O „conversație” pe contul Facebook al lui Ghiță Mocan

https://www.facebook.com/ghita.mocan/posts/1308651489226527

Ghiță Mocan a dat un citat:

“De ce ortodoxia românească nu a lăsat urme adînci în sufletele foştilor enoriaşi? Azi am o singură explicaţie: lipsa aproape totală de educaţie religioasă în rîndul ortodocşilor. Vă pot spune cu multă siguranţă şi sinceritate că într-un an de educaţie în cea mai banală grupare „pocăită“ se învaţă mai multă religie decît în 20 de ani în comunitatea ortodoxă. În familia „pocăită“, educaţia religioasă e permanentă, zi de zi, în toate acţiunile cotidiene.”

Excerpt From: Ernu, Vasile. “Sectanții.” Polirom.

A urmat un șir lung de replici (intercalate) între Alin Cristea și Ion Buga (nu știu dacă există o persoană reală cu acest nume), încerc să reconstitui cronologia lor.

1

Ion Buga: Citând un tip ateu sau ce o fi el… E comod să-ți dai cu părerea despre ceva care nici tu nu respecți. Apropo, la noi e plin de experți în de toate şi în fond în nimic concret. Căci, dă, e „democrație”…
Un amator îşi dă cu părerea despre alți amatori. Interesant şi captivant!

Alin Cristea: 1. AICI nu e vorba de cine e autorul citatului. Ci de relevanta citatului. 2. Dar Vasile Ernu e orice, dar nu un… amator.

Ion Buga: Ce respectă Vasile Ernu? Pe cine respectă Vasile Ernu? Vorbim așa din tavan despre lucruri abstracte? Dar cine este Vasile Ernu dacă nu e amator? Profesor universitar, academician? Chiar sunt curios să aflu.

Alin Cristea: Ba, gagauta, daca nu stii cine e Vasile Ernu, de ce te bagi in discutie? Informeaza-te INAINTE de a zice timpenii in spatiul public si consumindu-ne timpul. Dar, repet, nu de autor e vorba, ci de relevanta citatului.

Alin Cristea: Nu e nevoie sa fii profesor universitar sau academician ca sa observi fenomene dintr-un anumit spatiu social-confesional.

Alin Cristea: Ce, nu e clar ca in Romania domneste minciuna, coruptia, aroganta, timpenia?

Ion Buga: Nene needucat, Vasile Ernu este un produs promovat intens. Care e diferența între Vasile Ernu și Nicolae Guță? Căci ambii au părerile lor despre viață și au dreptul la opinie.
Acum orice proletar este cineva căci alți proletari îi ascultă.

Ion Buga: Peștele de la cap se împute căci în loc de intelectuali sunt o mulțime de pseudointelectuali care se bagă în seamă.

Alin Cristea: Ba, gagauta, MINTI, sint educat. Dar nu ma comport amabil cu hotii de timp! Daca nu stii care e diferenta intre Vasile Ernu si Nicolae Guta, nu poate fi decit o concluzie: esti ignorant. Ceea ce e dreptul tau. Dar e dreptul meu sa imi protejez timpul de astfel de hoti ignoranti care nu comenteaza la subiect. Spun a treia oara: nu de autor e vorba, multi puteau sa afirme acelasi lucru, ci de relevanta citatului.

Ion Buga: Proletarii sunt agresivi și fac atac la pesoană pe post de argument. Alții mereu se fac vinoveți pentru faptul că sunt needucați, dar se pretind educați.

Ion Buga: Dar s-o dăm pe latura matale. Să zicem că nu contează cine este Vasile Ernu, ci numai ce zice.
Are cumva un mod de trăire profund ortodoxă? Este un bun practicant? Și atunci? Amatorism cât încape. QED. La revedere.

Alin Cristea: 1). Ion Buga nu este la subiect. Nu de proletari era vorba. 2). Ion Buga vorbeste timpenii – nu era vorba de vreo persoana, ci de o IDEE. 3). Ion Buga vorbeste prostii – nu de pseudointelectuali era vorba. Oricit m-ar enerva optiunile politice ale lui Vasile Ernu (din cauza carora am racit relatiile cu el), el nu poate fi acuzat ca este un pseudointelectual. 4). Ion Buga vorbeste timpenii – nici Vasile Ernu nu poate fi acuzat de amatorism, nici Ghiță Mocan, care a propus citatul, nici Alin Cristea, care a comentat (cu competenta).

Ion Buga: Da, porcul zboară. Se pare că mergi la psiholog frecvent atunci când ai probleme în familie. Sau poate practici spiritismul.
Acum fără supărare, dar îmi dau și eu cu părerea precum o face Vasile Ernu, precum o fac restul.
Există o vorbă: hai, Vasilică, ș-om grăi nică. Așa și aici. Discutăm de dragul discuției, mai puțin cu faptele care lipsesc cu desăvârșire.
O fi Vasile Ernu vreun nou proroc și nu mi-am dat seama…

Alin Cristea 1). Ion Buga nu este, iar, la subiect si nu da vreun semn ca ar avea ceva pertinent de spus. 2). porc, psiholog, proroc – aceste elemente in plus de comunicare nu fac decit sa instituie o atmosfera de mahala. 3). IDEEA citatului lui Vasile Ernu, dat de Ghita Mocan, si completat de Alin Cristea, tine de FACTUAL, nu de imaginatie, supozitii sau dezinformari.

Ion Buga: Proletariatul mereu a lucrat cu lozinci și și-a impus părerea făcând abstracție de la realitate. Ce a fost de demonstrat s-a demonstrat, restul e umplutură inutilă. Discuție încheiată pentru mine.

