blogul lui Marius. Am si asa destule pricini zilnice de enervare. Nu mai am nevoie de o sumedenie in plus. Desi am multa pretuire pentru talentele lui Marius si mai ales pentru ce era cindva – asa cum se stravede din cind in ceea ce scrie, asa cum am afirmat adeseori, am mari rezerve fata de ceea ce a devenit sub influenta paulina. Mai mult decit atit, sunt alergic la multi dintre cei care frecventeaza acel forum de discutii. Si aici nu ma refer la cei sinceri cautatori ai adevarului, ci la semidocii care cred ca stiu totul si pot pune cu usurinta etichete ieftine pe orice.”

http://dyobodiu.wordpress.com/2010/11/22/specialistilor/#comment-687

De asemenea, Dănuț Mănăstireanu îl consideră pe Paul Negruț – înconjurat de acoliții lui, desigur – ca fiind responsabil pentru dezastrul din ultimii 20 de ani de la Universitatea Emanuel.

2. Alexandru Nădăban

Alături de Alin Cristea și Dănuț Mănăstireanu, Alexandru Nădăban este un alt guraliv comentator al fenomenului pe care l-am numit cu sintagma emanuelismul negruțian.

La mijlocul anilor ’90, ne-a fost profesor de Istoria Bisericii, materia de care colegii mei s-au temut cel mai mult (așa că într-o sîmbătă înainte de examen ne-am întîlmit și le-am făcut rezumatul materiei în 6 ore, dacă îmi aduc bine aminte).

În 2010 (observați, mulţi dintre voi aflați după 7 ani ce au scris oamenii ăștia importanți), Alexandru Nădăban, care a predat 10 ani la Universitatea Emanuel (Istoria Bisericii, Eclesiologie, Erezii moderne, Istoria culturii şi civilizaţiei) scria:

„Nu pot să îi mulţumesc rectorului că în toţi aceşti zece ani a dus o politică de cadre bazată pe o etică situaţionistă cu tente clare de nepotism, fiind clar marcată de un clericalism neobişnuit pentru România şi o lipsă frapantă de atracţie pentru ucenicia creştină. În antiteză cu ultima zi de la LBC-LST în care directorul instituţiei Peter Cotterell, fost misionar în Etiopia ne-a spus că scopul LBC-ului de-a lungul a celor trei ani de studiu şi practică nu a fost să creeze mici Peter Cotterelli sau mici Nick Merceri (vice-principal), ci nişte mici Jesus Christ, Paul Negruţ şi echipa nu au reuşit să atingă un asemenea obiectiv.”

http://pasareaphoenixremixed.wordpress.com/2010/11/29/lumea-academica-3-ibeo-universitatea-emanuel-din-oradea

În același articol, aflăm și o chestiune interesantă:

„În biroul rectorului Paul Negruţ stătea rezemată de ceva timp o efigie din broz a primilor doi rectori, Iosif Ţon şi Paul Negruţ, ce a fost făcută şi adusă de un american pentru a fi fixată pe faţada noului campus în care Ţon nu a mai pus piciorul. Ştie cineva ce s-a întîmplat cu ea?”

3. Iulian Necea

Iulian Necea, cunoscut pentru anii cînd a fost profesor la Liceul Baptist Emanuel, tot în 2010 – an care poate fi marcat ca fiind climaxul emanuelismului negruțian, cînd lui Iosif Țon i s-a retras ordinarea de pastor în decembrie, iar în noiembrie Lucian Ciupe fusese nevoit să-și dea demisia ca pastor, la o săptămînă după ce Iosif Țon ținuse o săptămînă de studii; în 2011 i s-a retras ordinarea și lui Lucian Ciupe, avînd ca pretext Minciuna pastorului Doru Hnatiuc) – a avut un conflict amplu cu emanuelismul negruțian, pe larg prezentat în articolul său intitulat Scrisoare deschisă – Opriți minciunile și calomniile!:

„Ura viscerală a domnului pastor Florian Negruțiu nu s-a vindecat și domnia sa a continuat cu minciuni, calomnii și manipulări. De fapt domnului pastor nu-i sunt străine aceste metode.”

4. Claudiu Dobra

În 2008, Claudiu Dobra, în amintirile lui din studenţie la Universitatea Emanuel, scrie critic la adresa conducerii instituţiei. Iată un exemplu semnificativ (din cele scrise în episodul 20 aflăm că e vorba de pro-rector):

„Grupul nostru a avut posibilitatea de a oferi o porecla unui singur profesor. Aparent porecla era legata de modul de infatisare a profesorului. Insa cine a nascocit porecla a avut in vedere si un alt motiv – caracterul profesorului. Porecla era: pirania.

