PROTESTEZ – Stop mersului la biserică

Mesajele PROTESTEZ au apărut în ultima săptămînă:

1. PROTESTEZ (26.03.2017)
2. Minciuna pastorului Ștefan Iluțan (27.03.2017)
3. PROTESTEZ – Replică lui Ştefan Iluţan (27.03.2017)
4. PROTESTEZ – 1 aprilie 2017 (01.04.2017)

Al 5-lea mesaj apare tot ca urmare al faptului că pastorul Ștefan Iluțan a reacţionat pripit, exagerat şi în mod josnic la mesajele mele, „contribuind” cu minciuni, dezinformări și bădărănii la adresa mea.

Dar acest mesaj are de a face cu un subiect AMPLU, despre care am anunțat încă de anul trecut, și anume BISERICA.

Acum un an, la începutul lunii ianuarie, cînd s-au împlinit 10 ani de la „excluderea” mea (pentru că am ținut spatele pentru Biserica Providența în fața invaziei emanueliste, prin Comunitatea BCB Oradea), l-am anunțat pe Ștefan Iluțan că intenționez să scriu o scrisoare deschisă, probabil de 10 pagini, către Biserica Providența și l-am întrebat dacă nu vrea să ne întîlnim înainte de a demara demersul meu.

A zis că vrea…

Ne-am întîlnit la sfîrșitul lunii… mai.

Iată că a mai trecut un an de atunci și încă nu am scris ACEA scrisoare importantă, cu doi piloni principali – Adevărul și Biserica, așa cum le-am menționat unui grup de 3 bărbați (dintre care doi în comitet), care m-au prins într-o seară la o lungă discuție la biserică.

Timp de un an (la fel ca și în ceilalți ani) am adunat citate despre adevăr și citate despre biserică, cu speranța că vor fi folositoare.

Cea mai relevantă provocare o constituie însă îndemnul care se regăsește în titlul unei cărți: Stop mersului la biserică

Ea poate fi combinată cu audierea rugăciunii lui Francis Drake (1577) în lectura lui Emil Bartoș:

Am semnalat public aceste două provocări în repetate rînduri de-a lungul anilor.

Am scris un articol în 2004 în revista electonică Confesionala (pe care am editat-o în perioada 2002-2008):

Stop mersului la biserică

Autorul, un pastor cu experienţă de 20 de ani, atrage atenţia că accentul nu trebuie să cadă pe a merge la biserică, ci pe A FI biserică.

„Tradiţia ‘de a merge la biserică’ a devenit una din cele mai distrugătoare arme în mîna duşmanului. Lucrul acesta a fost şi continuă să fie privit ca şi unul din cele mai spirituale elemente din viaţa adevăraţilor creştini, însă, din nefericire, a fost pămîntul în care a încolţit şi s-a dezvoltat unul din cele mai distructive, înşelătoare şi demonice moduri de comportament care au existat vreodată de la începutul Bisericii. […] Acest concept al ‘mersului la biserică’ a cauzat o paralizie serioasă a trupului lui Hristos în domenii cum ar fi cel al evanghelizării, închinării şi modului de viaţă creştină zilnică. […] Sînt un susţinător fervent al adunării împreună a credincioşilor în mod regulat. Pentru rugăciune, părtăşie, închinare şi predicare a Cuvîntului, însă interesul principal al acestei cărţi se va concentra asupra modelului de ‘a fi’ Biserica lui Hristos, mai mult decît de ‘a merge la biserică’.”

Replicile mele publice au fost în același spirit:

Biserica nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Viorel Iuga (25.03.2017)

De ce să (NU) mergem la biserică – Replică lui Peter Rong și lui Samy Tuțac (23.10.2015)

Acum, odată încheiate politețurile informaționale, să trecem la urechielile… relaționale.

Pentru acesta voi extinde aici un anumit stil comunicațional pe care l-am consacrat în ultimii ani pentru a violenta urechile (și conștiințele) baptiștilor ofiliți (și ale penticostalilor nătîngi).

În al doilea său mesaj trimis prin email membrilor bisericii şi mie, pastorul Ştefan scrie următoarele:

„Alin, tu vrei să clarifici faptul că ești membru al bisericii Providența, dar știi mult mai bine decât mulți că membralitatea presupune legături frățești, părtășie, e adevărat, și din partea unora și din partea altora. Nu poți fi și frate și acuzator neînduplecat (ex față de Teo Tășădan, Aurel Burtic și alții), neiertător etc. Asta spiritual vorbind, scriptic e altă problemă (indiferent că accepți sau nu, excluderea ta din Biserica Providența a avut loc, este un fapt consumat). Dorința de a fi parte dintr-o biserică e bună, foarte bună dar chimia spirituală lipsește.”