Alin Cristea: Ar fi bine ca ignorantul Ion Buga sa fi incheiat discutia. A mai zis o data La revedere si nu s-a carat. Nu s-a demonstrat nimic, in afara de faptul ca Ion Buga e ignorant. Nu stie cine e Vasile Ernu, dar nici nu vrea sa afle, desi cica ar fi curios sa afle. Si, inca o data, nu e vorba de proletari. E vorba de o anumita IDEE, dar Ion Buga nu pare a fi in stare sa o discute. Daca un comunist sau un fascist sau un terorist ar zice: E clar ca soarele straluceste ziua, cei ca Ion Buga ar zice: dar cine e teroristul asta, sa ascultam ce zice?

Ion Buga: Nu mă interesează aberațiile matale şi nici nu mă interesează cine eşti căci deja singur te-ai dat de gol.
Comentasem căci aveam alte aşteptări de la Ghiță Mocan, cunoscându-l ca un tip select. Dar e dreptul fiecăruia să-l citeze pe Ernu, pe Guță sau pe Eba.

Alin Cristea: 1). Asa cum ziceam, Ion Buga nu si nu… Dupa ce a zis La revedere si dupa ce a zis ca discutia ar fi, cica incheiata pentru el, a revenit cu acelasi tip de comentarriu steril, fara sa fie la subiect. 2). Ghita Mocan e, intr-adevar, un tip select. Insusi faptul ca a dat un citat interesant dintr-un scriitor roman consacrat, Vasile Ernu, indica ceva in legatura cu eleganta sa. 3). Din nefericire, comentatorul Ion Buga a consumat timpul nostru (pretios) fara a tine cont nici de eleganta lui Ghita Mocan, nici de competenta intelectuala a lui Vasile Ernu (si nici de competenta intelectuala a lui Alin Cristea).

Ion Buga: Nene-proletar, dacă vei repeta la nesfârşit nişte tâmpenii chiar crezi că vor reflecta realitatea? Vin, plec, care ți-e problema? Sau ai nişte ticuri nervoase?

Vasile Ernu este un ignorant căci nu are nici o treabă faptică cu ceea ce zice. Cu acelaşi succes putea să-şi dea cu părerea despre neurochirurgie sau nave cosmice. Restul care acceptă părerea unui ignorant la fel sunt ignoranți.

Nicolae Guta – Nu conteaza cine esti [oficial video]

Competența intelectuală cațavenciană… :)))
Chiar pierd vremea cu un laudă-mă gură!

Alin Cristea 1). Ion Buga MINTE, nu sint proletar, Dar si daca as fi, nu vad care ar fi problema. 2). Ion Buga MINTE, nu am spus timpenii, deci nu am repetat timpenii. 3). Ion Buga MINTE cind se refera la Vasile Ernu ca fiind ignorant. Dimpotriva, Vasile Ernu are competenta intelectuala in legatura cu afirmatiile sale. 3) Ion Buga nu vrea sa ia in discutie contextul afirmatiilor in discutie (in discutia noastra, nu a lui Ion Buga, cu care eu nu discut, eu fac comentarii pentru cititori), ci continua cu aberatii. 4). Una dintre aberatii, care indica ca nu e un tip select, e introducerea lui Nicolaee Guta in discutie. Nu exista nici un motiv rezonabil pentru astfel de derapaje.

Ion Buga: În sănătatea alegătorilor… cari au probat patriotism si mi-au acordat… asta… cum să zic de!… Zi-i pe nume de!… A! Sufradzele lor; eu, care familia mea de la patuzsopt în Cameră, si eu ca rumânul imparţial, care va să zică… cum am ziţe… în sfârşit să trăiască!

Alin Cristea: Din nou, a cita oara?, Ion Buga nu e la subiect.

Ion Buga :)))
Cu respect, cu respect, stimabile rivoluționar de la 1848!

Ion Buga: PS Guță are aceeași calitate faptică ca și Ernu. Deci are tot dreptul omul spre a-i fi citată părerea. Of, viața mea…

Alin Cristea: Din nou, Ion Buga nu e la subiect.

Ion Buga: Proletariatul nu acceptă alte păreri. Și pretinde ca toți să gândească la fel.

FLORIN SALAM – CE MOR DUSMANII MEI

Alin Cristea: Ion Buga are derapaje uriase de ordin intelectual. Cica oricine care dreptul sa alature orice nume, in spatiul public!, din perspectiva calitatii… faptice. Pai Ion Buga MINTE si iar MINTE, in legatura cu Vasile Ernu si in legatura cu mine.

Ion Buga: Ai puțintică răbdare, stimabile! „Derapajele”-mi sunt în proprietarea mea, ce ai cu ele, monșer? Văd că-ți priesc manelele căci sunt precum părerile lui Ernu: despre viață, despre viață…

Alin Cristea: Ion Buga MINTE, nu am nici o legatura cu manelele, asadar nu au cum sa-mi priasca. Opiniile lui Vasile Ernu sint bine articulate intelectual si artistic.

Alin Cristea: Ghiță Mocan nu ar trebui sa permita in spatiul public pe care il administreaza astfel de derapaje nici la adresa lui Vasile Ernu, nici la adresa altcuiva.

Ion Buga: Dar care este derapajul? Vasile Ernu este cu stea în frunte?

Nene, adică lui Ernu i se permite să-și dea cu părerea despre alții, iar altora nu le este permis să-l pună la punct pe Ernu? Seamănă a politică proletară gen Accept…

Alin Cristea: Ion Buga din nou evita SUBIECTUL, care nu e despre o persoana, ci despre o IDEE – „într-un an de educaţie în cea mai banală grupare „pocăită“ se învaţă mai multă religie decît în 20 de ani în comunitatea ortodoxă.” Ion Buga nu contrazice aceasta idee, ci practica derapaje de ordin intelectual si moral. Cit despre Vasile Ernu, e clar ca e cu stea in frunte. Dar Ion Buga nu vrea sa accepte realitatea.

Ion Buga: Ernu dacă căuta să fie ortodox, să aibă un mod de viață profund ortodox, apoi nu scria astfel de aberații.
Nici nu caută, nici nu încearcă, dar deja este expert.
Aceasta nu este o idee, ci o manea a la Salam. Aceasta este realitatea proletarilor agresivi și intoleranți, care îi discută pe alții și le pretind să fie nu știu cum atât timp cât nici măcar nu au încercat personal să facă câtuși de puțin din ceea ce vociferează.

