PROTESTEZ – 6. Discernămîntul

De-a lungul întregii istorii, Dumnezeu a cerut ca oamenii să judece cu dreptate.

„Să judecați după dreptate.” (Deuteronom 1:16)

„Deschide-ţi gura, judecă cu dreptate şi apără pe cel nenorocit şi pe cel lipsit.” (Proverbe 31:9)

„Ţi s-a arătat, omule, ce este bine, şi ce alta cere Domnul de la tine decît să faci dreptate, să iubeşti mila şi să umbli smerit cu Dumnezeul tău?” (Mica 6:8)

Isus Însuşi a zis: „Nu judecaţi după înfăţişare, ci judecaţi după dreptate.” (Ioan 7:24)

A nu ne lua în serios îndatorirea de a judeca cu dreptate înseamnă abdicarea de la responsabilitatea de a vesti dreptatea lui Dumnezeu, care a pus în conştiinţa oamenilor abilitatea de a discerne între bine şi rău și dorul după dreptate.

Pavel scria creştinilor corinteni: „Nu este între voi nici măcar un singur om înţelept, care să fie în stare să judece între frate şi frate?” (1 Cor.6:5)

Comunitatea creştină trebuie să genereze DREPTATE, apoi legile statului.

În numele adevărului şi al dreptăţii, de-a lungul anilor m-am ridicat, în diverse contexte, pentru a cere creștinilor evanghelici români să își dezvolte discernămîntul și să-l exercite.

Un cunoscut exemplu de discernămînt este cel al lui Pavel – pe Timotei l-a tăiat împrejur, dar pe Tit nu l-a tăiat împrejur.

Dumnezeu așteaptă din partea creștinilor să-și să își dezvolte discernămîntul și să-l exercite.

„Cercetaţi toate lucrurile şi păstraţi ce este bun.” (1 Tes.5:21) este un precept creştin care indică clar necesitatea exercitării discernămîntului.

Este evident că discernămîntul este diferit la adulţi, în comparaţie cu copiii.

În mod similar, discernămîntul este diferit la creştinii maturi, în comparaţie cu creştinii care au parte doar de laptele duhovnicesc.

Cred că nu este nevoie să amintesc că maturizarea are loc în cel puțin două feluri: prin evoluție și prin revoluție.

Devenim maturi, atît fizic, psihic, cît și spiritual, printr-un proces, dar și prin șocuri.

Eu m-am maturizat la 24 de ani, cînd am stat un an la Viena, singur, departe de familie și de biserica din Petroșani. În acel an (cînd a murit tatăl meu) am luat cele mai importante decizii din viata mea – m-am botezat, m-am căsătorit, m-am întors în Petroșani și mi-am continuat studiile.

Prin decizii ne maturizăm.

Mai exact, prin asumarea deciziilor. Unele decizii sînt, evident, proaste.

E important să ne asumăm propriile decizii, să învățăm din greșeli și să ne dezvoltăm discernămîntul.

Discernămîntul se dezvoltă pe baza unui sistem de valori.

Într-o biserică (oricît de închegat ar fi organismul eclesial) există mai multe criterii după care membrii gîndesc și acționează.

Dumnezeu așteaptă ca oamenii să judece cu dreptate.

Pentru aceasta trebuie temperate reflexele individuale, interesele de grup, umblarea după slavă deșartă ș.a.m.d.

Pavel scrie în 1 Corinteni 11:

„Mai întîi de toate, aud că, atunci cînd veniţi la adunare, între voi sînt dezbinari. Şi în parte o cred, căci trebuie să fie şi partide între voi, ca să iasă la lumină cei găsiţi buni.”

Biblia asta e… ciudată. Cu atîtea exemple rele!… O fi fost în vacanţă Dumnezeu cînd s-a scris Biblia. Noi, desigur, o scriam mai bine. Nu lăsam exemplele rele. Avem nevoie de încurajări, de mîngîieri, nu de atîta negativism. Avem nevoie de o teologie terapeutică, ce, de-aia venim la biserică / sîntem biserică, să ne batem capul cu atîtea certuri? Păi mai bine facem milostenii, nu?

NU!

Discernămîntul e ceea ce îl interesează pe Dumnezeu.

Și pe părinți ASTA ne interesează – copiii noștri să dobîndească discernămînt.

Dumnezeu nu vrea ca toți să facem același lucru.

Ce s-ar întîmpla cu Biserica Providența dacă toți tinerii s-ar hotărî să plece misionari în Africa? 25 de ani!

Discernămîntul spiritual nu are de a face cu preferințele noastre, ci cu voia lui Dumnezeu.

A nu judeca după dreptate este în contradicție cu voia lui Dumnezeu.

Aceasta este una dintre problemele Bisericii Providența și ale multor biserici din țară și diaspora.

Teofil Stanciu a demascat această problemă în următoarea formulă, pe care am repetat-o și o voi mai repeta:

UEO și BBEO și-au câștigat o nedorită reputație de locuri în care este apreciată obediența și în care se practică manipularea. Or acceptarea unor puncte de vedere diferite, critice, antipatice este un semn de normalitate, care ar putea dovedi că adevărul este mai prețuit decât supușenia slugarnică.” (sublinierea mea)

UEO – Universitatea Emanuel Oradea
BBEO – Biserica Baptistă Emanuel Oradea

„Politica determină cine are puterea, nu cine deține adevărul.” – Paul Krugman

Actuala conducere a Bisericii Providența poate determina cine are puterea decizională, dar asta nu înseamnă că deține adevărul în chestiunile pe care le-a ridicat Alin Cristea (și Teofil Stanciu și alții).