1. Bă, pocăiţilor, cît de tîmpiţi puteţi fi?

(A fi prost ține de anumite circumstanțe ale vieții, însă a fi tîmpit este o ALEGERE, ține de modul de a reacționa în fața circumstanțelor vieții.)

Păi în perioada de după divorț – în 5 ianuarie 2013 m-am mutat în chirie, la două stații de tramvai de fosta locuință, ca să fiu aproape de fetița mea care împlinise 10 ani – nu era mai bine să stau mai retras? Astfel încît să existe o oportunitate de relaționare cu Biserica Providența mai degrabă pentru fosta mea soție, care o mai aducea pe fetiță din cînd în cînd la biserică.

Cum puteți gîndi atît de limitat și rău intenționat la adresa mea?

Căci, știu prea bine, nu e vorba doar de Ștefan Iluțan, ci și de membrii din comitet, creștini mediocri și fără experiență în ceea ce privește polemicile și problemele de relaționare.

Nu mă aștept ca vreunul să se ridice mai sus de nivelul jalnic al pastorului Ștefan Iluțan, cu totul dezinteresat de conflictul pe care îl am cu Teofil Stanciu, urmînd a mă adresa, în pasul 3, bisericii.

Nu doar că pastorul Ștefan Iluțan nu a priceput despre ce e vorba, dar a și folosit, în interes propriu, chestiunea de anul trecut, dînd naștere, în ultimele zile, la minciuni, dezinformări și bădărănii.

2. Bă, pocăiților, am zis de atîtea ori și mai zic: Nu vreau să fiu pocăit, vreau să fiu creștin.

Nu vreau să fiu ca voi, nu reprezentați repere suficient de înalte pentru mine, vreau să fiu ca Hristos și istoria Bisericii conține suficiente repere nobile – martiri și oameni ai credinței dedicați în primul rînd Împărăției lui Dumnezeu, și abia în al doilea rînd unei confesiuni.

Unul dintre motivele pentru care port cruce la gît (și am purtat barbă lungă) este tocmai acesta – să vă transmit că nu sînt ca voi, nu vrea să fiu ca voi, sînteți prea rigizi, ofiliți, conformiști, blegomani. Nu vreau să fiu creștin de duminică.

Bă, pocăiților, eu sînt mai baptist decît voi – atîția de la Biserica Providenţa (și de la Emanuel și din alte biserici din Oradea, din țară și din străinătate) -, cunosc și promovez tradițiile autentice ale baptiștilor, la care care voi renunțați așa de ușor, și lucrul acesta este vizibil pînă și în felul deprimant în care NU știți să purtați o polemică în spațiul public.

Filozoful englez John Locke (1632-1704) scria: „Baptiștii au fost primii care au propus lumii libertatea religioasă deplină; libertatea adevărată și dreaptă, libertatea egală și imparțială.”

În anul 1612, pastorul baptist Thomas Helwys îi scria regelui Angliei Iacob I:

„Regele este un om muritor, şi nu Dumnezeu; de aceea nu are nicio putere asupra sufletelor nemuritoare ale supușilor săi… Religia este o problemă între om și Dumnezeu. Lăsați-i să fie eretici, turci, evrei sau orice altceva. Regele nu va răspunde în locul lor înaintea lui Dumnezeu. De aceea, regele nici nu poate fi judecător între Dumnezeu și om.”

Aşadar, precum se formulează în Preambulul Statutului de organizare și funcționare a Cultului Baptist – Uniunea Bisericilor Creștine Baptiste din România, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 59 din 25/01/2008, „baptiştii consideră că libertatea religioasă este inalienabilă şi irevocabilă şi că nicio altă libertate nu este în siguranţă acolo unde nu există libertate religioasă”.

Bă, pocăiților, prin spiritul sectar de care dați dovadă și prin manipulările grotești pe care le practicați în biserici, în instituțiile confesionale și pe internet, dați dovadă că nu respectați libertatea de conștiință și sînteți, de fapt legaliști și gogomani.

Ar trebui să citiți de 7 ori sau de 7 ori cîte 7 ce a scris Teofil Stanciu zilele trecute:

UEO și BBEO și-au câștigat o nedorită reputație de locuri în care este apreciată obediența și în care se practică manipularea. Or acceptarea unor puncte de vedere diferite, critice, antipatice este un semn de normalitate, care ar putea dovedi că adevărul este mai prețuit decât supușenia slugarnică.” (sublinierea mea)

UEO – Universitatea Emanuel Oradea
BBEO – Biserica Baptistă Emanuel Oradea

Eu nu practic nici obediența, nici manipularea.