Alin Cristea: Ion Buga iar scrie timpenii. Dar MARI! Discutia nu e despre religia lui Vasile Ernu, nici despre proletariat. Cartea lui Vasile Ernu a aparut la una dintre cele mai prestigioase edituri din Romania, fiind de o factura inedita in cultura romana. De fapt, e vorba de o trilogie, din care au aparut primele doua: Sectantii si Banditii.

Ion Buga: Hopa, parcă ziceai „Ce, nu e clar ca in Romania domneste minciuna, coruptia, aroganta, timpenia?”… Dar există edituri prestigioase într-un astfel de context?! :)))

Alin Cristea: Din nou, Ion Buga nu este la subiect. Tema citatului era ca in mediile pocaitilor se face mult mai multa educatie religioasa, in familii, decit in mediul ortodox. Nimeni nu a contrazis pina acum aici aceasta IDEE. Faptul ca in Romania domneste coruptia nu exclude enclavele etice si profesionale.

Ion Buga: Tema era valabilă dacă o susținea cineva care era în temă, nu pe arătură.
Ce părere are marele guru despre manelele lui Guță? Serios, sunt curios! :)))

Alin Cristea: Ion Buga MINTE – tema e sustinuta de cineva care competent intelectual (si artistic), autorul: Vasile Ernu.

Ion Buga: Bine că nu Stalin c-apoi chiar nu exista loc de glume și interpretări. :)))

Alin Cristea: Nu era vorba nici de Guta, nici de Salam, nici de Stalin, nici de vreo alta persoana, ci de o IDEE.

Ion Buga: Era vorba că cineva se crede mai șmecher decât alții, învățându-i cum să trăiască, fără să-și aplice aceleași reguli. Șmecherie manelistă… :))

Alin Cristea: Ion Buga vorbeste prostii – cica cineva se crede mai smecher decit altii. Ghiță Mocan a dat un citat care nu indica asa ceva. Realitatea SERIOASA care transpare din citat e ca ortodocsii romani au ratat sansa unei educatii religioase consistente, care ar fi fost, de fapt, sansa Romaniei, cunoscuta acum peste tot in lume ca una in care domenste coruptia, minciuna si, se putea?, aroganta.

Ion Buga: Fii un exemplu faptic pentru ei! Dă un exemplu personal! Nu doar cu trâmbița. Hai că poți!

Alin Cristea: Ion Buga s-a trezit cu indemnurile. Dar striga de unul singur. Eu nu discut cu el, doar fac precizari pe care ar fi trebuit sa le faca de fapt administratorul acestui cont, Ghiță Mocan. In ceea ce ma priveste, am facut suficiente eforturi in viata mea pentru binele public, sint destul dovezi si aprecieri. Dar daca nemernicii precum Ion Buga nu recunosc locul unuia precum Vasile Ernu in cultura romana, cu atit mai putin locul unuia precum Alin Cristea in spatiul public.

Ion Buga: Sunt curios dacă Vasile Ernu este căsătorit și are copii.

Alin Cristea: Din nou, Ion Buga declara ca este curios. Dar nu pun mina sa se informeze. Oricum, nu era vorba de vreo persoana, ci de o IDEE. Oamenii care nu pot ataca o idee ataca oameni. Cu permisiunea altor oameni, precum Ghiță Mocan.

Ion Buga: Nu mă interesează și nici nu discutam despre ce a făcut Vasile Ernu în general, ci anume despre această idee emisă. Mai ales că despre asta tot insiști mătăluță. Însă dramatizezi ca o fată mare un subiect elementar: are Vasile Ernu o experiență bogată de viață ortodoxă? A aplicat Vasile Ernu o astfel de experiență în familia lui?

Ion Buga: Altfel este o manea căci nu are suport.

Dă o sursă să mă informez căci nu am găsit din ce am căutat. Nu fi răutăcios și luminează-i pe cei pe care îi consideri mai proști decât propria-ți persoană.

Alin Cristea: Gagauta asta de Ion Buga (o fi ca o fata fututa?) a aterizat intr-un perimetru gresit. Daca nu cumva si pe o planeta gresita. Ce il intereseaza pe el nu are de a face cu citatul propus de Ghiță Mocan, tovarasul de nemernicie al lui Ion Buga. Sa caute pe Internet informatii in legatura cu familia si religia lui Vasile Ernu, daca chiar il intereseaza. Vorbim de o figura publica, nu de tovara invatoare din generala a lui Ion Buga.

Alin Cristea: 1. Nu sint de acord ca tantalaul asta Ion Buga sa mi se adreseze la per tu. Eu nu discut cu el, eu fac precizari pentru cititori. 2. Ar fi culmea sa fac eu munca in locul unui hot de timp precum Ion Buga.

Ion Buga: Nu fi nervos, nene. Din câte văd această figură publică pe nume Vasile Ernu nu ar avea familie, ortodox nu e. Și atunci despre ce discutăm? Aa, emite omul o manea… Perfect, tocmai despre asta discutam.

Ion Buga: Crezi că cineva citește tot acest lung șir de aberații? Care cititori?! :)))
Nu vrei per tu, trebuia să nu începi cu per tu și limbajul pe care l-ai avut. Fii fericit!

Alin Cristea: 1). Ion Buga MINTE. Pai cum sa nu minta cind a zis clar ca nu a gasit informatiile dorite despre Vasile Ernu? Ce conteaza ce „vede” tantalaul asta de Ion Buga, daca nu vede… realitatea. Si daca nu o vede, atunci o inventeaza… Pai tocmai despre asta era vorba in citatul propus de Ghiță Mocan – in familiile pocaitilor copiii au parte de educatie religioasa, care presupun sa NU inventezi, sa nu minti, ci sa VEZI realitatea, iar daca nu o vezi, atunci tine-ti gura. In familiile ortodocsilor, educația nu e asa stricta. De aia e Romania, tara ortodoxa, asa corupta.