La inceput ne amuzam, chiar, de porecla, deoarece constructia faciala a dascalului ducea spre acest peste de prada, dar dupa ce am inceput sa-l cunoastem mai bine am realizat ca acest peste scotea in evidenta ceea ce ii placea lui cel mai mult sa faca: sa mus.

Partea proasta a fost ca niciodata nu a tinut cont pe cine musca. Pentru el, am impresia, era o placere in a ataca pe cineva.”

http://claudiuvdobra.wordpress.com/2008/01/22/episodul-12

5. Ciprian Sturz

În 2011, Ciprian Sturz, care practică medicina în Franța (dacă îmi amintesc bine), a scris despre experiența sa la Universitatea Emanuel:

„Am realizat (rememorand o sumedenie de intamplari) ca UEO e o masinarie uriasa care, daca i te impotrivesti sau esti altfel, te prinde, te toaca marunt si te scuipa afara.

Am realizat atunci ca UEO a fost creata pentru un scop nobil, dar ca uneori mijloacele nu mai conteaza, derapajele fiind puse in carca atingerii obiectivului.

Am realizat ca exista o uniforma UEO care imbraca intelectul si crezurile celor care sustin si intretin sistemul – care mi se parea rupt din Orwell.”

http://ciprians.wordpress.com/2011/05/13/experienta-mea-la-ueo-continuare

Despre Doru Hnatiuc:

„D. H. – un tip cu carisma, daca putem numi carisma miscarea felinelor in urmarirea prazii. De cate ori vorbeam cu el, imi transmitea o stare de agitatie lautrica, de parca as fi interogat de Gestapo. Probabil ca in ajutorul sau veneau atat aspectul fizic pe care i-l asimilam celor din SS si in special lui Himmler, cat si povestile (de groaza) care circulau pe seama lui (vezi intrebarile legate de viata intima, urmaritul pe gaura cheii)”

http://ciprians.wordpress.com/2011/05/08/experienta-mea-la-ueo

6. Alin Cristea

NIMENI nu a scris despre emanuelismul negruțian într-un mod atît de elaborat, organizat, documentat și convingător precum Alin Cristea.

Mai mult, cum am afirmat de cîteva ori, mă consider cel mai competent în ceea ce privește (sub)cultura evanghelicilor români.

Există două exemple de nivel de bază al discuțiilor care nu poate fi negociat:

1. Faptul că în istoria Universității Emanuel prezentată pe site-ul instituției apar nume ale emanueliștilor, dar nu și cel al fondatorului instituției, Iosif Țon.

2. Faptul că site-ul Bisericii Providența nu funcționează cel puțin de 1 an.

În primul caz, e vorba de una dintre manipulările grosolane ale păpușarului-șef, Paul Negruț, pe care le-am demascat cu altă ocazie astfel:

Incursiunile manipulatorii ale lui Paul Negruţ in istoria baptiştilor, jocurile psiho-intelectuale ale mercenarului Marius Cruceru, atît pe Internet, cît şi în diverse conferinţe, dar mai ales în seriile de la Iris Cluj şi Providenţa Oradea, „editorialele” impotente ale lui Samy Tutac, voivodul baptist de Banat, şi apariţia unui lider baptist naţional precum Viorel Iuga, care se laudă cu „peste 90 de cărţi şi broşuri pe tema familiei, tineretului, bisericii etc.”, dar personaj de o mediocritate debordantă, nu onorează istoria baptiştilor români (şi mondiali), fiind, de fapt, îngrijorătoare semne evidente ale încremenirii în proiect a baptiştilor români.

În al doilea caz, e vorba de o manifestare clară a mediocrității conducerii Bisericii Providența, mult mai preocupată de betoane (și orhidee la ferestre) decît de COMUNICARE în cel mai mare spațiu al omenirii, Internetul.

Mi-e tot mai teamă că e vorba și de o manipulare practicată de pastor și/sau comitet.

Precum se vede, Internetul / comunicarea prin poșta electronică ne oferă libertatea de exprimare, pentru care, alături de libertatea de conștiință, baptiștii au luptat întotdeauna.

Desigur, baptiștii din România, o țară aflată sub dictatura comunistă, arată ALTFEL decît baptiștii din țările occidentale, care au avut parte de instituții, (r)evoluții, momente civilizatoare.

Din păcate, pe lîngă ignoranța lor, baptiștii români dau dovadă de aroganță.

Numai penticostalii îi întrec!… Și în ignoranță și în aroganță!…

Dar, și dacă nu ar fi poșta electronică, care face comunicarea mai accesibilă, nu și relaționarea mai accesibilă, există posibilitatea scrisorilor. Cum am făcut cu vreo 10 ani în urmă, înainte să vină pastor Lucian Ciupe – am înmînat capilor de familie și altor persoane o scrisoare amplă despre situația bisericii.

Internetul a revoluționat comunicarea și relaționarea, dar nu sînt îndeajunse studii care să evalueze acest impact al ultimei revoluții din istoria omenirii.