Nu sînt ca voi și nu există vreun motiv să fiu ca voi.

3. Bă, pocăiților, adevărul nu se negociază.

Pastorul Ștefan Iluțan minte cînd scrie că mie mi-ar lipsi „chimia spirituală”.

Păi dacă eu sînt loial adevărului şi voi nu, iar eu nu vreau să fiu ca voi, nu înseamnă că îmi lipseşte MIE… „chimia spirituală”.

Înseamnă că vă lipsește vouă!

Ai cui fii sînteți dacă mințiți, bărfiți și sînteți răi unii cu alții?

Sînteți în Împărăția lui Dumnezeu?

Că membri în Biserica Providența sau în altă biserică se pare că sînteți…

Dar care e relația Bisericii Providența cu Împărăția lui Dumnezeu?

4. Bă, pocăiților, păi nu-i mai bine că nu v-am deranjat cu prezența mea de prea multe ori în ultimii 11 ani, duminica, în LOCUL căruia îi spuneți, din tîmpenie, biserică?

Dacă sînt așa de rău precum mă zugrăvește pastorul Ștefan Iluțan (la îndemnurile cui?)…

Cum de anul trecut mă aprecia pentru loialitatea mea față de adevăr și acum mă descrie în culori atît de sumbre?

Da, cursul de polemică relațională nu se predă niciune, îl învățăm fiecare cum putem…

Istoria baptiștilor români e plină de conflicte. Iar a penticostalilor români și mai și!

Nu putem fugi de conflicte.

Dar putem învăța să le rezolvăm, acolo unde se poate, și putem învăța să fim loiali adevărului, să fim curajoși (fricoșii nu intră în Împărăția lui Dumnezeu), putem învăța să ne prețuim unii pe alții, chiar cînd nu sîntem de acord unii cu alții.

Fosta mea soție obișnuia să spună că a învățat de la mine să-și susțină punctul de vedere.

I-am răspuns că nu a învățat de la mine și cînd să facă pasul înapoi.

În multe rînduri, în relația cu Biserica Providența, eu am făcut pasul înapoi.

5. Fără nici o îndoială, fac parte din Biserica Providența.

Că nu mă plec în faţa regulilor tîmpite, e o altă discuţie.

Că nu accept abuzurile, manipulările, minciunile, dezinformările și TÎMPENIA, asta e cu totul altceva.

NU am fost exclus de biserică.

Există un act care mi-a fost trimis PRIN POȘTĂ acum 11 ani în care se specifica că nu mai întrunesc calitățile de membru.

Nu am recunoscut niciodată acea decizie, care NU a fost luată de Biserica Providența.

De aceea ședințele (au fost 4 adunări generale elective în jumătate de an, întrucît, în mod abuziv, Biserica Providența a fost împiedicată, de reprezentanții Comunității BCB Oradea, să-și aleagă conducerea) – în ACEA perioadă grea în care Alin Cristea a ținut spatele pentru Biserica Providența în fața invaziei Comunității BCB Oradea – începeau cu cuvintele: Îl rugăm pe fratele Alin Cristea să plece, că e exclus.

Ce tîmpenie! Să îl numești frate pe unul care e exclus.

Așa m-a numit în public (din reflex?) și Paul Negruț acum vreo 2 ani…

Iată ce a mai scris Teofil Stanciu zilele trecute:

„Sistemul nu pare să dispună de o procedură de asumare a erorilor grave. Din păcate, liderii par să fie datori să nu-și asume greșeli, iar dacă-și asumă ceva, să fie mereu lucrui nesemnificative sau derivate dintr-o virtute care dă pe dinafară (excesiv de blânzi, de îngăduitori, de darnici, de sinceri, de încrezători). Poate că acesta e unul dintre motivele pentru care recuperările „căzuților” sunt lente, iar reabilitările, rare. Căci cel demascat ca încălcător de norme își atrage nu doar o sancțiune (normală), ci și stigmatizarea comunității care poate fi definitivă.”

„Instituția mai importantă decât comunitatea. Bisericile baptiste beneficiază, teoretic, de autonomie. Cele penticostale țin la mare preț harismele. Dar în realitate, și într-un caz, și în celălalt, instituțiile gândite cu scop funcțional, administrativ și reprezentativ în relația cu statul au puteri mari, pot lua decizii peste capul comunităților locale.”

Bă, pocăiţilor, treziți-vă!

Dacă nu ați trăit cu demnitate, măcar să muriți cu demnitate!

Reclame
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s