Ion Buga: Zi, să mori tu… Bagi mâna-n foc, mânca-ți-aș?
E limbajul manelist precum ideile lui Ernu. Fără supărare…

Alin Cristea: Stimati cititori, Ion Buga incearca din nou sa instituie atmosfera de mahala. Il consider vinovat peeadministratorul acestui cont, Ghiță Mocan.

Ion Buga: Stimați extratereștri, și eu care-l credeam vinovat pe Nicolae Guță… :)))

Alin Cristea: Ion Buga, fie si numai prin umorul sau de prost gust, este un specimen care ilustreaza starea bolnava a tarii noastre.

Ion Buga: Noroc că interlocutorul meu e perfecțiunea întruchipată. Altfel nu mai existam! Ave, Cezare! Ave!

Alin Cristea: Nu e in discutie perfectiunea nimanui. Si nu sint interlocutorul lui Ion Buga. Nu discut cu Ion Buga, fac precizari, doar, pentru cititori.

Alin Cristea: Guta, Salam, Stalin, Vanga, Cezar – orice baga Ion Buga, dar nu ce trebuie.

Ion Buga: L-ai omis pe Ernu din această listă…

Alin Cristea: Ion Buga, ca de obicei, are ceva de comentat, dar nu in spiritul discutiei. Daca el e atit de nemernic sa-l puna pe Vasile Ernu alaturi de mogildetele pe care le-a aminti, afurisit sa fie pentru nemernicia lui.

Ion Buga: Dă cu ranga sau cu sapa în cap. Ce te mai fofilași până acum făcând-o pe intelctualul?!

Alin Cristea: Iar vorbeste timpenii Ion Buga. Nu m-am prezentat ca fiind intelectual. Acum vreo ora gogomanul asta dadea de inteles ca as fi proletar. Cita stupiditate…

Ion Buga: Bănuiam că proletar cu ifose intelctuale care s-au dovedit a fi false. Vezi că mai greu, dar pricepuși într-un final că natura-ți agresivă și intolerantă nu poate fi cosmetizată la infinit.

Alin Cristea: Ion Buga MINTE, nu sint „proletar cu ifose intelectuale” (asta e timpit rau, ideologic vorbind, daca numai doua categorii cunoaste – proletarii si intelectualii). Discutia nu e despre vreo persoana, ci despre o IDEE – lipsa de educatie religioasa a comunitatilor ortodoxe, in comparatie cu comunitatile evanghelice (pocaitii).

2

Alin Cristea: Ion Buga FURA timpul nostru. Dupa ce l-a introdus pe Nicolae Guta, acum l-a adaugat pe Florin Salam. Nu exista nici un motiv rezonabil pentru astfel de artificii. Ion Buga nu e la subiect, nu pare a fi in stare sa discute IDEI.

Ion Buga: Fă o plângere la OPC… :)))

Guță, Ernu, Salam, care-i diferența? Căci faptic nu au treabă cu ceea despre ce își expun părerea. Deși maneliștii au mai multe tangențe faptice cu ceea ce cântă decât Ernu cu creștinismul în general.

Alin Cristea: Ghiță Mocan, nu ți-e jena sa permiti pe contul tau astfel de ticalosii? – „Guță, Ernu, Salam, care-i diferența?

Alin Cristea: Catre cei ce citesc comentariile – cartea lui Vasile Ernu nu este o carte „crestina”. Comentariile lui Ion Buga sint stupide, iyvorite din ignoranta si, evident, din resentiment.

Ion Buga: Cine este Ernu ca să-și dea cu părerea despre alții, fără ca ulterior a fi supus analizei ceea ce debitează? E vreun guru cumva? E vreo sectă a martorilor lui Ernu aici?

Alin Cristea: Din nefericire, Ion Buga nu vrea sa se informeze cine este Vasile Ernu, care are deja un loc in cultura romana. Mai rau, ne consuma timpul nostru pretios cu comentarii sterile si nemernice.

Alin Cristea: http://www.polirom.ro/catalog/carte/sectantii-5738

Ion Buga: E plin de astfel de „stele” promovate intens pe toate canalele media.
Regele e gol… http://www.povesti-pentru-copii.com/…/hainele-cele-noi…

Alin Cristea: Din nou, Ion Buga introduce elemente fara legatura cu „discutia”.

Ion Buga: Din nou rolul cațavencian nu poate fi supus contestării! Despre guru numai de bine! De aia e guru! Numai domniei sale i se permite să-i discute pe alți, stimabile!

nae catavencu din „O Scrisoare Pierduta” youtube.com

Alin Cristea: Din nou, Ion Buga nu comenteaza subiectul, ci apeleaza la artificii de puber intirziat, care isi au locul in curtea scolii, la gimnaziu.

Alin Cristea: Discutia iscata de citatul propus de Ghiță Mocan e foarte importanta, avind consecinte la nivel national – Daca ortodocsii ar face educatie religiosa pe bune copiilor lor in familie, ar exista sanse reale de reducere a coruptiei la nivel national (si international, ca sint foarte multi tineri romani in diaspora).

Ion Buga: Bine că nu într-un bar de drogați… :)))

Ion Buga: Ce ar fi ca Ernu și cei ca el să pornească dela propria persoană, prin exemplul personal? Dar să nu o facă pe deștepții dându-și cu părerea așa din senin și doar dându-le sfaturi altora cum cred că ar trebui să fie.
Cine l-a întrebat ceva pe Ernu?

Alin Cristea: Dupa cum nu e vorba nici de proletari, nici de Guta sau de Salam, nu e vorba nici de drogati. Ion Buga e indecent de gogoman.

Alin Cristea: Ion Buga iar incearca sa deturneze discutia. Nu e vorba de „Ernu si cei ca el”. Cine l-a intrebat ceva pe Ernu? O astfel de intrebare e stupida.

