Alin Cristea: Despre lipsa unor procedee NORMALE de comunicare
„Retragerea din dialog, procedeu arhifolosit de evanghelici, înseamnă renunțarea la mai multe oportunități (de a te îmbogăți, de exemplu, prin ceea ce oferă sensibilitatea Celuilalt), dar mai ales renunțarea la oportunitatea de a comunica mesaj creștin (cum a făcut Pavel în Areopag, a citat din poetul CELUILALT). Ghetoizarea mediului evanghelic este unul dintre cele mai triste fenomene ale spațiului religios. Activismul religios nu are cum să echilibreze această retragere continuă a creștinului-miel din mijlocul oamenilor-lupi.”
2011 – Este biserica ta pregătită? (6)
J. Budziszewski: “Membrii tineri ai adunării dumneavoastră trebuie să afle că virtuțile spirituale nu sunt emoții, ci stări profunde ale minții și voinței. Credința înseamnă să continui să crezi în promisiunile făcute de Dumnezeu, chiar și atunci când sentimentul încrederii își pierde din putere; Dumnezeu Se folosește de acele momente de intensitate redusă a sentimentelor noastre pentru a lucra în viața noastră, întocmai unui mușchi. Speranța înseamnă să-ți ațintești ochii spre cer chiar și atunci când încrederea s-a risipit; acum vedem ca într-o oglindă, în chip întunecos, dar atunci vom vedea față-n față (vezi 1 Corinteni 13.12). Dragostea înseamnă să acționezi pentru binele altora, chiar și atunci când inimile lor tânjesc după ceea ce le otrăvește sufletul, când nu aud decât ură în cuvintele pline de dragoste.
Sentimentele sunt precum nisipurile mișcătoare. Poți avea sentimente calde față de Dumnezeu fără a avea credință, poți fi optimist fără speranță sau poți simți simpatie fără dragoste. Domnul nostru nu este precum nisipurile mișcătoare; El e o Stâncă.” (p. 114)
Pentru a-i ajuta pe tinerii creștini să facă față unor astfel de confruntări, trebuie să adăugăm două elemente la pregătirea lor. În primul rând, pentru a le fi protejată înțelegerea, trebuie să știe că nicio ființă nu are dreptul să-și creeze propria identitate. Dumnezeu ne-a creat deja identitatea fiecăruia – și nu doar prin cuvinte (deși cuvintele Sale reprezintă putere). El i-a dat fiecărei ființe o identitate prin creație (vezi Genesa 1.26-27; 9.6), iar fiecărui credincios i-a dat o identitate mult aprofundată prin mântuire. În al doilea rând, pentru protejarea inimii, au nevoie să distingă între dragostea pentru aproapele lor și dorința, justificată de altfel, ca aproapele să primească această dragoste. Nu putem avea garanția că cel iubit va recunoaște și va primi dragostea oferită (vezi Matei 5:11-12). Trebuie să fim pe placul lui Dumnezeu, nu al oamenilor (vezi Galateni 1.10; 1 Tesaloniceni 2.4).” (p. 116-117)