Faptul că mi-am exercitat discernămîntul în ceea ce privește modul (public) de abordare al chestiunilor are de a face cu maturitatea mea (spirituală), cu experiența IMENSĂ pe care o am pe Internet (cu preopinenții mei) și cu competența mea – din cîte știu, sînt cel mai competent analist al mediului confesional evanghelic românesc, mă refer în primul rînd la analizele bazate pe fapte, cifre, argumente.

Cîrcotelile puberilor întîrziați care nu pot concepe (ușor) că alții sînt maturi sînt de prost gust și se fac, din păcate, la oricee vîrstă.

Din motivele expuse mai sus, ar trebui să fie evident că avem nevoie și de evoluție și de revoluție.

Am oferit pe Internet mult material care să ajute la maturizarea evanghelicilor români – mă refer în primul rînd la grupajele de cîte 10 citate (sau 20) din peste 100 de cărți (poate 150).

De asemenea, am oferit grupaje de fotografii de la peste 100 de evenimente și am realizat doua albume cu 870 de fotografi si documente din istoria evanghelicilor români – IDENTITATEA confesională e un alt subiect important pentru oameni maturi, nu pentru țînci care dau din gură pentru orice nu le convine.

Folosindu-mi discernămîntul, am luat următoarea hotărîre: intenționez ca mîine să mă duc la întîlnirea comitetului, avînd cel puțin două obiective:

1) Să le atrag atenția „aleșilor” Bisericii Providenţa că lucrurile care ajung pe Internet pot să ajungă şi în ziare, cum s-a întîmplat anii trecut în legătură cu Paul Negruț și Iosif Țon. Chestiunile acestea trebuie tratate cu DISCERNĂMÎNT, nu cu o mentalitate de cartier / mahala.

2) Să propun următoarea variantă de „armistițiu” pentru perioada sărbătorilor pascale:

Dacă pastorul Ştefan Iluţan îmi va înmîna o hîrtie, semnată în faţa comitetului, pe care scrie „Îmi cer scuze publice pentru minciunile, dezinformările și bădărăniile pe care le-am scris la adresa lui Alin Cristea.” (atît și nimic altceva), voi suspenda mesajele mele publice pînă în 18 aprilie 2017.

Oferta mea e valabilă doar pînă la încheierea prezenței mele la întîlnirea comitetului și, în cazul acceptării ei, doar dacă nu apar alte elemente în perioada sărbătorilor pascale care vor determina suspendarea automată a „armistițiului”.

Acesta este al 6-lea mesaj public din seria PROTESTEZ.

1. PROTESTEZ (26.03.2017)
2. Minciuna pastorului Ștefan Iluțan (27.03.2017)
3. PROTESTEZ – Replică lui Ştefan Iluţan (27.03.2017)
4. PROTESTEZ – 1 aprilie 2017 (01.04.2017)
5. PROTESTEZ – Stop mersului la biserică (02.04.2017)
6. PROTESTEZ – 6. Discernămîntul (03.04.2017)

După cum se poate observa, mesajele sînt concepute astfel încît să fie de folos și cititorilor care nu fac parte din Biserica Providența (aflată în prezent sub asaltul emanuelismului negruțian).

Alin Cristea, 49 de ani, Oradea

Nepotul lui Gligor Cristea, unul dintre pionierii credinţei baptiste în România

Editorul blogului România Evanghelică (49.000 de postări), al blogului RoEvanghelica și al altor 100 de bloguri

Editorul revistei electronice România Evanghelică

Mogulul blogosferei evanghelice

Licențiat în teologie baptistă (Institutul Biblic Emanuel Oradea, 1999, cursuri la zi)

Licențiat în topografie minieră (Institutul de Mine Petroșani, 1993, cursuri la zi)

Președintele Asociației Thymos – 10 ediții ale Premiilor Thymos pentru bloguri evanghelice

“Evanghelicul român cu cea mai mare vizibilitate pe Internet” (Răsvan Cristian Stoica, 2011)

„Patriarhul blogurilor evanghelice” (Corneliu Constantineanu, 2014)

„A guru of media” (Sebastian Văduva, 2015)

„Arhivarul evanghelicilor romani” (Cătălin Dupu, 2015)

„Cel mai bun jurnalist creştin al momentului în România (Mihai Chiriguţ, 2006)

“Cel mai cu vechime jurnalist evanghelic în spațiul virtual” (Daniel Bulzan, 2007)

„Merită cu prisos titlul de Evangelical Media Champion (Mihai Ciucă, 2007)

„Prin intermediul internetului a trimis mii de mesaje informative creştinătăţii române din întreaga lume (Caius Obeada, 2007)

„Alin Cristea are un stil aparte de a spune lucrurile, șocant pentru mintea noastră de evanghelici, neevlavios de multe ori, dar este unul dintre puținii oameni care au imaginea de ansamblu asupra mediului evanghelic online…” (Laurențiu Balcan, 2014)

http://romaniaevanghelica.wordpress.com/alin-cristea

http://asociatiathymos.wordpress.com/referinte

Reclame
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la PROTESTEZ – 6. Discernămîntul

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s