Ion Buga: :)))

Alin Cristea: Rinjila Ion Buga, deja cunoscut, aici, ca ignorant si nemernic gogoman, nu face fata unei discutii banale despre o IDEE.

Ion Buga: Da, exemplul personal, faptic, nu manele contează.
Nimeni nu-l împiedică pe Ernu să devină un bun ortodox și să-i lumineze pe restul cum să facă precum le pretinde.

Alin Cristea: Ion Buga spune timpenii peste timpenii. Discutia nu era despre religia lui Vasile Ernu sau a altcuiva. Discutia era despre o IDEE, si anume ca exista o diferenta MAJORA intre educatia religioasa practicata de ortodocsi și cea practicata de pocaiti in comunitate / familie.

Ion Buga: Vai, vai… Apropo, poți la fel să ne luminezi faptic. Cine te oprește să ne arăți faptic cum ar trebui să fie o familie ortodoxă? Hai să te văd ca exemplu la Trinitas TV. Voi fi mândru că am dialogat azi.
Nu doar să emiți enunțuri și etichetări sub pretext că ar fi idei.

Alin Cristea: Ion Buga vorbeste singur. Nu cu mine! Eu nu m-am mai adresat, de mult replici, lui, ci doar comentez pentru cititori. A introdus inca un element inutil – Trinitas. Discutia nu este despre vreo institutie religioasa.

Ion Buga: Hopa, gata cu bravada? La plăcinte înainte, la război înapoi? :)))
Pa-pa-gal…

Alin Cristea: Ion Buga delireaza. De unul singur. Si nu stiu despre ce bravada vorbeste. Eu nu am facut decit sa aplic procedurile mele obisnuite din ultimii ani, in astfel de situatii. Doar ca am fost mult mai moderat, avind in vedere ca sint pe contul lui …Vezi mai mult

Ion Buga: O adevărată dramă, dom’le! Cât patos, câtă deziluzie… Curat murdar!

Alin Cristea: Ion Buga nu pare ca stie ce vorbeste. Eu stiu ce vorbesc. Si stiu si ca si Ghiță Mocan stie ce vorbesc. Nu e vorba de nici o drama. Ghita Mocan are deja locul lui in mediul confesional evanghelic romanesc, i l-am recunoscut, nu o data, dar asta nu inseamna ca trec cu vederea lipsa de responsabilitate in astfel de cazuri. In situatii similare, mai grave, e adevarat, am intrerupt relatiile cu alte figuri publice.

Ion Buga: Hoțul strigă hoții.

Alin Cristea: Ion Buga e cazul standard de hot de timp. L-am dibuit de la inceput si m-am comportat cum m-as comporta cu un hot – cit mai sever, cit mai rapid, cit mai hotarit.

Ion Buga: Pentru mine este o relaxare să mai polemizez cu unul care trăiește în lumea lui pretinzând că e a tuturor. :)))

Alin Cristea: Ion Buga MINTE – nu polemizeaza cu mine, eu nu discut cu el. Iar din calitatea replicilor se poate deduce mai degraba ca eu POLMIZEZ, dar nu cu Ion Buga, ci cu timpenii, cu minciuni, cu badaranii.

Ion Buga: Auzi voci străine care-ți spun ce să faci?

Alin Cristea: Stimati cititori, 1). Ion Buga (daca exista cineva, real, cu acest nume) nu este la subiect; 2). a produs minciuni aici la adresa lui Vasile Ernu si la adresa mea; 3). incearca sa instituie atmosfera de mahala; 4). are derapaje majore de ordin intelectual si moral; 5). incearca sa deturneze discutia de la IDEI la atacul persoanelor; 6). este ignorant si arogant; 6) are dublu limbaj – cica ar vrea sa stie, dar nu face efortul sa se informeze; 7) este hot de timp. Atentie, asadar, la astfel de (ne)cazuri aici si oriunde altundeva pe Internet.

Ion Buga: Păzea, baba Vanga a prezis mai multe!

Alin Cristea: Din nou, Ion Buga apeleaza la tot felul de tertipuri nonintelectuale si nonmorale. Dupa ce i-a amintit pe Guta, Salam, Stalin, nu e de mirare ca o adauga pe Vanga. Lipsa de imaginatie culturala autentica a lui Ion Buga e crasa.

Ion Buga: Scriu şi eu despre ce pot precum o face Ernu.

Alin Cristea: Nu e adevarat ca Ion Buga scrie precum Vasile Ernu. Nemernicul scrie ca un nemernic, scriitorul ca un scriitor. Vasile Ernu e citat de altii, Ion Buga nu merita nici macar scuipatul nostru.

Ion Buga: Secta intelectuală a martorilor lui Ernu și toleranța. Proletariatul nu se dezminte, chiar dacă se pretinde de factură intelectuală :)))

Alin Cristea: A 7-a oara, stimati cititori: Nu e vorba de proletariat. Nemernicul Ion Buga continua cu aberatiile.

3

Alin Cristea: „Personajele – individuale si colective – despre care se vorbeste cu cea mai multa daruire de sine in aceasta carte nu sunt atat confesiunile crestine „minoritare“ in sine si in bloc, cum ar fi evanghelistii sau baptistii (din randul carora, de altfel, se trage si autorul), care fac subiectul cartii datorita statutului lor minoritar si dominat. As inclina sa cred ca „sectantii“ prin excelenta ai lui Ernu ar fi manifestarile cele mai eretice, sincretice si „revolutionare“ ale credintelor, grupurilor si dogmelor religioase din regiune. Prototipul „memorialistic“ al acestui soi aparte de „sectanti“ este reprezentat de strabunelul naratorului, Culachi, personaj central al cartii, a carui fire, se spune, „era un amestec straniu intre credinta neclintita, darzenia si revolta radicale ale rascolnicilor, etica puritanista si rigoarea evanghelistilor germani si ceva din nebunia mistica si aventura iudaica ale evreilor mesianici“.”

http://www.suplimentuldecultura.ro/index.php/continutArticolNrIdent/Special/11452

Alin Cristea: Vasile Ernu: Sectanții nu sunt disidenți. Ar fi prea puțin pentru ei….