În 2010, Emanuel Conțac, de la Institutul Teologic Penticostal București, scria pe blogul său:

„Blogosfera evanghelică devine periodic spaţiul unor dezbateri superificiale, isterice, dezinformate şi dezinformante. Există o specie de evanghelici care se isterizează din orice, care îşi dă cu părerea (isteric) despre orice, care le ştie pe toate, iar restul le deduce.

Când se întâmplă să mai fie şi niţel teolog, bloggărul evanghelic român din această specie se manifestă agresiv şi devine mic inchizitor.”

http://vaisamar.wordpress.com/2010/05/16/discutie-despre-pelagianism-fara-stirea-lui-pelagius

Marius Cruceru scria în 2012:

„Internetul este acea forţă de care merită să ne temem toţi, chiar dacă înţelegem cum funcţionează, dar mai ales dacă nu pricepem. […] Internetul ne oferă o memorie pe care n-o mai putem manipula nici unii nici alţii aşa cum dorim.”

Internetul, noul praf de puşcă

Marius Cruceru se referea la… domnul Iosif Ţon:

„…domnul Iosif Ţon şi mişcarea Străjerilor n-au prevăzut şi nici n-au evaluat corect puterea internetului…”

Dar sărmanul Marius Cruceru a căzut el însuși în capcană… El însuși a fost demascat de… puterea internetului.

Eu, Alin Cristea, zis Rotundu, i-am demascat gafele, dezinformările și MINCIUNILE.

Și nu doar lui…

Eu, Alin Cristea, am demascat gafele, dezinformările și MINCIUNILE emanuelismului negruțian, ai cărui cunoscuți exponenți sînt Paul Negruț, Doru Hnatiuc, Marius Cruceru, agenți ai corupției și mari amatori de…Biserica Providența în ultimul timp.

Tocmai ei NU ar fi trebuit să fie prezenți la Biserica Providența (nici în alte biserici cu renume).

Jocul pe care îl face pastorul Ștefan Iluțan este periculos.

Cum i-am spus într-o întrevedere (de 2 ore și jumătate) în biroul său în 9 mai 2017, cum se apropie de Biserica Providența (acești măgari nemernici – adaug acum), eu voi lătra.

Și, după cum se știe, dacă mă apuc să latru, o fac în mod conștiincios și eficient!…

PROTESTEZ împotriva corupției din guvern, dar și împotriva corupției din instituțiile religioase.

PROTESTEZ împotrvia dictaturii guvernanților, dar și împotriva dictaturii protestatarilor.

Vezi grupajul de informații:

Alin Cristea – un protestatar orădean împotriva corupției din guvern, dar și împotriva corupției din instituțiile religioase

Din seria PROTESTEZ au apărut 23 de postări:

1. PROTESTEZ (26.03.2017)
2. Minciuna pastorului Ștefan Iluțan (27.03.2017)
3. PROTESTEZ – Replică lui Ştefan Iluţan (27.03.2017)
4. PROTESTEZ – 1 aprilie 2017 (01.04.2017)
5. PROTESTEZ – Stop mersului la biserică (02.04.2017)
6. PROTESTEZ – 6. Discernămîntul (03.04.2017)
7. PROTESTEZ – 7. Comitetul (03.04.2017)
8. PROTESTEZ – 8. Avanpremieră (04.04.2017)
9. PROTESTEZ – 9. A fost ora 19.00 (04.04.2017)
10. PROTESTEZ – 10. Cazuri și necazuri cu baptiști orădeni în presă (05.04.2017)
11. PROTESTEZ – 11. Puterea cuvintelor sau puterea IDEILOR? (08.04.2017)
12. PROTESTEZ – 12. Adevărul. Introducere (09.04.2017)
13. PROTESTEZ – 13. Adevărul. Alin Cristea (10.04.2017)
14. PROTESTEZ – 14. Adevărul. Teofil Stanciu (11.04.2017)
15. PROTESTEZ – 15. Adevărul. Post-adevăr (12.04.2017)
16. PROTESTEZ – 16. Adevărul. Adevărul nu poate fi compromis (13.04.2017)
17. PROTESTEZ – 17. Joia Mare (14.04.2017)
18. PROTESTEZ – 18. Vinerea Mare. Ghetoizarea (14.04.2017)
19. PROTESTEZ – 19. Sîmbăta Mare. Glorioasa Tăcere (15.04.2017)
20. PROTESTEZ – 20. Învierea. Îngerii (16.04.2017)
21. PROTESTEZ – 21. Ziua Mondială a Libertății Presei (04.05.2017)
22. PROTESTEZ – 22. Cultura protestului (06.05.2017)
23. PROTESTEZ – 23. Vocile critice la adresa emanuelismului negruţian (19.05.2017)

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s