… Ei nu se raporteaza la Leviatan, la puterea de tot felul in mod politic, ci religios. Efectele insa sunt politice. Disidentii, despre care am tot scris si pe care ii respect, sunt un soi de dictionar, balama al celor doua puteri hegemonice ale vremii. Ei fac parte simultan din doua lumi. Din pacate, noi avem mai degraba o disidenta, mai ales cea de dupa anii ’60, inchipuita si inventata post ’89. Dar avem cazuri precum Goma, Cornea, Tudoran care merita tot respectul.

Sectantii sunt insa radicalii care nu prea merg la compromis. Ei stiu un lucru: daca puterea ne baga in Gulag atunci asta inseamna ca noi contam, ca se tem de noi, ca noi suntem cei corecti si alesi. Pedeapsa si suferinta erau un semn al calitatii. Ei aveau un cu totul alt tip de relatie cu puterea, iar actele lor de multe ori aveau un efect de o radicalitate politica greu de imaginat pentru intelectuali. De exemplu, ei nu doar ca nu acceptau nici o forma de colaborare cu puterea (nu acceptau sa intre in partid), dar nu acceptau nici ca ai lor copii sa devina membri UTC. Efectele erau dure pentru ca masinaria de stat se punea in functiune: persecutii, restrictii, limitarea accesului si a sanselor pentru dezvoltare. Arat multe situatii de viata care pun in conflict grupul cu puterea, dar si tehnici prin care ei reusesc sa rezolve situatii foarte complicate si chiar sa utilizeze resursele si sa controleze timpul. Asta e foarte complicat pentru ca resursele si timpul sunt controlate intotdeauna de putere. Ei au inteles ca trebuie sa scoata timpul si resursele de sub controlul puterii daca vor libertate. Ei chiar reusesc sa construiasca lumi si economii alternative. Despre aceste lucruri la noi nu se prea vorbeste, dar aici se afla unul dintre cele mai interesante fenomene din comunism.

http://www.suplimentuldecultura.ro/index.php/continutArticolNrIdent/Interviu/10512

Alin Cristea: „Sectanţii este un hibrid inclasabil, corespunzînd identităţii hibride a autorului însuşi. Există aici şi elemente de roman nonfictiv, şi de eseu, şi de istorie sau de antropologie culturală – o literatură fusion, în care analiza politică, socială, istorică şi religioasă sînt unificate de fantasmele experienţei personale şi de subiectivitatea unui eu explorator ce încearcă nu să judece, ci să cunoască lumea de unde vine, pentru a se înţelege pe sine. Şi încă: o literatură care incită nu doar prin experienţele transfigurate „literar“, ci şi prin ideile puse în joc sau prin datele socioistorice şi antropologice despre Bugeac (Basarabia de sud), prin informaţiile documentare despre comunităţile sale etnice şi religioase, despre relaţiile dintre ele şi opoziţia lor faţă de puterea de stat etc.”

http://www.observatorcultural.ro/articol/saga-nostalgica-a-sectantilor-lui-vasile-ernu-i

Alin Cristea: „Firea străbunelului meu era un amestec straniu între credinţa neclintită, dîrzenia şi revolta radicale ale rasolnicilor, etica puritanistă şi rigoarea evanghelicilor germani şi ceva din nebunia mistică şi aventura iudaică ale evreilor mesianici. Acestea au fost ingredientele de bază care au produs o poţiune greu de imaginat într‑un singur flacon. În ciuda locului vitreg şi a vremurilor tulburi, el a avut totuşi cîteva realizări extraordinare.” (p. 75-76)

Sectanții – Vasile Ernu, Editura Polirom, Iași, 2015, 376 p.

Alin Cristea: „La doar zece ani de la Revoluţie, în URSS existau deja peste 25.000 de „comune sectante“, care aveau autonomie şi o viteză de dezvoltare foarte mare. Poate şi asta l‑a făcut pe René Fülöp‑Miller să scrie faimoasa carte numită Spiritul şi chipul bolşevismului, publicată în 1926, în care susţinea că bolşevicii ar fi o sectă religioasă cu rădăcini în una dintre mişcările rascolnicilor, numită „hlîstî“. Total fals. Cert este că ei s‑au folosit şi de comunităţile religioase marginale în acţiunea lor politică, însă acest tandem nu avea să dureze prea mult, pentru că dumurile celor două entităţi urmau direcţii radical diferite.

Una dintre primele comunităţi în care au trăit ai mei se numea Poarta raiului, iar alta, unde erau mai mulţi evrei, se numea Sînul lui Avraam. Nu departe de noi era şi un colhoz pentru ţigani, pe care au încercat să‑i scoată din şatră şi să le construiască locuinţe, să‑i organizeze. Se numea Noua şatră. Noi îi ziceam ironic Ultima şatră.” (p. 90-91)

Sectanții – Vasile Ernu, Editura Polirom, Iași, 2015, 376 p.

Alin Cristea: Care este miza lui Vasile Ernu prin publicarea acestei trilogii (le reamintim cititorilor ca Sectantii este primul volum din Mica trilogie a marginalilor)?

Miza reiese, cred, din continut, nu din „obiectivul” propus. Sint teme care pe mine ma obsedeaza. Sint intrebari la care caut raspuns, ma framinta. Eu nu scriu „carti cu miza”, ci mai degraba cred ca sint obsedat de „teme cu miza” si de subiecte care ar trebui sa ne framinte in vederea intelegerii actualitatii si a viitorului.

Tema majora a trilogiei este despre felul in care vad marginalii lumea. Eu cred ca lumea arata radical diferit prin ochii marginalilor. Eu cred ca tehnicile lor de lupta si rezistenta sint foarte diferite de cele ale majoritarilor. Si noi nu stim mai nimic despre istoria, viata si modul lor de a rezista. Mie mi se par teme foarte actuale, care vor fi tot mai acute. Cum imi place mie sa spun: cartea mea este despre salvare, insa o salvare care nu este despre religie, ci despre social, economic, politic, lasind religiosul in seama fiecaruia. Salvarea de acest tip este individuala, dar nu poate avea loc in afara grupului.

Vasile ERNU in interviu cu Jovi ENE, 4 august 2015, pe filme-carti.ro

Alin Cristea: Ceea ce impresioneaza in primul rind la aceasta carte este faptul ca, la prima vedere, cititorul nu s-ar fi asteptat sa fie scrisa de un autor ca Vasile Ernu. Acesta din urma este cunoscut pentru publicistica sa politica si pentru volumele despre viata de zi cu zi din Uniunea Sovietica, asa cum razbatea aceasta printre interstitiile aparatului de coercitie al Statului sovietic. Dar tocmai despre viata de zi cu zi din Uniunea Sovietica este vorba si in acest nou volum, numai ca dintr-o noua perspectiva, aceea a unui sectant. Da, Vasile Ernu este un sectant. Nascut, in caz ca nu s-a aflat pina acum, in URSS. Sectantii urmareste povestea familiei incepind cu sfirsitul secolului al XIX-lea, atunci cind Culachi, unul dintre strabunicii autorului, il intilneste pe Iosif Davidovici Rabinovici, un asa-numit „evreu mesianic”, si se insoara mai apoi cu fiica ucenicului acestuia, Katrina. Evreii mesianici sint, in cuvintele autorului, o „secta” sau un „grup religios aparut din rindul evreilor, dar extins si la membrii altor confesiuni, care combina traditia iudaica si credinta crestina, incercind sa refaca crestinismul originar” (p. 7). Evreii mesianici respecta atit sarbatorile evreiesti, cit si pe cele crestine. Au ca zi de repaos saptaminal simbata, nu duminica, si cred in Isus ca fiind Mintuitorul, Fiul lui Dumnezeu.

Emanuel COPILAS, 26 iunie 2015, in Observator cultural nr. 778

Alin Cristea: Cartea lui Ernu, o spun imediat ca sa nu uit, are marele merit de a arata o Basarabie extrem de neomogena, cu etnii diferite, cu confesiuni religioase diferite. Cu genealogii, mai adaug, chiar a familiilor romanesti, pline de rusi, ucraineni, turci, tatari, evrei, polonezi etc. Si apoi fetele oamenilor vorbesc de la sine: profiluri romane, ochi mongoloizi cu epicantus, nasuri carne nostime presarate cu pistrui. La o azvarlitura de bat de Rezina, la Vadul Rascov, se gaseste cel mai mare cimitir evreiesc din Europa de Est. Diversitatea aceasta extraordinara este marea bogatie a Basarabiei si, totodata, este garantia ca o unire cu Romania pe baza unor lozinci prostesc nationaliste ca Sintem romani si punctum ori Basarabia pamint romanesc nu va avea loc niciodata.

Vasile DRUTA, 21 decembrie 2015, pe bookhub.ro

Ion Buga: Dandanache: Ei, uite asa, cu meritele mele, coniţă, vezi! Era cât p-aţi, dar stii, cât p-aţi… Întreabă-mă, neicusorule, să-ţi spui: nu vrea comitetul ţentral si paţe; ziţea că nu sunt marcant. Auzi, eu să nu fiu marcant… Am avut noroc,Alin Cristea Ion Buga vorbeste. Dar nu cu mine. Eu doar fac precizari pentru cititori. Cit despre exemplul meu personal, amintesc a doua oara ca sint suficiente dovezi publice despre eforturile mele din multi ani in interesul public. Dar ma indoiesc ca nemeernicii paranoici precum Ion Buga vor sa aiba de a face cu… realitatea.

Ion Buga: Ca exemplu despre viața familiei matale în ortodoxie… Cum ar trebuie să fie restul? Rogu-te postează un mic filmuleț, ceva… Luminează-ne căci aceasta era tema discuției.

Alin Cristea: Ion Buga tot smecher se crede. E neam prost, de fapt. Nu are rost sa-l bagam in seama (eu si cu mine). Nu merita nici macar scuipatul nostru.

Alin Cristea: Discutia nu era despre o anumita religie, ci despre educatia religioasa dobindita intr-un anumit context religios (minoritar) fata de alt context religios (majoritar).

Ion Buga: Tocmai, nene, că cei ca tine se cred șmecheri căci nu au nici o tangență cu ceea ce discută, dar discută.

Alin Cristea: Nu v-am spus, stimati cititori, ca astfel de nemernici nu merita nici macar scuipatul nostru? Gogomanul asta arogant nu vrea sa se lumineze. Vrea doar sa deturneze discutia.

Ion Buga: Tocmai că cei ca tine și Ernu pretind să lumineze, dar numai cu sfaturi pentru alții pe care voi nici măcar nu le-ați încercat pe propria piele. Așa e că îi considerați pe restul drept prostime?

Alin Cristea: Mai exact, ii consider pe multi TIMPITI. Spre deosebire de prosti, care sint asa datorita unor circumstante ale vietii, timpitii sint cei care ALEG sa fie asa, in urma deciziilor pe care le iau in fata circumstantelor vietii. Despre imensitatea prostiei s-au pronuntat multi, printre care Einstein si Umberto Eco.

Alin Cristea: De asemenea, despre pericolul pe care il reprezinta prostia pentru societatile umane s-au pronuntat multe minti luminate.

Ion Buga: Oricum nu ai nici un drept să-i înveți ceva care personal nu respecți. Experimentează mai întâi pe propria-ți persoană, apoi învață-i pe alții. Altfel riști să rămâi mai prost decât cei pe care îi inveți.

Alin Cristea: Avind in vedere pericolul prostiei si al timpeniei, cu atit mai mult e importanta educatia religioasa. Despre ASTA era vorba.

Alin Cristea: Ion Buga MINTE, nu e adevarat ca nu as respecta ceva ce invat pe altii. Dar, asa cum nu are informatii importante despre Vasile Ernu, nemernicul asta ignorant nu are nici despre Alin Cristea.

Alin Cristea: Discutia nu este despre vreo persoana, ci despre educatia religioasa, mult mai prezenta in mediile religioase minoritare decit in sfera confersionala ortodoxa majoritara.

Ion Buga: Ernu are familie? Ernu a avut un mod de viață ortodox?

Un studiu științific se bazează pe fapte, pe dovezi, altfel este ficțiunie. Deci Ernu dacă nu aduce exemplul său personal că a încercat, a făcut, a dres, dar acesta este rezultatul, atunci totul este o FICȚIUNE. Produsul fanteziei lui.

Ion Buga: Ignoranți sunt cei care vin cu fanteziile proprii pretinzând ca restul să le ia drept teorii serioase.
Mergeți și plimbați ursul împreună cu Guță și Salam…

Alin Cristea: Ion Buga revine la rationamentul sau stupid de slab. Nici macar nu are informatii importante despre Vasile Ernu, dar se pronunta la adresa lui (dupa cum, fara sa aiba informatii semnificante, s-a pronuntat si la adresa mea). Ion Buga nici macar nu pare a constientiza ca e vorba de o carte si de o trilogie… Cei care au recenzat cartea au apreciat-o, am dat citeva exemple aici, din care rezulta motivele pentru care cartea e importanta in cultura romana.

Alin Cristea: Ion Buga ar trebui, de fapt, sa plimbe ursul… Nici macar nu stie despre ce vorbeste, dar palavrageste nestingherit. Ce nemernic!

Ion Buga Lasă că și opera lui Guță sau Salam are recenziile sale.
Dacă nu cunosc apoi adu dovezi, nu tot te ascunde după deget. Nene, DOVEZI, nu povești.

Ernu este un muritor, nu o axiomă veșnică. Ernu nu este Lenin! :)))

Alin Cristea: Ion Buga delireaza. Poate nu stie ce inseamna recenzie, ce inseamna cultura, ce inseamna… dovezi. Pai cartea lui Vasile Ernu are tot felul de dovezi, dar e clar, nu?, ca Ion Buga nu e interesat de dovezi, nu e interesat de opera lui Vasile Ernu in cultura romana. Sa pui numele lui Vasile Ernu alaturi de cele ale lui Guta si Salam e dovada suprema de timpenie – Ion Buga nu e prost, dar e timpit, ALEGE sa fie timpit.

Ion Buga: Nu, nene, cei ca tine, care promovează cultura gen Ernu ne cred tâmpiți. Consideră că dacă dețin pâinea și cuțitul, gen „editură prestigioasă”, prostimea va lua de bună orice tâmpenie manelistă cu ifose intelectuale drept operă de artă.

De aia suntem unde suntem căci pseudointelectualii, care-și dau recenzii între ei și pretind a nu fi contestați, au impresia că pot substitui valoarea reală a lucrurilor. Făcătura nu ține mult, ar trebui să cunoașteți din exemplele oferite de-a lungul istoriei.

Mai devreme sau mai târziu toți vor remarca că regele e gol. Lângă maneliști vă este locul, cu tot cu recenzii.

Alin Cristea 1). Polirom ESTE editura prestigioasa. 2). Opera literara a lui Vasile Ernu ESTE valoroasa. 3). Recenziile pe care le-a primit opera lui Vasile Ernu SINT valoroase. 4). Ion Buga ESTE timpit.

Concuzie proletară care nu poate fi supusă dezbaterii.
http://www.mihaieminescu.ro/opera/poezia/glossa.htm

Alin Cristea: Ah, a aparut si Eminescu… In lipsa de argumente sau de minima capitulare in fata argumentelor pe care le-am prezentat, nemernicul hot de timp il baga si pe Eminescu, dupa ce i-a bagat pe Guta, Salam, Stalin, baba Vanga, Dandanache (caruia i-a pocit numele – Dănădache :)))) ).

Ion Buga: Nu ți-ai pus întrebarea că prin Dănădache nu l-am avut în vedere pe Dandanache?! Vezi că fixismul ideatic proletar te dă de gol. :))) Puteam să scriu măcar despre Păvălache. Sau e musai să-mi accepți cererea cum să scriu?

Lipsa de argumente este la cei ca tine și Ernu căci voi vă băgați în seamă nu știu ce să demonstrați, dar nu aveți cu ce pretinzând că e axiomă. Care-ți sunt argumentele: recenzii, prestigiu și alte cuvinte pompoase?!

Gunoiul informațional dispare mai devreme sau mai târziu.

4

Alte replici după chestiunea – Ion Buga: Nu ai loc unde să comentezi? Sau ai fost cumva delegat ca să dai verdicte? Băgător în seamă ca restul pseudointelectualilor buni numai în a-și da cu părerea despe alții… gen Ernu, Guță și Salam :)))

Alin Cristea: Ion Buga iar pune intrebari stupide. Asa sint nemernicii hoti de timp. Dupa ce iti fura timpul te mai ia si la intrebari.

Alin Cristea: Ion Buga MINTE, Vasile Ernu nu e un pseudointelectual, e un scriitor roman respectat, care si-a cistigat deja un loc in cultura romana.

Ion Buga: Nu te-a rugat nimeni să te bagi în seamă, la fel ca pe Ernu. Iar dacă tot voiți, apoi puteți prin exemplul personal, nu cu trâmbița.

Ion Buga: Dănănache este la fel un personaj respectat, deputat ales și… tocmai de 1848. Deci, stimabile, cu respect!

Alin Cristea: O fi vrut sa spuna Dandanache… gogomanul de Ion Buga.

Alin Cristea: Ion Buga delireaza. Am mai spus-o.

Ion Buga: Guță și Salam la fel au un public larg și și-au câștigat pe bune, ca Ernu, locul în cultura română.

Alin Cristea: Ce timpenii mai scoate Ion Buga.

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s